فرش قرمزجشنواره ونیز زیر پای بزرگان سینما



صبح ساحل، فرهنگی _ هفتادمین جشنواره فیلم ونیز به عنوان قدیمی‌ترین رویداد سینمایی دنیا با حضور ستارگان سینمای جهان آغاز به کار کرد. به گزارش ایسنا، جشنواره ونیز، قدیمی‌ترین و یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی جهان است که دیشب با نمایش یک فیلم علمی - تخیلی کلید خورد.

 

افتتاحیه با حضور «کلونی» و «ساندرا بولاک»

 

تریلر فضایی و سه‌بعدی «جاذبه» ساخته «آلفونسو کوارون» با نقش‌آفرینی «جورج کلونی» و «ساندرا بولاک» در افتتاحیه جشنواره به روی پرده رفت. «آلفونسو کوارون» پیش از این در سال 2001 جایزه بهترین فیلمنامه و در سال 2006 جایزه بهترین فیلمبرداری را از جشنواره ونیز دریافت کرده است. در این فیلم ساندرا بولاک نقش یک مهندس را بازی می‌کند که در اولین ماموریت فضایی خود، با یک فضانورد کهنه‌کار (جرج کلونی) همراه است.

 

برناردو برتولوچی بر مسند هیات داوران

 

امسال «برناردو برتولوچی»، کارگردان صاحب‌نام ایتالیایی و برنده نخل طلا ریاست هیات داوران جشنواره ونیز برای اعطای شیر طلا را برعهده دارد. این برای دومین‌بار خواهد بود که برتولوچی رئیس هیات‌داوران قدیمی‌ترین فستیوال فیلم دنیا می‌شود. وی پیش از این در سال 1983 نیز این سمت را برعهده داشت. «برتولوچی» 73 ساله خالق آثار به ‌یادماندنی چون «آخرین تانگو در پاریس» و «آخرین امپراتور» است که طی پنج دهه فعالیت سینمایی، حدود 15 فیلم سینمایی ساخته است.

 

پوستری با الهام از شاهکار «آنجلوپولوس»

 

در پوستر امسال جشنواره ونیز که طراحی آن را «سیمونه ماسی» برعهده داشته، مردی در حال دست تکان دادن در ساحل دریا دیده می‌شود و بنابر اعلام مسئولان جشنواره، این پوستر الهام گرفته از فیلم «ابدیت و یک روز» ساخته «تئودور آنجلوپولوس» محصول 1998 است. همچنین در این پوستر تصویر کوچکی از پوستر سال قبل جشنواره ونیز دیده می‌شود که الهام گرفته از فیلم «کشتی به راهش ادامه می‌دهد» محصول 1983 ساخته کارگردان سرشناس سینمایی ایتالیا «فدریکو فلینی» است.

 

رقابت 20 فیلم برای تصاحب شیر طلا

 

امسال 20 فیلم از کشورهای آمریکا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه،‌ یونان، آلمان، انگلیس، سوئیس، الجزایر و چین برای دریافت شیر طلا نامزد شده‌اند. فیلم «فیلومنا» ساخته استفان فریرز، «باد شدید می‌وزد» ساخته‌ هایو میازاکی، «تام در مزرعه» ساخته‌ خاویر دولان، «مشهور ناشناخته: زندگی و دوران دونالد رامسفلد» ساخته‌ ارول موریس به همراه فیلم «قانون صفر» ساخته‌ تری گیلیام از مشهورترین آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره ونیز هستند.

 

 «ماهی و گربه» تنها نماینده ایران در ونیز

 

فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی «شهرام مُکری»‌ یکی از 17 اثر دعوت شده به بخش "افق‌ها" در جشنواره ونیز است. شهرام مکری در دومین تجربه کارگردانی خود که فیلمنامه آن را خودش نوشته، ماجرای گروهی از دانشجویان و جوانان را روایت می‌کند که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می‌شوند. امسال «پل شرایدر»، کارگردان مطرح هالیوود به عنوان رییس هیات داوران بخش «افق‌ها» در این رویداد سینمایی فعالیت خواهد کرد.

 

بزرگان تاریخ سینما میهمان بخش فیلم‌های کلاسیک

 

بخش فیلم‌های کلاسیک ونیز امسال میزبان آثار مطرحی از کارگردانان بزرگ چون «فرانچسکو روسی‌»، «روبرتو روسلینی‌»، «لوچیانو ویسکونتی‌»، «ژان رنوا»،‌ «آلن رنه»، «امیر کاستاریکا» و «ویلیام فردکین» خواهد بود. از جمله مهمترین فیلم‌های حاضر در این بخش می‌توان به «دست‌ها روی شهر» از فرانچسکو روسی،‌ «پائیزا» از روبرتو روسلینی‌، «حیوان آدم‌نما» به کارگردانی ژان رنوا،‌ «مشیت» از آلن رنه‌، «آیا دولی بل را به خاطر می‌آوری؟» از امیر کاستاریکا، «شیء مرموز در ظهر» ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول، «گل بهاری» از یاسیجیرو اوزو، «کلمنتین عزیز من» ساخته جان فورد و «جادوگر» به کارگردانی ویلیام فردکین اشاره کرد.

 

حضور «کیارستمی» با یک فیلم کوتاه

 

جشنواره ونیز امسال در بخشی با عنوان «70 فیلم از کارگردانان بزرگ جهان» به مناسبت هفتادمین سالگرد این رویداد سینمایی میزبان فیلم‌های کوتاه 60 تا 90 ثانیه‌ای از عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی و چهره‌های سرشناسی چون «برناردو برتولوچی»، «پل شرایدر»، «آپیچاتپونگ ویراستاکول» و «شکار کاپور» خواهد بود.

 

نمایش مستندی از «اینگمار برگمن»

 

هفتادمین جشنواره فیلم ونیز امسال در بخش کلاسیک پذیرای فیلم مستند «اینگمار برگمن»، کارگردان صاحب‌نام سوئد خواهد بود. این مستند به کارگردانی «هینک پالاس» و «جین مگنوسون» در واقع نسخه کوتاه شده یک مستند تلویزیونی شش قسمتی و 360 دقیقه‌ای است که در آن سینماگران معروف سینما چون «وودی آلن»، «رابرت دنیرو»، «میشل هانکه»، «آنگ لی»، «لارس فون تریر»، «تاکاشی کیتانو»، «فرانسیس فورد کاپولا» و «مارتین اسکورسیزی» به بررسی مضامینی چون ترس، سکوت، کمدی، مرگ، ماجراجویی و بیگانگان در فیلم‌های «اینگمار برگمن»، کارگردان نابغه سینمای جهان می‌پردازند.

 

تقدیر از «اتوره اسکولا» و «آندری وایدا»

 

امسال جایزه‌ ویژه "پرسول" جشنواره ونیز به منظور تقدیر از کارگردان باسابقه سینما به «آندری وایدا»، کارگردان مطرح سینمای لهستان اعطا خواهد شد. این جایزه روز 5 سپتامبر پیش از نمایش جدیدترین ساخته‌ وایدا با نام «لخ والسا، مرد امید» در بخش خارج از مسابقه به وی اعطا می‌شود.

 

همچنین جایزه سینمایی «افتخاری برای یک کارگردان» امسال به «اتوره اسکولا»، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سرشناس ایتالیایی تعلق خواهد گرفت. جایزه «افتخاری برای یک کارگردان» جشنواره فیلم ونیز هر ساله به پاس بهره‌مندی از نوآوری قابل ملاحظه در سینمای معاصر اعطا می‌شود. «اتوره اسکولا»، کارگردان 82 ساله ایتالیایی قرار است جایزه افتخاری خود را روز ششم سپتامبر و در جریان برگزاری جشنواره ونیز دریافت کند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها