هرمزگان ؛ سرزمین امن سرمایه‌گذاری



هرمزگان سرزمینی بکر با ظرفیت‌های فراوان که از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق هنوز ناشناخته مانده است. استانی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد. دریا، ساحل و خشکی نعمتی که بسیاری از مردم کشورمان از آن بی‌نصیب هستند؛ اما خداوند آن را به مردم این استان ارزانی داشته است. هرمزگان پایتخت اقتصادی و تجاری ایران با موقعیت مناسب و ظرفیت‌های کم‌نظیر و بی‌نظیرش را می‌توان بهشت سرمایه‌گذاران نامید.

یکی از ویژگی‌های ممتاز استان هرمزگان یا همان پایتخت اقتصادی و تجاری ایران، دسترسی آسان به آب‌های آزاد و خطوط تجاری دریایی بین‌المللی است که زمینه ورود به بازارهای جهانی و اقتصاد بین‌الملل را برای کشور فراهم می‌کند. کریدور جنوب به شمال یکی از مهم‌ترین کریدورهای بین‌المللی است که از هرمزگان گذر می‌کند و قاره آسیا را به اروپا متصل و نیازهای مواد اولیه کشورهای آسیای مرکزی و اروپا را فراهم می‌کند. برخورداری از چهار ناوگان حمل‌ونقل هوایی، زمینی، دریایی و ریلی مزیت بزرگی برای این استان زرخیزاست. مناطق ویژه اقتصادی، مناطق آزاد، بنادر صیادی، تجاری، نفتی، مواد معدنی و چندمنظوره، پالایشگاه‌های نفت و گاز، مجتمع‌های فولاد و آلومینیوم، روی، سیمان، کشتی‌سازی و واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک در گوشه و کنار این استان از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان اقتصادی است.

ترانزیت 60 درصدی کالا، ۵۴ درصدی عملیات گمرک و درآمد ۷۵ درصدی گمرک در این استان، در کنار مجتمع بندری شهید رجایی که دروازه طلایی واردات و صادرات کشور نامیده می‌شود به این استان اقتصادی اهمیت دوچندانی داده است. بندر شهید رجایی، بندری با شاخص‌های ویژه که گام در جهت بنادر نسل سوم برداشته است. آن‌گونه که مسئولان می‌گویند در این استان ظرفیت تولید شناورهایی تا ظرفیت ۸۰ هزار تن، تولید ۸۰ میلیون مترمکعب گاز، تولید ۱۵۰ هزار تن میگو و تولید ۱۴۳ هزار تن ماهی در دریا، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد و ۱۳ میلیون تن گندله و تولید ۶ هزار مگاوات برق وجود دارد. وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و منابع معدنی باارزش اقتصادی، میادین گازی و نفتی، همجواری با خط صلح برای انتقال گاز، همجواری با منطقه پارس جنوبی و هزاران هکتار سطح زیر کشت با تولید دو ونیم میلیون تن محصولات کشاورزی، از دیگر ظرفیت‌های هرمزگان برای سرمایه‌گذاری است.

یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم استان سواحل مکران است. ۵۷ درصد سواحل مکران در هرمزگان قرار دارد که ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. طرح توسعه سواحل مکران با محوریت جاسک چند سالی است پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در هرمزگان آغازشده است. وجود ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در هرمزگان هرگونه سرمایه‌گذاری در این استان را اجتناب‌ناپذیر کرده است. هر یک از ظرفیت‌های استان هرمزگان موتور محرک توسعه اقتصادی قلمداد می‌شود. آمارهای دیگری از سرمایه‌گذاری کلان در این استان حکایت دارد. فراموش نکنیم با نگاه توسعه‌ای هرمزگان تعداد 711 طرح و پروژه اقتصادی توسط بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری 11 هزار و 600 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای 47 هزار نفر در حال اجراست. همچنین 186 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از سال 96 تا 98 در استان هرمزگان صورت گرفته است.

اعطای تسهیلات و فراهم کردن شرایط مناسب برای فعالیت سرمایه‌گذاران می‌تواند نقش مهمی در توسعه هرمزگان داشته باشد. اجرای پروژه‌های متعدد در جای‌جای هرمزگان ازجمله مناطق آزاد قشم و کیش یک پیام روشن به همراه دارد، اینکه شرایط برای فعالیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این استان بیش‌ازپیش تسهیل شده است. در یک‌کلام می‌توان گفت؛ هرمزگان سرزمینی امن برای سرمایه‌گذاری است. به‌طور حتم با به ثمر نشستن پروژه‌های سرمایه‌گذاری، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برای جوانان این استان ایجاد می‌شود. از سویی دیگر اجرای پروژه‌های مختلف در هرمزگان نشان می‌دهد این استان با ویژگی‌های بی‌نظیرش در مسیر پیشرفت و توسعه قرارگرفته است. پیشرفتی که نیازمند مشارکت بخش خصوصی برای تحقق آن است. با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ظرفیت‌های ناشناخته هرمزگان شناسایی و به جهان معرفی می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها