13

مهر

1403


اقتصادی

05 آذر 1397 08:36 0 کامنت

صبح ساحل ، اقتصادی - واحد تولید گاز ازت طرح افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس به منظور تامین گاز ازت مصرفی واحد های جدید این پالایشگاه با تلاش متخصصان این شرکت به بهره برداری رسید.

گاز ازت یا نیتروژن از تفکیک جزء به جزء هوای محیط بدست می آید و در واحد های عملیاتی پالایشگاه به منظور جلوگیری از خوردگی و همچنین کاهش خطر آتش سوزی و انفجار با کاهش اکسیژن محیط استفاده می شود.

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: واحد جدید تولید گاز ازت طرح افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت دارای ظرفیت تولید 4000 نرمال متر مکعب در ساعت گاز ازت است که با استفاده از تکنولوژی غربال مولکولی (PSA) تولید می شود.

مهندس رمضانپور با اشاره به اینکه کلیه امور اجرایی، نصب و عملیات پیش راه اندازی واحد تولید گاز ازت جدید با تلاش شبانه روزی نیروهای متخصص و متعهد پالایشگاه انجام و این واحد در مدار تولید قرار گرفت افزود: برای واحد های جدید در طرح افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت این پالایشگاه بندرعباس به میزان 2300 نرمال متر مکعب در ساعت گاز ازت مورد نیاز است.
وی بیان داشت: در این واحد گاز ازت از هوای محیط با 4 دستگاه کمپرسور و 4 ماژول PSA با خلوص 7/99 درصد تولید و با استفاده از از پکیچ های کاتالیستی تا خلوص 9/99 درصد خالص سازی شده و برای استفاده در واحدهای فرآیندی طرح افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد.گفتنی است روش جذب نوسان فشار (PSA ) روش قابل اعتماد جداسازی نیتروژن (ازت) از هوای فشرده با جذب اکسیژن بر بستری از کربن غربال مولکولی است.
مدیر عملیات شرکت پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: حفظ و صیانت از محیط زیست و کاهش آلایندگی زیست محیطی با جایگزینی گاز ازت به جای گاز طبیعی در مخازن مجهز به گاز پوششی، ارتقاء قابل ملاحظه ایمنی مخازن دارای گاز پوششی و صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی از دیگر مزایای استفاده از گاز ازت است.
پیش از راه اندازی واحد تولید ازت جدید، پالایشگاه نفت بندرعباس به منظور استفاده واحد های عملیاتی خود دارای یک واحد ازت با توان تولید 2700 نرمال مترمکعب در ساعت گاز ازت و 400 نرمال متر مکعب در ساعت ازت بصورت مایع بود.

دیدگاه ها (0)
img