شهرآورد با طعم نوستالژی



به گزارش صبح ساحل، شاید درباره شهرآوردها زیاد نوشته شده باشد اما برخی از اتفاقاتی که در این جدال مهم رخ داده، جالب و خواندنی است.

اولین گلزن شهرآورد احمد منشی ‌زاده نام دارد. وی زاده در دقیقه ۸ سومین دیدار ۲ تیم در روز ۱۳ مرداد سال ۱۳۴۸ موفق شد از فاصله ۲۰ متری و با شوتی سنگین دروازه پرسپولیس را باز کند.

عبدالله موزون اولین کسی بود که قضاوت شهرآورد را بر عهده داشت.

نخستین مربی خارجی در شهرآورد زدراکو رایکوف است.

اولین داور خارجی شهرآور بهادرخان از پاکستان بود.

اولین کاپیتان‌های سرخابی‌ها کامبیز جمالی برای استقلال و حمید جاسمیان برای پرسپولیس بودند.

نخستین بازیکن خارجی شهرآورد آلن ویتل انگلیسی است که در شهرآورد بیست و یکم برای پرسپولیس به میدان رفت.

اولین گلزن خارجی شهرآورد نیز عیسی ترائوره بازیکن پرسپولیس است که در شهرآورد پنجاه و پنجم و روز ۲۵ مهرماه سال ۱۳۸۲ دروازه استقلال را گشود.

حسن روشن جوانترین بازیکنی است که در شهرآورد به میدان رفته است. وی با ۱۷ سال و ۲۷۴ این عنوان را به خود اختصاص داده است.

ناصر حجازی بیشترین دوره حضور در شهرآورد را تجربه کرده است. وی اولین بار در سال ۴۹ حضور در شهرآورد را تجربه کرد و برای آخرین بار در سال ۶۵ درون دروازه استقلال قرار گرفت. اسطوره آبی‌پوشان ۱۶ سال سابقه حضور در این بازی مهم را در کارنامه‌اش دارد.

مسن‌ترین بازیکن زنده شهرآورد حمید جاسمیان است. وی که اولین کاپیتان پرسپولیس در شهرآورد است با ۸۳ سال همچنان در قید حیات است و امیدواریم سالیان سال به زندگی‌اش ادامه دهد.

عباس مژدهی و مسعود مژدهی تنها برادرانی هستند که در شهرآورد موفق به گلزنی شده‌اند.

ایرج دانایی‌فر، پرویز دهداری، زدراکو رایکوف،حسین فکری، ناصر حجازی ،منصور پورحیدری، محراب شاهرخی، منصور امی‌ آصفی، مرتضی شرکا مربیانی در شهرآورد بودند که اکنون در قید حیات نیستند.

کامبیز جمالی، غلامحسین مظلومی، ناصر حجازی، رضا احدی، کاظم سید علیخانی، فربیرز مرادی، مجید سبزی، صفر ایرانپاک عزت جانملکی، محراب شاهرخی ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی، منصور پورحیدری، ایرج  دانایی فر، ناظم گنجاپور ،همایون بهزادی، مرتضی نوروزی نژاد، فرهنگ بادکوبه، اکبر افتخاری، حبیب علیزاده، مجید تشرفی، محمد خلعتبری، مجیدی درزی حسین همیشه جوان، مهرداد اولادی هادی نوروزی، بهمن نوروزی بازیکنان فقید شهرآورد هستند.

ارشد برازنده، عبدالرضا موزون، ابوالقاسم حاج ابوالحسن، داود نصیری داود حیدری، محمد صالحی ،هروس باقونیان، علی رضا صادقی‌جو  داورانی بودند که روزگاری شهرآورد بزرگ پایتخت را سوت زدند اما اکنون زنده نیستند و به آسمالن‌ها پرواز کرده‌اند.

چهار بار نتیجه شهرآورد با حکم انضباطی مشخص شده است. سه بار استقلال برنده این احکام بوده و یک بار قرعه به نام پرسپولیس افتاده است.

در تمام شهرآوردهای پایتخت فقط ۲ بار بازی در خارج از تهران برگزار شده است. اولین بار پس از جنجال‌هایی که در سال ۷۳ رخ داد، شهرآورد برگشت در بندر عباس برگزار شد و دومین بار به واسطه بازسازی ورزشگاه آزادی ۲ تیم ۲۰ دی‌ماه ۸۱ در تبریز رودرروی یکدیگر قرار گرفتند.

حسن روشن جوان‌ترین کاپیتان شهرآوردهای  پایتخت به حساب می‌آید. روشن در ۲۲ سالگی بازوبند کاپیتانی را بر بازوی خود بست.

رضا عنایتی مسن‌ترین بازیکن شهرآورد محسوب می‌شود. او با  ۳۹ سال و ۲۴ روز در شهرآورد تهران به میدان رفت تا رکورد مسن ‎‌ترین بازیکن را به خود اختصاص دهد.

عابدزاده با حضور در ۱۱ شهرآورد یک شکست را تجربه نکرده است تا مرد شکست ناپذیر لقب بگیرد.

محمود خوردبین با ۳‌۸ بازی به عنوان سرپرست بر روی نیمکت پرسپولیس نشسته است.

 علی پروین رکوردار بیشترین حضور در شهرآورد را به خود اختصاص داده است. او ۱۹ بار در این مسابقه حساس به میدان رفته است.

پرتماشاگرترین شهرآورد در سال ۶۲ برگزار شد. استقلال در این جدال که در حضور ۱۳۰ هزار تماشگر برگزار شد با گل پرویز مظلومی به برتری رسید.

مظلومی موفق‌ترین مربی استقلال در تاریخ شهرآورد محسوب می‌شود. او چهار شهرآورد پیاپی را با پیروزی گذاشته است.

علی پروین در سالروز تولدش اولین شهرآورد را تجربه کرد و موفق به گلزنی شد، شاید جالب باشد بدانید ناصر حجازی نیز در این مسابقه برای اولین بار حضور در شهرآورد را تجربه کرد تا اسطوره‌های سرخابی در یک روز در حساس‌ترین مسابقه فوتبال ایران به میدان بروند.

روز ۳ مهرماه سال ۴۹ اتفاق عجیبی رخ داد که تا حالا به این موضوع کمتر پرداخته است. عباس مژدهی دقیقه ۷۸ از زمین تعویض می‌شود، هفت دقیقه بعد مهدی حاج محمد مصدوم می‌شود و چون رایکوف سرمربی وقت استقلال بازیکن دیگری برای تعویض نداشت بار دیگر مژدهی را به زمین می‌فرستد و این بازیکن هنوز ثانیه‌هایی از ورودش به زمین نگذشته بود که برای آبی‌پوشان گل زد. این شهر‎‌آورد با پیروزی سه بر ۲ به سود استقلال به پایان رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها