تولد اولین نوزاد از طریق IVF در مرکز ناباروری علوم پزشکی هرمزگان



تولد اولین نوزاد زوج نابارور از طریق IVF مرکز ناباوری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس با موفقیت به انجام رسید.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از فارس، تولد اولین نوزاد بارداری از طریق ( لقاح خارج از رحم ) IVF مرکز ناباوری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واقع در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس با موفقیت به انجام رسید.

مریم عزیزی متخصص زنان و فلوشیپ نازایی مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه این اولین مورد از تولد از طریق بارداری با IVF پس از راه اندازی این مرکز در مجتمع پیامبر اعظم(ص) است، گفت: بیمار خانم ۳۴ ساله ای که 13 سال پیش ازدواج کرده بود و حدود پنج سال سابقه نازایی داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه ivf یکی از روش‌های پیشرفته در درمان نازایی در مواردی که به روش‌های معمول جواب نمی‌دهد، گفت: برای درمان نازایی روش‌های درمان مختلفی داریم که بر اساس شرایط بیمار از درمان‌های اولیه به سمت درمان های پیشرفته تر می‌رویم.

این متخصص زنان و فلوشیپ نازایی در ادامه افزود : این بیمار حدود ۵ سال نازایی داشت که به روش‌های معمول مثل IUI و روش‌های دیگر جواب نداده بود و نهایتاً با استفاده از IVF در مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی موفق به بارداری شد که با موفقیت به انجام و نوزاد پسر با سلامت کامل متولد شد.

عزیزی گفت: مرکز نازایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واقع در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص) است که حدود ده ماه است راه اندازی شده و خدمات درمان نازایی به زوج‌های نابارور را با تعرفه دولتی ارائه می‌دهد.

 

وی بیان داشت: در این مرکز برای تمامی بیماران ۸۵ درصد هزینه‌‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود، همچنین در مورد بعضی از بیمارانی که تحت پوشش بیمه کمیته امداد یا سازمان بهزیستی هستند تمامی هزینه‌ها رایگان است.

گفتنی است، IVF به عنوان یک روش درمان ناباروری تنها هنگامی که مورد نظر قرار می‌گیرد، که ارزیابی دفیق در مورد علت ناباروری در زوج به عمل آمده باشد.

یک گروه از افراد مناسب برای IVF زنانی هستند که دچار انسداد یا فقدان لوله‌های رحم هستند که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می‌کند؛ از گروه‌های دیگر می‌توان به مردانی اشاره کرد که شمار اسپرم آنها پایین است یا زوج‌هایی که ناباوری غیرقابل‌توضیح دارند.

 

عملیات IVF شامل دریافت تخمک بالغ (که معمولا با مکش با سوزن با هدایت سونوگرافی انجام می‌شود) و قرار دادن تخمک‌ها در محیط کشت در گرمخانه در آزمایشگاه، جمع‌آوری و آماده‌سازی اسپرم و اضافه کردن آن به این محیط کشت است.

لقاح تخمک و اسپرم در آزمایشگاه معمولا در فاصله 12 تا 48 ساعت صورت می‌گیرد. رویا‌ن‌ بالقوه تولید شده در یک محیط رشد قرار داده می‌شود و به طور دوره‌ای زیر نظر قرار می‌گیرد تا مراحل تقسیم به دو سلول، چهار سلول و هشت سلول را بگذراند.

 

  

در طول این دوره، مادر هورمون پروژسترون دریافت می‌کند تا پوشش داخلی رحم او برای کاشتن رویان آماده شود. رویان که در این مرحله به آن «بلاستوسییست» می‌گویند، از طریق دهانه رحم به درون رحم آزاد می‌شود. در طی یک دوره سه و نیم‌روزه این بلاستوسیست درون محیط داخلی رحم شناور به نظر می‌ر‌سد. اگر عمل موفقیت آمیز باشد، رویان بالاخره در دیواره رحم کاشته می‌شود و بارداری رخ می‌دهد.

هر مرحله IVF ممکن است دچار مشکلاتی شود، اما حساس‌ترین و مشکل‌‌سازترین مرحله، مرحله کاشته‌شدن موفقیت‌آمیز رویان وارد شده به رحم است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها