دردسرهای حذف دفترچه تأمین اجتماعی

بلاتکلیفی بیمه‌شدگان



اجرایی شدن طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی و خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی طرح بزرگی از سوی سازمان تأمین اجتماعی بوده است که بعد از چندین سال از ابتدای اسفندماه در مراکز درمانی و داروخانه‌ها اجرایی شد. با اجرایی شدن این طرح کارت ملی بیمه‌شده جای دفترچه کاغذی بیمه را گرفت. این طرح اما بانی مشکلات و سردرگمی بیمه‌شدگان و خانواده‌های‌شان شده است. از همان گام اول مشکلات الکترونیکی بودن دفترچه یکی‌یکی خودش را نشان داد؛ به‌طوری‌که برخی از مراکز از پذیرش بیماران با نسخه الکترونیکی خودداری کردند و بدون دفترچه، آزاد ویزیت می‌کنند. حرف آن‌ها این است که ویزیت بیمار از طریق کارت ملی و بدون دفترچه تأمین اجتماعی هنوز بهشان اعلام‌نشده است. در کنار آن برخی از داروخانه‌ها هم روش را دنبال کرده‌اند.

  


 زیر بار نرفتن مراکز درمانی
به نوشته روزنامه صبح ساحل، در این وضع بد اقتصادی مطب، درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها زیر بار این طرح نمی‌روند. شاید هم تمایل زیادی به اجرای این طرح ندارند. هزینه‌های زیاد ویزیت و دارو امان بیمه‌شده‌ها را بریده است. هیچ‌کس پاسخگو نیست حتی با پیگیری از طریق 1420 هم به دربسته خورده‌اند. اما بازهم مسئولان تاکید می‌کنند که مشکلی در فرآیند طرح وجود ندارد. اکثر بیمه‌شده‌ها که برگه دفترچه‌شان تمام‌شده و برای تمدید به مراکز درمانی می‌روند، چون برگه دفترچه ندارند هزینه‌های‌شان آزاد حساب می‌شود. یکی از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی می‌گوید: «برای تمام شدن کاغذ دفترچه به کارگزاری مراجعه کردم، گفتند دیگر دفترچه صادر نمی‌شود، باکارت ملی ویزیت می‌شوید و نسخه هم الکترونیکی‌ در سربرگ دکتر نوشته می‌شود». این بیمه‌شده می‌گوید با مراجعه به دکتر، ویزیت‌اش آزاد حساب شده و نسخه الکترونیکی در کار نبوده‌است: «کلی هزینه بابت ویزیت و نسخه پرداخت کردم. کسانی که هزینه برای درمان آزاد ندارند، باید چه‌کار کنند؟ دکتر نروند تا تکلیف این طرح مشخص شود؟».
 
 خداحافظی با دفترچه کاغذی
دوهفته‌ای می‌شود که نسخه الکترونیک جای دفترچه کاغذی را گرفته و بیمه‌شدگان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. «عطیه سادات میراکبری»، رئیس روابط عمومی مدیریت درمان تأمین اجتماعی هرمزگان دراین‌باره می‌گوید: «از اول اسفند دفترچه جدید صادر نمی‌شود. نسخه الکترونیک راه انداختیم، به تمام پزشک‌های طرف قرارداد هم اعلام کردیم، ‌تصحیلات هم به پزشک‌ها دادیم که از بانک رفاه بگیرند و سیستم تهیه کنند. چون دولت مکلف کرده است تمام سازمان بیمه‌گر موظف هستند نسخه کاغذی حذف کنند، برای این‌که پرونده سلامت الکترونیک برای همه تشکیل شود». میرالکبری در پاسخ به این سوال که بیمه‌شده چگونه می‌تواند بدون دردسر خدمات درمان الکترونیک را دریافت کند، می‌گوید: «از اول اسفند تولید دفترچه جدید نداریم. به همه‌جا اعلام کردیم و همه پزشکان در جریان هستند؛ چه طرف قرارداد، چه غیر طرف قرارداد. بیمار با کدملی استحقاق‌سنجی می‌شود؛ اگر بیمه باشد پزشک نسخه الکترونیک
 را سیستم‌اش می‌نویسد. مبلغ هم به‌روز محاسبه و پرداخت می‌شود. اگر به سیستم دسترسی نداشته باشند، استحقاق‌سنجی بیمار با کد دستوری و از طریق تلفن همراه انجام می‌شود».
 
 ویزیت الکترونیکی
میراکبری درباره ویزیت الکترونیکی می‌گوید: «مراکز پزشکی و بیمه‌شدگان با کد دستوری #1420* از طریق تلفن همراه‌شان می‌توانند استحقاق‌سنجی شوند؛ اگر بیمه‌شده استحقاق درمان داشته باشید، پزشک کد ملی بیمار را روی سربرگ می‌نویسد. با این روش هم نسخه با بیمه حساب می‌شود، هم ویزیت پزشک طرف قرارداد.
 مگر این‌که پزشک طرف قرارداد تامین اجتماعی نباشد که در این صورت ویزیت آزاد حساب می‌شود اما دارو می‌تواند با کد ملی بیمه‌شده در نسخه نوشته می‌شود». درواقع نسخه الکترونیک نقش دفترچه را بازی می‌کند. میراکبری درباره مشکلاتی که در روزهای اول این طرح به وجود آمده‌بود، می‌گوید: «سعی بر این است که با کم‌ترین آسیب این مراحل طی شود. اجرایی شدن کامل این طرح مقداری طول می‌کشد».
 اجرای طرح حذف دفترچه‌های کاغذی یک طرح بزرگ و اقدام مهمی است که از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام گرفته اما هویت پاره‌ای از مشکلات در اولین‌ روزهای اجرای این طرح، بیمه شدگان را سردرگم کرده است. رفع مشکلات و نواقص پیش آمده در این طرح، نیاز به همکاری و هماهنگی افزون‌تری دارد تا مردم بدون اتلاف وقت، هزینه‌های بالای پزشک و دارو و بدون نیاز به دفترچه‌های‌کاغذی از خدمات ارائه شده در مراکز درمانی بهره‌مند
 شوند.
 در صورت برخورد با داروخانه یا مرکز درمانی که نسبت به الکترونیکی شدن دفترچه بیمه اظهار بی‌اطلاعی کرد، می‌توانید با شماره 1420 تماس بگیرید و به مرکز شکایات سازمان‌ تامین‌اجتماعی‌کل اطلاع دهید تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها