13

مهر

1403


اقتصادی

03 آبان 1397 08:01 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصادی - آماده سازی بزرگترین راکتور پالایشی کشور در واحد جدید تصفیه هیدروژنی نفت گاز پالایشگاه نفت بندرعباس با همت متخصصان این پالایشگاه با موفقیت به پایان رسید.

 راکتور اصلی واحد جدید تصفیه هیدروژنی نفت گاز پالایشگاه بندرعباس با قطر 8/4 متر و با وزن کلی حدود هزار و 200 تن و با ارتفاع 40 متر در نوع خود از بزرگترین و سنگین­ترین راکتورهای موجود در میان واحدهای مشابه در کشور است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: این راکتور یکی از مهمترین بخشهای واحد جدید تصفیه هیدروژنی نفت گاز در طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس است که با تلاش متخصصان این پالایشگاه و انجام کار بارگزاری کاتالیستهای راکتور در دو شیفت کاری و بصورت شبانه روزی آماده بهره برداری شده است .

هاشم نامور افزود: برای بارگزاری کاتالیستهای راکتور واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز 12 روز زمان در نظر گرفته شده بود که با تلاش شبانه روزی همه گروه ها در بخشهای مهندسی، بهره برداری، مکانیک و تعمیرات، این برنامه که از حساسیتهای بالایی نیز برخوردار است در مدت 7 روز اجرا شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه برای بارگذاری کاتالیست این راکتور از 450 تن کاتالیست و سرامیک استفاده شده بیان داشت: این راکتور دارای سه طبقه است و بستر هر طبقه از 3 لایه تشکیل شده که کاتالیست با روش و تکنولوژی خاص و بر اساس تحمل فشار و دمای بالا در بسترهای آن قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش راکتورها در واحد های پالایشی با توجه به ماهیت کاتالیست موجود در آنها و انجام واکنشهای شیمیایی در دما و فشار بالا موجب تصفیه و یا ارتقاء کیفیت فرآورده های نفتی می شود که در راکتور واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز خوراک تصفیه نشده ورودی در مجاورت کاتالیستهای مناسب و با حضور گاز هیدروژن در فشار بالا تصفیه شده و ناخالصی‌هایی نظیر گوگرد، نیتروژن و اکسیژن از آن جدا می­شوند. 

به گفته نامور ،واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز با ظرفیت اسمی 50 هزار بشکه در روز، بزرگترین واحد کاتالیستی پالایشگاه است که موجب تولید نفت گاز مرغوب با گوگرد کمتر از 10 PPM ( 10 جزء در میلیون) شده و مجموع نفت گاز نهایی پالایشگاه را به استاندارد یورو 4 میرساند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس  تصریح کرد: آماده سازی راکتور، تحویل و راه اندازی آن جزء تعهدات شرکتهای سازنده و طراح است که باید در نخستین بارگیری کاتالیست حضور داشته باشند ولی با توجه به عدم حضور کارشناسان شرکت سازنده خارجی راکتور، از دانش فنی و تجربه متخصصان پالایشگاه در کنار کارشناسان شرکت های داخلی کشور استفاده شد. هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در پایان در رابطه با توربین واحد تصفیه نفت گاز نیز افزود: آماده سازی توربین این واحد نیز با تلاش متخصصان بخش تعمیرات به اتمام رسید و آزمایشهای سرعت ( over speed ) توربین با موفقیت انجام شد.

دیدگاه ها (0)
img