صبح ساحل وضعیت برق استان را بررسی می‌کند:

گذر از تابستان گرم هرمزگان با مدیریت در مصرف برق



 صبح ساحل ، اقتصادی - شهناز حاجی قاسمی//تابستان با گرمای طاقت فرسایش در هرمزگان جولان می‌دهد. بی‌آبی و کم‌آبی ازیک‌طرف، نوسانات برق از طرف دیگر تابستان سختی را برای هرمزگانی به وجود آورده است. 

مشکل کم‌آبی و بی‌برقی در استان را باید جدی گرفت. چندین سال است که به هرمزگانی‌ها درباره بحران آب هشدار داده می‌شود. نوسانات برق نیز هرسال وجود داشته است اما شاید امسال با سال‌های دیگر کمی متفاوت باشد و به بحران تبدیل شود. مدیریت مصرف برق موضوعی است که بارها بر آن تأکید شده است.

مدیریت مصرف برق به معنای مصرف نکردن نیست بلکه به معنای درست مصرف کردن است؛ اما این درست مصرف کردن تنها منوط به مردم و مشترکان خانگی نیست بلکه همه مشترکان باید اهمیت این موضوع را درک کرده و در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. علاوه بر موضوع صرفه‌جویی، پراکندگی شبکه توزیع برق استان، رطوبت بسیار زیاد و فرسودگی سریع تأسیسات برق و همچنین هزینه بسیار بالای نگهداری شبکه‌ها و تأسیسات از چالش‌های پیش روی شرکت توزیع نیروی برق استان است.

بنا بر اظهارات ذاکری، مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان میزان مصرف برق در استان در ساعات اوج از میزان پیش‌بینی‌شده بیشتر است. مشکلی که اگر جدی گرفته نشود باعث قطع شدن متوالی و نوبتی برق در سراسر استان خواهد شد که بدون شک بر زندگی مردم تأثیر خواهد گذاشت. هر تغییری که در کیفیت و کمیت برق رخ دهد، به‌سرعت اثر خود را بر زندگی مردم خواهد گذاشت. گلایه مردم از خرابی یا ازکارافتادن لوازم برقی درنتیجه نوسانات برق ازجمله این مشکلات است که باعث ایجاد هزینه‌های زیادی برای شهروندان شده است.

یک کارشناس لوازم الکتریکی در بندرعباس در رابطه با نوسانات برق و تأثیر آن بر لوازم الکتریکی می‌گوید این نوسانات بر روی لوازم روشنایی و الکتریکی تأثیری ندارد اما کوچک‌ترین نوسانات برق باعث خرابی موتور وسایل برقی می‌شود.

این کارشناس همچنین می‌گوید افراد زیادی برای تعمیر لوازم‌خانگی برقی خود به وی مراجعه کرده که به دلیل نوسانات برق دچار نقص فنی شده بودند. با توجه به استفاده بیشتر مردم از محافظ الکتریکی برای محافظت از وسایل برقی خود در مقابل نوسانات برق، این کارشناس تأکید می‌کند که در صورت استفاده از محافظ الکتریکی حتماً از محافظ الکتریکی استاندارد استفاده شود.

وی همچنین به مردم توصیه می‌کند برای حل مشکلات ناشی از نوسانات و قطع و وصل ناگهانی برق از ترانس‌های استابلایزر استفاده کنند. ترانس اتوماتیک و استابلایزر ابزاری است که به کمک آن نوسانات ولتاژ شبکه برق جبران می‌شود. استفاده از استابلایزر می‌تواند با تثبیت ولتاژ به میزان قابل‌توجهی عمر و راندمان دستگاه‌های مصرف‌کننده را بالا ببرد.

علاوه بر تأثیر نوسانات برق بر لوازم موتوری و الکتریکی مردم، بر کسب‌وکار شهروندان نیز تأثیر گذاشته است و برخی شهروندان از قطعی برق و تأثیر آن بر کسب‌وکارشان گلایه‌مندند هستند. چراکه قطعی برق در برخی مناطق استان باعث اختلال برخی کسب‌وکارها شده و شهروندان مجبور شدند تا برگشت مجدد برق، منتظر بمانند که این انتظار هرچند موقتی بر کار و درامد آن‌ها تأثیر گذاشته و باعث گلایه مشتریان آن‌ها شده است. 

حاجی‌زاده، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان، خشک‌سالی‌های کل کشور بخصوص در هرمزگان و کم‌آبی را علت کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی می‌داند.

وی همچنین بیان می‌کند گرمای بیش‌ازحد هوا و رشد بی‌سابقه مصرف برق در کل کشور در ساعات اوج مصرف ازجمله دلایل کمبود برق در این ساعات است. حاجی‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا مصرف بالای برق در صنایع سنگین استان موجب کمبود برق در استان شده است، گفت: صنایع سنگین در کل کشور مصرف برق خاص خود رادارند و مشتری‌های شرکت برق منطقه‌ای محسوب می‌شوند و تنها صنایع کوچک و بخش کشاورزی در بخش توزیع برق استان قرار دارند در استان هرمزگان 664 هزار مشترک وجود دارد که از این تعداد 540 هزار مشترک خانگی هستند که 80 درصد مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند. در بخش توزیع بیشترین میزان مصرف برق به ترتیب مربوط به بخش خانگی، ادارات، بانک‌ها و بخش تجاری است.

برخی دیگر از شهروندان از عدم اطلاع‌رسانی درباره برنامه قطع برق گلایه‌مندند و معتقدند باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا آن‌ها نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. گلایه‌ای که نه‌تنها شهروندان این استان بلکه بسیاری از شهرهای کشور بر آن تأکیددارند به‌طوری‌که معاون برق و انرژی وزیر نیرو در نشست خبری اخیر خود درباره خاموشی‌ها اظهار داشت: علت این خاموشی‌ها به خاطر افزایش پیک‌بار بوده و هیچ برنامه مشخصی از قبل برای خاموشی نبوده است.

بنا بر اظهارات این معاون وزیر نیرو، اگر مشترکان بخش خانگی 10 درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی کنند، قطعی‌های برق رخ نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد اغلب مردم به‌ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق توجهی ندارند و دولت نیز برنامه بازدارنده اثربخشی در این خصوص ندارد. 

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به خاموشی‌های برق در چند روز اخیر گفت: رشد مصرف برق به دلیل بالا رفتن دما موجب وارد شدن فشار به تجهیزات صنعت برق و آسیب ترانس‌های شبکه برق شد که به‌ناچار برای جلوگیری از اختلال در شبکه، خاموشی اعمال شد. حاجی‌زاده، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان نیز بابیان اینکه مدیریت اضطراری بار صورت گرفته از پیش برنامه‌ریزی‌شده نیست، گفت: درصورتی‌که به مردم برنامه زمانی داده شود، ممکن است مردم مطابق با جدول ارائه‌شده برنامه‌ریزی نمایند درحالی‌که ممکن است در ساعات اعلام‌شده نیازی به اعمال مدیریت بار نباشد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها