خروج مرغ از هرمزگان ممنوع شد



کمبود گوشت مرغ و افزایش قیمت آن در بیشتر مناطق هرمزگان به ویژه شهر بندرعباس مرکز استان موجب گله و اعتراض مردم و فروشندگان شده است.



نیاز روزانه استان هرمزگان به گوشت مرغ گرم حدود ۹۰ تن است که طبق اعلام مسوولان هم اکنون بین ۳۰ تا ۳۵ درصد در تامین این میزان کمبود وجود دارد.


در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان آمار مرغداری های این استان ۳۰۰ واحد (از ۱۰ تا ۳۶ هزار قطعه ای) اعلام شده که ۲۲۷ واحد از آنها فعال است؛ عمده دلایل تعطیلی ۷۳ واحد دیگر مشکلات زیست محیطی به دلیل قرار گرفتن در محدوده شهر و روستا، نداشتن نقدینگی، متروکه شدن و مشکلات تقسیم ارث عنوان شده است.

دراین اطلاعات آمار شغل های ایجاد شده دائمی در بخش طیور این استان حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر و فعالان بخش دام نیز ۲۸ هزار نفر( مستقیم و غیرمستقیم) اعلام شده است.


نرخ گذاری جدید علت بروز مشکل در بازار مرغ

فروشندگان مرغ در بندرعباس می گویند: مشکلات بازار مرغ در هرمزگان از زمانی آغاز شد که اتحادیه نرخ جدید برای عرضه گوشت مرغ تعیین کرد.

به گفته آنها تا ۳۰ تیرماه امسال گوشت مرغ به قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می شد ، اما طبق اعلام اتحادیه برای تنظیم بازار، باید از ۳۱ تیرماه به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شد.



براساس اظهارات فروشندگان مرغ، بلافاصله با تعیین این نرخ جدید، گوشت مرغ در بیشتر مناطق نایاب شد و تا دوم مردادماه توزیعی در میان واحدهای فروش صورت نگرفت.

پس از آن مرغ توزیعی به قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان به دست فروشندگان مرغ رسید و آنها نیز موظف شدند آن را به قیمت ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش برساندند.

البته این شرایط ادامه نداشت و از پنجشنبه گذشته مجدد قیمت گوشت مرغ افزایش و هم اکنون به قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان در سطح شهر بندرعباس عرضه می شود.



به غیر از مشکل افزایش قیمت، میزان عرضه گوشت مرغ در بندرعباس مرکز استان هرمزگان پاسخگوی نیاز مردم نیست و کمبودهایی در این بخش وجود دارد.

براساس گفته های واحدهای فروش گوشت مرغ، علت بی ثباتی در بازار مرغ هرمزگان به این دلیل است که تولید کنندگان مرغ حاضر نیستند بر اساس نرخ تعیین شده دولتی مرغ خود را عرضه کنند و از فروش مرغ به دفعات مکرر خودداری می کنند که همین موضوع موجب بی نظمی و بی ثباتی در بازار شده است.



افزایش قیمت مرغ مختص هرمزگان نیست

مدیرعامل اتحادیه مرغداران هرمزگان در خصوص کمبود و افزایش قیمت گوشت مرغ در استان، گفت: این موضوع مختص هرمزگان نبوده و در بیشتر مناطق کشور به همین صورت است.

سید مرتضی موسوی در این خصوص اظهار داشت: گرمای هوا بر عملکرد واحدهای مرغداری تاثیر گذاشته و آنها تولیدات خود را با توجه به شرایط کم کرده اند.

وی افزود: در کنار این مساله، افزایش قیمت نهاده هایی همچون سویا و ذرت و نبود کافی این محصولات موجب کاهش تولید و افزایش قیمت گوشت مرغ شده است.

موسوی تصریح کرد: افزایش قیمت نهاده ها و یا کمبود آن ها در بازار تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت مرغ و یا تولید دارد.



وی با انتقاد از روند طولانی ترخیص محموله نهاده ها برای طیور، گفت: هم اکنون پنج کشتی محموله نهاده برای طیور وارد بنادر شده اما هنوز تخلیه ای صورت نگرفته ، و باید مسوولان با توجه به شرایط بازار، سریعتر وارد عمل شده و روند ترخیص این کالاها را تسهیل کنند.

موسوی تاکید کرد: از آن جایی که مرغداران در هنگام جوجه ریزی به پشتوانه تامین نهاده ها اقدام به افزایش تولید می کنند ، کمبود و مشکل در توزیع آنها ، واحدهای مرغداری را با مشکل مواجه کرده و آنها مجبور به کاهش میزان جوجه ریزی و تولید کمتر گوشت مرغ می شوند.



خروج مرغ از هرمزگان ممنوع است

به دنبال شرایط حاکم بر بازار تولید و عرضه گوشت مرغ در هرمزگان، مسوولان نیز وارد عمل شده و خروج مرغ از استان ممنوع اعلام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در نشست ستاد تنظیم بازار استان که با محوریت تامین مرغ مورد نیاز  برگزار شد، گفت: خروج مرغ از استان تا حاکم شدن آرامش کامل در بازار ممنوع خواهد بود.

ایرج حیدری بیان داشت: با تمهیدات اتخاذ شده مرغ مورد نیاز استان هرمزگان تامین و مشکلی در زمینه تامین این ماده پروتئینی در استان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل مرغ بین شهرستان های استان با مدیریت فرمانداران است و در صورت درخواست سازمان جهاد کشاورزی فرمانداران مجوز جابجایی بین شهرستان های استان را صادر خواهند کرد.


جبران کمبود گوشت مرغ در هرمزگان با تامین از استان های همجوار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اعلام کرد: با تامین گوشت مرغ از استان‌های همجوار و همچنین توزیع گوشت مرغ منجمد به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام، در تلاش برای جبران کمبود گوشت مرغ در استان هستیم.

خلیل قاسمی بیان داشت: نیاز استان هرمزگان به گوشت گرم مرغ، روزانه نزدیک به ۹۰ تن است که با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی استان، نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ درصد کسری داریم.


وی افزود: هم اکنون مرغداری ها و کشتارگاه های هرمزگان با تمام ظرفیت وارد چرخه تولید شده اند و امیدواریم طی روزهای آینده کمبود استان در زمینه گوشت گرم مرغ برطرف شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها