12

مهر

1403


سیاسی

14 اردیبهشت 1392 09:13 0 کامنت

صبح ساحل، سیاسی _ در شهر بندرعباس بیش از 180 نفر برای انتخابات شورای شهر کاندیدا شده‌اند، حال اینکه بسیاری از شهرها و روستاهای استان هرمزگان با کمبودکاندیداها مواجه هستند. تعداد زیاد کاندیداها برای انتخابات شوراها سئوالات زیادی را در ذهن  ایجاد می کندکه آیا این شرایط را باید یک فرصت به حساب آورد یا اینکه این موضوع نیز مشکلاتی بر مشکلات سابق بندرعباس می افزاید؟ دراینکه هر مجموعه ای از جمله شورای شهر بندرعباس نیازمند ورود اندیشه ها وبرنامه های جدید است وباید راه برای جوانان باز باشد تا استعداد خود را شکوفا سازند شکی نیست و از این بابت باید جسارت بسیاری از جوانان را برای ورود به این رقابت ستود، اما سئوال اساسی این است که تعداد زیادی از کاندیداها، خصوصا جوانان، تا چه حد  آماده پذیرش مسئولیت هستند؟ آیا آنها از تجربه کافی برای پستی که برای کسب آن خیز برداشته اند‌ آماده اند؟آیا می توان به بهانه نوگرایی و جوان گرایی امور شورا را که بر زندگی عادی مردم تاثیر گذار است آنهم در شهری که ازضعف های ساختاری فراوانی رنج می برد به محلی برای تجربه آموزی تبدیل کرد؟ آیا تجربه آموزی نیروهای جدید می تواند بهانه ای برای افزایش مشکلات شهری دربندرعباس باشد؟ بسیاری از جوانان وحتی نیروهای باتجربه بدون اینکه برنامه ای داشته باشند وارد عرصه رقابت درانتخابات شورا شده اند به این امید که خود را مطرح کنند و برای خود شخصیتی اجتماعی وسیاسی بسازند. اما سئوال اینست که براستی می توان جایگاه شورا تا این حد تنزیل بخشید؟ هنوز رقابت رسمی برای انتخابات آغاز نشده ولی رقابتهای  غیر رسمی ونشست های انتخاباتی دربندرعباس آغاز شده‌است. متاسفانه بسیاری ازاین کاندیداها که برنامه خاص و حتی آشنایی با وظایف شورا ندارند امیدوارندکه سوار بر موج قوم گرایی وشکاف‌های قومی، اجتماعی در بندرعباس مثل شکاف بومی-غیربومی و ایجاد فضای احساسی درعرصه رقابت سیاسی بتوانند خودرا به شورا برسانند. متاسفانه ضعف های شورای قبلی درعرصه های مختلف کارشناسی سبب شده تا اعتماد به نفس کاذب به بسیاری ازکاندیدای جدید منتقل شودکه می توانند درصورت موفقیت درانتخابات شوراها حداقل درحد شورای قبلی عمل نمایند.

اگرچه تکثر و ارایه دیدگاههای جدید درهر انتخاباتی یک فرصت است، اما تکثر بدون برنامه و احساسی وغیر کارشناسی یک تهدید است و این همان شرایطی است که شورای شهر آینده و انتخابات آن را با چالش مواجه خواهد ساخت. نمی توان به قضایا وحوادث نگاه احساسی داشت وبدون پی بردن به اصل مشکل امیدوار بود مشکلی حل شود. بلکه این برنامه و اقدامات کارشناسی است که بندرعباس وهر شهر دیگری را درمسیر توسعه قرار می دهد. تکثر سطحی وبدون برنامه فقط سبب سردرگمی مردم وسلب فرصت انتخابات درست از آنها می شود. اغلب این کاندیداها دارای رای شکننده بوده وحالب اینکه همه آنها خودرا در شورا می بینند! رای شکننده در انتخابات شوراها سبب رقابت نزدیک میان تعداد زیادی از کاندیداها می شود ودراین شرایط معمولا اقدامات احساسی، قومی، مالی، امکاناتی می توان نتیجه انتخابات را رقم بزند.

در این شرایط بهترین راهکار برنامه محوریست. اگر کاندیداها برنامه عملی خود را برای رفع مشکلات ارایه دهند  دانش وبینش آنها درخصوص مدیریت شهری مورد سنجش قرار خواهد گرفت. مردم هم می توانند به جای سلیقه محوری و فردگرایی به برنامه های افراد رای دهند.طبیعی است که دراین شرایط افرادی که دارای تجربه، تخصص وبرنامه هستند از شانس بالایی برخوردار خواهند بود. خوشبختانه افرادی که دارای چنین شرایطی باشنددرکاندیداهای شورای شهر بندرعباس حضور دارند، اما این آگاهی عمومی را می طلبدکه با ملاک قرار دادن برنامه بجای احساسات و احیانا تعصبات سیاسی و قومی افراد شایسته را برگزینند.

دیدگاه ها (0)
img