گفت‌وگو با «سید مجدالدین حسینی»، بخشدار جزیره هرمز درباره مشکلات شهروندان

مدیریت سلیقه‌ای، سد راه توسعه هرمز


نویسنده: سمیره حنائی

نمی‌شود از کم‌وکیف نحوه اداره هرمز حرف زد و پای بخشداری آن را به میان نیاورد. تصمیم‌ها و اتفاقات کلان هر بخش از جمله امور سیاسی، انتظامی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نظارت و بازرسی به دوش بخشداری‌هاست. اینکه هرمز چقدر در رساندن مشکلات مردمش به گوش مسئولان استان و جلب همکاری فرماندار موفق بوده، مستقیما به شخص بخشدار مرتبط است. اما سازمان و اداره‌های هرمز نوعی ابهام در شرح وظایف‌شان دارند که مردم شهر نمی‌دانند بابت کوتاهی‌ها و کم‌کاری‌هایی که در جزیره‌شان اتفاق می‌افتد، باید از چه کسی حق‌شان را طلب کنند. فعالیت هم‌زمان چندین سازمان و ارگان دولتی، معلوم نمی‌کند که برای هرکاری باید سراغ کدام‌شان رفت. در این بین اضافه شدن وجه گردشگری هرمز، همان اندازه که خیر و برکت برای جزیره به همراه داشته‌است، گره تازه‌ای نیز به مشکلات آن افزوده است. این که چه کسی متولی مدیریت نابه‌سامانی‌هایی است که از ورود بی‌رویه و بدون زیرساخت گردشگران، در شهر ایجاد شده، نامعلوم مانده‌است.

به گزارش صبح ساحل، سوال‌های بی‌جواب‌مان درباره مسائل هرمز در حوزه مدیریت شهری باعث شد تا از «سید مجدالدین حسینی»، بخشدار بخواهیم ابهامات را برای‌مان روشن کند.

بخشداری با توجه به ظرفیت‌های جزیره هرمز در حوزه گردشگری، چه برنامه‌ای برای جذب توریست دارد؟

بخشداری تنها متولی توسعه هرمز نیست. سند توسعه‌ای در این زمینه تهیه و به امضای استاندار رسیده‌است. اجرای این سند به‌عهده دستگاه‌های مختلفی است. فعالیت‌هایی نیز در این زمینه انجام شده‌است. با این وجود در مسیر توسعه برخی مشکلات وجود دارد. به‌عنوان مثال در بخش زیرساختی، عمرانی، حمل و انتقال موادی که از بندرعباس به اینجا می‌آید، با مشکلاتی مواجه هستیم. از سوی دیگر سلیقه‌ای عمل کردن برخی از عاملان امر، موجب عدم پیشرفت بوده‌است. مسئولان شهری باید زیرساخت‌هایی برای ورود گردشگران به جزیره فراهم کنند که متاسفانه هنوز محقق نشده‌است. به عنوان مثال نبود سرویس بهداشتی مناسب از موضوعاتی است که مرتبا به ما گزارش می‌شود. در اسفندماه 97، 16 سرویس بهداشتی در سطح رینگ جزیره ایجاد شد که بعد از مدتی تاسیسات آن ربوده شد. با آن‌که بارها به شهردار گفته‌ام که در صورت تخریب تاسیسات باید آن را جایگزین کرد، جزیره هنوز سرویس بهداشتی مناسب ندارد.

در جزیره هرمز نوعی تداخل وظیفه و موازی‌کاری بین سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی دیده می‌شود. گاهی همین ابهام در وظایف باعث می‌شود تا یک اداره از انجام وظیفه‌اش طفره برود. بخشداری هرمز وظایفی مانند سایر مناطق کشور دارد؟

شرح وظایف بخشداری هرمز مانند سایر نقاط کشور است. بنیاد برکت برای انجام یکسری مطالعات و کمک به اجرای سند توسعه هرمز وارد عمل شده‌است. در هرمز شرایط دو حاکمیتی وجود ندارد. متاسفانه گاهی اعمال سلیقه‌های شخصی، بعضی از امور توسعه‌ای به تعویق انداخته‌است.

جای خالی بازارچه‌ای برای فروش صنایع دستی در هرمز احساس می‌شود. بخشداری هرمز برای حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی، به‌ویژه در حوزه زنان برنامه خاصی دارد؟ به‌نظر می‌رسد «دهکده صنایع دستی» به دلیل دوری از مسیر رفت‌وآمد گردشگران، مکان مناسبی برای فروش محصولات نیست.

من از ابتدا مخالف آن مکان برای دهکده صنایع دستی بودم. قرار هم نبود به‌عنوان دهکده صنایع دستی مورد استفاده قرار گیرد. آنجا مدرسه‌ای بود که به دلیل مشکل ایمنی سازه و قدیمی بودنش تخلیه شد. بنا بود بنیاد برکت آن را بهسازی و بازسازی کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و مدرسه فقط رنگ‌آمیزی و به عده‌ای تحویل داده شد. سوال اینجاست که اگر مدرسه نیازی به بازسازی نداشت چرا آموزش‌وپرورش رهایش کرده‌است؟ و اگر نیازمند تعمیرات است چرا انجام نشده‌است؟ من در این خصوص طی نامه‌ای مخالفتم را اعلام کردم. بخشداری طرحی دارد برای ساماندهی بانوانی که صنایع دستی‌شان را می‌فروشند. اداره کل امور میراث فرهنگی قرار بود از یکسال و نیم قبل بودجه‌ای به ما بدهد. اما با آن‌که محل ان جانمایی شده‌است، هنوز بودجه‌‎ای در اختیارمان قرار نگرفته‌است. همچنین مقرر شده‌بود تا شهرداری و بناد برکت با مشارکت هم بازارچه قدیمی شهر را نوسازی و بهسازی کنند که تاکنون اقدامی صورت نگرفته‌است. در حال حاضر زنان در ساختمان قدیمی بخشداری و در قالب کانون بانوان در کارگاه‌های ساخت صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

زنان در کنار اسکله و قلعه‌پرتغالی‌ها، به دلیل نداشتن غرفه برای فروش صنایع دستی‌شان، سختی بسیاری را متحمل می‌شوند. گرمای تابستان، در امان نبودن از باد و باران، خسارت دیدن محصولات در حمل روزانه و زیر آفتاب و باران فقط بخشی از این سختی‌هاست. با وجود فرصت‌های محدود شغلی در جزیره، باز هم از این افراد حمایت نمی‌شود. دلیل این بی‌توجهی چیست؟

ما می‌توانیم فضایی برای فروش در اختیار این افراد قرار دهیم. ساخت غرفه وظیفه میراث فرهنگی است اما به دلیل مرمت قلعه قدیمی هرمز تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و در این مورد تردید وجود دارد. البته این تاخیر برای فروشندگان محصولات صنایع دستی قابل قبول نیست. سوله‌ای در کنار قلعه وجود داشت که به دلیل چهره نامناسب‌اش با توافق بهره‌بردار آن، تخریب شد. طبق تفاهم‌نامه‌ای بهره‌بردار معدن خاک سرخ قرار است آلاچیق‌های بازارچه‌مانندی ایجاد کند تا حداقل فروشندگان محصولات صنایع‌دستی سایه‌بانی داشته‌باشند.

خبر آتش‌سوزی لنج باری در مهرماه امسال جنجال زیادی به پا کرد. مردم از مدیریت بحران در جزیره گله‌مند هستند و می‌گویند آتش‌نشانی هرمز توانایی مهار کردن آتش‌های کوچک‌تر از این را هم ندارند. حتی ظاهرا در همان هفته خودرویی نیز آتش گرفته‌بود که در آن مورد هم ماشین آتش‌نشانی به دلیل خالی بودن مخزن آبش نتوانسته آتش را مهار کند و مردم خودشان دست به کار شدند. در این مورد چه توضیحی دارید؟

جنس لنج آتش‌گرفته فایبرگلاس بود که با آب به راحتی خاموش نمی‌شود. از طرفی تنها کاری که در آن شرایط می‌شد انجام داد، دور کردن لنج مشتعل از سایر لنج‌ها و شناورها برای جلوگیری از آتش گرفتن بود. زمانی‌که لنج از اسکله فاصله گرفت، آتش‌نشانی نمی‌توانست آن را خاموش کند و نیروهای آتش‌نشانی اداره بنادر سریعا وارد عمل شدند. با اینکه این ناجی‌ها قدرت‌شان چندین برابر ماشین‌های آتش‌نشانی کوچک بود باز هم خاموش کردن آتش تا نیمه‌های شب طول کشید. دلیل کند پیش رفتن مهار آتش نبود آب در ماشین‌ها نبود. حتی اگر ماشین ها آب داشتند 100 تانکر نیز برای خاموش کردن این لنج کم بود. بنادر باید شیرهای آتش‌نشانی هیدرانت داشته‌باشند که در طرح جامع‌شان نیز وجود دارد.

سوختن مکرر و کوتاه شدن عمر وسیله‌های برقی به دلیل نوسان برق از دیگر مشکلات شهروندان هرمز است. برای رفع این مشکل اقدامی صورت گرفته‌است؟

برق جزیره هرمز به‌وسیله دو کابل 20 کیلو وات با توان اسمی هشت مگاوات از بندرعباس تامین می‌شود. تابستان سال گذشته 76 مگاوات داشتیم که مصرف می‌کردیم که تاپیک مصرف 400 کیلو وات اضافه داشتیم. 350 کیلو وات را اداره بندر و 40 کیلو وات را هتل هرمز درخواست داشته‌است. عملا 10 کیلو وات باقی ماند که در این میان پروژه‌هایی مانند مسکن مهر و موارد دیگر را نیز داریم. اما نوسانات زیادی در برق نداریم. مشکل اصلی فرسودگی شبکه برق هرمز است. اگر نوسان برق وجود داشته‌باشد از سمت بندرعباس است. چرا که در هرمز مولد برق نداریم. در گذشته گاه قطعی برق به دلیل فرسودگی شبکه برق وجود داشت. در این خصوص نیز پیگیر هستیم که شبکه برق بهسازی و بازسازی شود. البته نظر کارشناسی دقیق باید از جانب اداره برق اعلام شود. میزان برق در هرمز کم است. اگر برق مصرفی هرمز را طبق حداقل و حداکثر میزان مصرف محاسبه کنید، یک تن رنج آخر مصرف را دارد. طبق پیگیری‌های انجام‌شده در خصوص مشکلات برق، دستور خرید تضمینی برق از وزارت نیرو گرفته شد که نیروگاهی 10 مگاواتی منصوب شد. نیروگاه خریداری شده، مکانش مشخص شده و مشکل سوختش نیز حل شده‌‎است. برخی اقدامات دیگر باقی مانده که امیدواریم هرچه زودتر نصب صورت گیرد تا مشکل برق به‌کلی برطرف گردد. در حال حاضر هشت مگاوات برق موجود است که با این نیروگاه به 18 مگاوات خواهد رسید. لازم به ذکر است که نیروگاه مذکور توانایی تولید هزار متر مکعب آب شیرین را نیز دارد.

یکی از مشکلات دیگر شهروندان کیفیت آب است. رنگ آب لوله‌کشی هرمز کاملا زرد است و برای استفاده باید دقایقی شیر آب را باز گذاشت تا رنگ آب کمی طبیعی‌تر شود. این موضوع علاوه‌بر آسیبی که برای سلامتی دارد، اتلاف سرمایه‌ای است که برای احداث آب‌شیرین‌کن در هرمز صرف شده‌است. برای رفع این مشکل چاره‌‎ای اندیشیده شده‌است؟

بله این مشکل در آب وجود دارد. علت آن فرسودگی شبکه های داخلی آب است. شرکت آب و فاضلاب سال گذشته پنج کیلومتر از شبکه فرسوده آب را تعویض کرد. اما امکان تعویض شبکه‌های داخلی منازل را نبود. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که خورندگی آب در مناطقی مانند هرمز که آب دریا را شیرین می کنند، نسبت به آب‌های معمولی خیلی بیشتر است. به همین دلیل اتصالات فلزی سریع تغییر رنگ می‌دهند و زرد می شوند.

هرمز باوجود جمعیت شش هزار نفری و حجم بالای گردشگر فقط دو دستگاه عابربانک دارد که به گفته شهروندان، آن هم در بیشتر مواقع خراب است. چه نظارتی بر عملکرد سیستم بانکی هرمز و کیفیت خدمت‌رسانی آن می‌شود؟

بانک ها برای فعالیت در جزیره باید خود مایل باشند و نمی‌توان آن‌ها را به اجبار آورد. مسلما آن‌ها نیز منافع خود را در نظر می‌گیرند. جزیره فقط پنج ماه در سال گردشگر دارد و هفت ماه دیگر استفاده چندانی از خدمات بانکی نمی‌شود. اگر بانکی مایل به فعالیت باشد ما به‌طور جدی از آن حمایت خواهیم کرد. در حال حاضر دو عابر بانک در سطح شهر و یکی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. قرار شده‌است دستگاه دیگری نیز در اداره بندر گذاشته شود. اما این‌که در یک شهر شش هزار نفری چندین بانک وجود داشته‌باشد توجیه ندارد.

مدیریت سلیقه‌ای، سد راه توسعه هرمز

عکس صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها