اخاذی اینترنتی در عراق و سکوت قربانیان



وزارت کشور عراق نسبت به رشد فزاینده باجگیری اینترتتی در این کشور هشدار داده است.

میدل ایست نیوز نوشت: «من به صورت کاملا ناشناس و با اسم ساختگی در فسیبوک و اینستاگرام حضور دارم.» این جمله گفته «رغد» کارمند یکی از شرکت‌های هواپیمایی و ساکن منطقه زیونه در بغداد است. رغد از تقریبا 15 سالگی عضو شبکه‌های اجتماعی بوده و چندین بار شاهد باجگیری اینترنتی دوستانش بوده است که در یک مورد نزدیک بود به قیمت از دست دادن جان یکی از دوستانش تمام شود.

رغد در گفت‌وگو با الحره اضافه کرد: دوستم در مدرسه وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند که بعدها با یک پسر جوان آشنا شد که وی پس از مدتی با تهدید به انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از او، اقدام به اخاذی از او کرد. وی ادامه داد: این حادثه تا آنجا پیش رفت که خانواده دوستم از ماجرا باخبر شدند اما آنها نیز از ترس «رسوایی» ناچار به تن دادن به خواسته‌های مالی فرد اخاذ شدند و در ادامه تلفن همراه و کامپیوتر شخصی دوستم را از او گرفتند و حتی نگذاشتند به مدرسه برود و برای مدتی مانع از خروجش از منزل شدند.

شبکه‌های اجتماعی آزادی بی‌سابقه‌ای را برای بانوان عراقی در ابراز عقیده و حضور آزاد در گروه‌های مختلف فراهم آورد اما آداب و رسوم و فرهنگ مردسالارانه جامعه عراق با حضور آزاد بانوان در شبکه‌های اجتماعی در تضاد است لذا بسیاری از دختران و زنان عراقی از بیم باجگیری اینترنتی رو به گسترش در عراق معمولا با نام‌های ساختگی در شبکه‌های مجازی حضور دارند.

بر اساس آماری که در سال 2018 میلادی از سوی بانک جهانی منتشر شده است، شمار عراقی‌هایی که در سال 2003 میلادی امکان دستیابی به اینترنت داشتند، 0.6 درصد و در سال 2018 میلادی 75 درصد بوده است.

وزارت کشور عراق بارها از وقوع حوادث مشابه باجگیری اینترنتی خبر داده است که افراد اخاذ مبالغ مالی هنگفتی را از قربانیان برای عدم انتشار عکس‌ها و فیلم‌های شخصی درخواست کرده اند.

وزارت کشور عراق هفته گذشته از ناکام گذاشتن 3 عملیات باجگیری اینترنتی از دختران فقط در استان‌ الانبار خبر داد که مربوط به دختران دانشجو بود.

این وزارتخانه روز گذشته نیز از دستگیری متهمی در منطقه الصالحیه در بغداد خبر داد که دختری را تهدید کرده بود که اگر مبلغی مشخص را پرداخت کند، تصاویر شخصی وی را در اینترنت منتشر خواهد کرد.

در همین رابطه، «خالد المحنا»، سخنگوی وزارت کشور عراق تصریح کرد: جرائم اینترنتی به شکلی پررنگ در عراق افزایش یافته است که علت آن به استفاده فزاینده از دستگاه‌‍ های هوشمند و تعدد شبکه‌های اجتماعی در عراق و بکارگیری این شبکه‌ها حتی در تعاملات تجاری است.

المحنا در گفت‌‍وگو با الحره تصریح کرد: طی سال‌های اخیر موارد باجگیری اینترنتی در عراق بسیار افزایش پیدا کرده است؛ امری که تاثیر پررنگی بر امنیت جامعه دارد.

وی گفت: از جمله تبعات مستقیم پدیده باجگیری اینترنتی باید به افزایش موارد خودکشی و رشد موارد طلاق و مشکلات و اختلافات خانوادگی اشاره کرد.

المحنا اظهار داشت: اخیرا یکی از افراد اخاذ را در استانی دستگیر کردیم که منجر به طلاق گرفتن 9 زوج شده بود که توسط وی مورد باجگیری قرار گرفته بودند.

در همین ارتباط، «ساره نزار»، متخصص روانشناسی تصریح کرد: اغلب قربانیان به دلیل بیم از رسوایی به نهادهای مربوطه مراجعه نمی‌کنند لذا آمار دقیقی از قربانیان باجگیری اینترنتی در عراق در دست نیست.

نزار گفت: دخترانی که در معرض اخاذی اینترنتی قرار می گیرند، از مشکلات روانی متعددی رنج می‌برند که تا ماه‌ها ادامه پیدا می کند از جمله این مشکلات می توان به فشار روانی، گوشه‌گیری، افسردگی و حتی خودکشی اشاره کرد.

این متخصص روانشناسی چندین پیشنهاد برای جلوگیری از عملیات باجگیری اینترنتی مطرح کرده از جمله افزایش آگاهی جامعه از این پدیده خطرناک که وظیفه هم دولت است هم خانواده‌ها و اینکه دستگاه‌های امنیتی نظارت خود را بر شبکه‌های مجازی تقویت کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها