رییس سازمان حج:

عربستان نتیجه تحقیقات فاجعه منا را اعلام نمی‌کند



پس از گذشت شش سال از فاجعه منا، رییس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان هنوز نتیجه کمیته حقیقت‌یاب را به ایران اعلام نکرده است.

 

به گزارش صبح ساحل، علی‌رضا رشیدیان در جریان دیدار از موزه شهدا، با گرامیداشت یاد شهدای جمعه خونین حج، مسجدالحرام و فاجعه منا، گفت: نتیجه کمیته حقیقت‌یاب که در عربستان تشکیل شد تاکنون به ما اعلام نشده است. سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری اسنادی را که در رابطه با فاجعه منا جمع‌آوری کرده بودند رسما به طرف عربستانی تحویل دادند.

وی بیان کرد: این زائران برای انجام فریضه دینی که خداوند مقرر فرموده است، به سرزمین وحی رفتند و در این راه به لقاء‌الله پیوستند.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به این‌که حج برای دومین سال متوالی تعطیل شد و تنها به زائران داخل عربستان اختصاص یافت، اظهار کرد: با احترام به حفظ حاکمیت عربستان در کشورش، برای انجام این فریضه باید یک تشکل بین‌المللی از کشورهای اسلامی با محوریت عربستان تشکیل شود تا این فریضه را مدیریت کند و این اقدام در برگزاری بهتر حج مؤثر خواهد بود.

در این دیدار که در آستانه عید قربان و سالگرد قمری شهدای فاجعه منا انجام شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ، و سعید اوحدی ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ نیز حضور داشتند.

فاجعه منا دوم مهرماه سال ۱۳۹۴ همزمان با مناسک حج و حضور زائران در سرزمین جمرات اتفاق افتاد که بر اثر ازدحام جمعیت در یکی از گذرگاه‌ها، جان تعداد زیادی از زائران گرفته شد. عربستان هرگز آمار دقیقی از جان‌باختگان آن فاجعه اعلام نکرد، اما تخمین از دو تا هفت‌هزار نفر بود. تعداد جان‌باختگان ایرانی در آن حادثه ۴۶۴ نفر اعلام شد. عربستان هرگز برای این اتفاق رسما عذرخواهی نکرد، اما اعلام کرد کمیته حقیقت‌یابی را تشکیل داده که تا کنون نتیجه آن اعلام نشده است.

 

منبع:ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها