عربستان سعودی و نروژ میزبان نشستی در مورد به رسمیت شناختن فلسطین در بروکسل


نویسنده: عدنان نگاری

 نگاهی به عرب‌نیوز 
عربستان سعودی و نروژ روز یکشنبه در بروکسل میزبان نشستی درباب اتخاذِ رویکردی هماهنگ در به رسمیت شناختن فلسطین بودند.خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد، در این نشست در مورد نیاز فوری به پایان دادن به جنگ در غزه و انجام اقدامات لازم برای اجرای راه حل دو دولتی بحث و گفت‌وگو شد.
وزرا و نمایندگان الجزایر، اتریش، بحرین، بلژیک، دانمارک، مصر، آلمان، اندونزی، ایرلند، اردن، لتونی، پرتغال، قطر، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، فلسطین، سوئد، سوئیس، ترکیه، امارات متحده عربی، بریتانیا و سازمان همکاری اسلامی نیز در این نشست حضور داشتند.این نشست ادامه جلسه قبلی با همین موضوع بود که در 29 آوریل به میزبانی ریاض برای وزرای عرب و اروپایی برگزار شد.این کنفرانس حمایت خود را از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس فوری، آزادی اسرا و گروگان‌ها، پایان دادن به جنگ در نوار غزه و تمامی اقدامات غیرقانونی یکجانبه و بازخورد محکم به نقض‌ِ قوانین بین‌المللی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله کنترل گذرگاه رفح و در ادامه؛ رسیدگی به بحران فاجعه‌بار انسانی اعلام کرد.گام‌های مشخص در جهت ایجاد یک کشور فلسطینی در چارچوب راه‌حل دو دولتی و اتخاذ یک مسیر سیاسی که از راه‌حل پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند نیزاز  موضوعات مورد بحث بود.در این نشست بر اهمیت به رسمیت شناختن دولت فلسطین از سوی جامعه بین‌المللی به منظور اتخاذ رویکردی جامع به سمت مسیری قابل اعتماد و برگشت‌ناپذیر و همچنین بر سویه‌گیری به‌همراه ابتکار عمل در اجرای راه حل دو دولتی مطابق با قوانین بین‌المللی و استانداردهای مورد توافق از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل و صلح عربی تاکید شد.در این نشست شنیده شد که این رویکرد پس از آن تنش‌ها به یک راه حل عادلانه و پایدار منجر می‌شود که حقوق مردم فلسطین را احیا می‌کند، بر ثبات امنیت در منطقه کمک شایانی خواهد کرد و همچین راه را برای روابط عادی بین کشورها هموار می کند.این نشست پیش از به رسمت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ، اسپانیا و ایرلند در روز سه‌شنبه برگزار می‌شود؛ اقدامی نمادین که خشم اسرائیل را نیز برانگیخته است.
      
  
قیمت طلا در اولین روز معاملاتی هفته در امارات افزایش یافت
 نگاهی به خلیج تایمز
قیمت طلا پس از کاهش بیش از 13 درهم هر گرم در هفته گذشته، در افتتاحیه بازارها در اولین روز معاملاتی هفته، یک درهم افزایش یافت.
در امارات متحده عربی، نوع 24K فلز زرد با قیمت 283.5 درهم در هر گرم در ساعت 9 صبح روز دوشنبه به وقت محلی در مقایسه با بسته شدن هفته گذشته 282.5 درهم به ازای هر گرم معامله شد. در میان انواع دیگر، 22K، 21K و 18K به ترتیب با قیمت های 262.5، 254.25 و 217.75 درهم در هر گرم معامله می شدند.
هر اونس طلا به قیمت 2342.09 دلار معامله شد که در ساعت 9.10 صبح به وقت امارات 0.21 درصد افزایش داشت. هفته گذشته، انتظارات از تصمیم فدرال رزرو ایالات متحده در مورد کاهش نرخ بهره، قیمت طلا را به بازار دیکته کرد.
محمد حشاد، استراتژیست ارشد بازار گفته است که قیمت این فلزِ زرد توسط صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال تعیین شده است. زیرا ترس از ادامه تورم وجود دارد و طلا به عنوان پناهگاه مطمئنی برای پول سرمایه‌گذاران در این شرایط دچار سود خواهد شد.
روز چهارشنبه، فدرال رزرو آخرین جلسه خود را که در 30 آوریل و 1 می برگزار شد، منتشر کرد که روندهای سیاست پولی و شرایط کلی اقتصادی را روشن کرد. در این صورتجلسه همچنین به سوالات مهمِ مرتبط با چالش‌های پیش روی بازارهای مالی در آمریکا و جهان پاسخ داده شد.
       
امیر قطر به قبرس و  یونان می‌رود
 نگاهی به  گلف‌تایمز
امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، در یک سفر رسمی به جمهوری قبرس و سپس به دعوت سران دو کشور سفری دولتی به جمهوری یونان خواهد داشت.در این دو سفر، ایشان علاوه بر تبادل نظر در مورد مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللیِ مورد علاقه مشترک با روسای جمهور و مقامات ارشد دو کشور، در مورد راه‌های ارتقای روابط و همکاری‌ها نیز گفت‌وگو خواهد کرد.
نیکلاس مانولس، سفیر قبرس در قطر گفت:« سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به کشورش نشانگر اهمیتی است که دو کشور به روابط دوجانبه و همکاری‌های پربارشان در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهند.»وی در اظهارات اختصاصی به خبرگزاری قطر (قنا) گفت:« این سفر رسمی از آن‌جایی مهم است که تنها شش ماه پس از سفر رسمی نیکوس کریستودولیدس رئیس جمهور قبرس به دوحه انجام می‌شود.»علی یوسف عبدالرحمن الملا، سفیر قطر در قبرس، با اشاره به توسعه چشمگیر روابط دوجانبه در روزهای اخیر و همچنین با اشاره به توسعه‌ی روابط دو کشور تاکید کرد:« سفر ایشان باعث رونق روابط مشترک بین دو کشور خواهد شد.»

  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها