محیط زیست؛

از منسوجات تا آجر



دنیایی را تصور کنید که در آن منسوجات قدیمی به آجرهای محکم برای پروژه‌های ساختمانی تبدیل می‌شوند؛ این دقیقاً همان چیزی است که دوستداران محیط زیست می‌خواهند اتفاق بیافتد.
این فرآیند با خرد کردن منسوجات به الیاف با طول‌های مختلف 7 میلی متر، 20 میلی متر، 40 میلی متر و… آغاز می‌شود. این الیاف بر اساس نیازهای خاص هر پروژه با دقت انتخاب می‌شوند. نیازهای پوشش تزئینی، عایق صدا و…
مرحله بعدی ایجاد چسب 100٪ زیست محیطی است. این چسب با دست با الیاف مخلوط می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هر آجر به دست آمده چگالی یکنواخت دارد. این مرحله برای اطمینان از استحکام و دوام آجرها مهم است.
هنگامی که مخلوط چسب و الیاف آماده شد، آن را به صورت دستی در دستگاه مخصوص قرار می‌دهیم. سپس این دستگاه مخلوط را به مدتی بنا به نیاز در داخل قالب فشرده می‌کند. پس از این، آجرها به مدت 10 تا 15 روز در هوای آزاد خشک می‌شوند. این فرآیند خشک کردن برای اطمینان از جامد بودن و آماده بودن آجرها و یونیت‌ها برای استفاده ضروری است.
پس از اتمام فرآیند خشک کردن، آجرها آماده استفاده برای ساخت و ساز هستند و مخصوصا در دکوراسیون داخلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ مثلا پوشش دیوار.
 به دنبال اضافه کردن رنگ منحصر به فرد به دیوارهای خانه و مغازه خود هستید؟ این محصولات نه تنها فضایی متفاوت در فضای داخلی شما ایجاد می‌کنند بلکه پتانسیل ضایعات نساجی را نیز برجسته می‌کنند.
از دیگر ایده‌ها، استفاده در محصولات مبلمان و طراحی می‌باشد؛ با استفاده از منسوجات بازیافتی، طیف وسیعی از محصولات طراحی را برای فضای داخلی ارائه می‌دهد. از لامپ گرفته تا میز و صندلی و اشیاء تزئینی.
همه‌ی انسان‌ها ماموریتی برای کاهش ضایعات و صرفه‌جویی در منابع با استفاده از زباله‌های نساجی برای ایجاد آجرهای سازگار با محیط زیست دارند.
ما باید راهکارهایی برای تبدیل شدن به یک جایگزین پایدار برای مصالح ساختمانی سنتی را به کار بگیریم و بتوانیم موجی در صنعت و تکنولوژی مدرن همراه با مواد بازیافتی ایجاد کنیم.
یکی از اهداف این مقاله استفاده از ضایعات نساجی، به حداقل رساندن مصرف انرژی، حفظ منابع، تولید یونیت‌ها با کارایی خاص و تولید آجر از زباله‌های نساجی است.
 
دکتر فرناز نایب مراد //عضو تیم تحقیق و توسعه استارتاپ جامُش

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها