اوضاع نابسامان مدارس هشتبندی



صبح ساحل ، اجتماعی - فرسودگی کلاس های درس در مدارس روستایی هشت بندی در هرمزگان یکی از نگرانی هایی است که اگر توجه جدی به آن نشود حوادث ناگوار و خسارت های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.به گزارش مهر، اگر گاهی فرصت داشته باشیم و به مدارس روستایی سری هم بزنیم شاهد کمبودها، نارسایی ها و ضعف های آموزشی در این مناطق هستیم. ضعف ها و کمبودهایی که نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر به این موضوع است. تحصیل دانش آموزان در کانکس، کلاس های غیراستاندارد، فرسوده که هر لحظه امکان وقوع حادثه ای را نوید می دهد. حتی نگاه به تصاویر این مدارس نگرانی از آینده را بیشتر از گذشته در دل ایجاد می کند. مرور حوادثی همچون مدرسه شین آباد، ریزش سقف چهار کلاس در یکی از مناطق روستایی کرمان که از طریق رادیو اعلام شد اولیا را نگران تر از گذشته می کند.پس از انتشار گزارش مهر در مورد تحصیل تعدادی از دانش آموزان در انباری رئیس آموزش و پرورش میناب در واکنش به این موضوع تصاویر منتشر شده را ساختگی عنوان کرد و مدعی شد فرهنگیان این مدرسه برای رسیدگی بیشتر و رسیدن به اهدافی همچون بازسازی سریع این مدرسه اقدام به این صحنه سازی کرده اند. حتی اگه فرض را بر این بگیریم که گفته های رئیس آموزش و پرورش میناب صحیح باشد آیا تصاویر منتشره گویایی نامناسب نبودن این مدارس را نمی داد.

روستای کهورتاک دبستان سه کلاسه برای 217  نفر دانش آموز در حال ساخت است که نه تنها برای آینده مناسب نیست بلکه برای حال نیز کفایت نمی کند.یعقوب قاسمی رئیس شورای اسلامی روستای کهورتاک هشت بندی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح مسائل و مشکلات تنها دبستان این روستا گفت: دو دبستان شهید هدایت عسکری و شهید عباس سهرابی که در یک ساختمان کلنگی و فرسوده به صورت دو نوبته اداره می شوند با مشکلات عدیده ای نظیر فرسودگی شدید مدرسه و کمبود فضای آموزشی کافی، عدم مشخص بودن حیاط مدرسه، فقدان سرویس بهداشتی مناسب، فقدان نمازخانه، زمین ورزشی مناسب، انباری و فضای بسیار کوچک کلاس ها با توجه به آمار بالای دانش آموزان روستا که در دو شیف دخترانه و پسرانه اداره می شود روبروست بخشی از دانش اموزان نیز در فضای کانکسی فرسود و بسیار نامناسب درس می خوانند.

وی بیان داشت: پیگیری های متعددی از طریق استانداری هرمزگان، اداره کل نو سازی مدارس، فرمانداری شهرستان میناب و اداره آموزش و پرورش شهرستان در سال های اخیر جهت تخریب و بازسازی این مدرسه کلنگی صورت گرفته است که نتیجه پیگیری ها احداث مدرسه سه کلاس در روستا بدون حیاط و سرویس بهداشتی است که نه تنها جوابگوی جمعیت آینده روستا نیست. در وضعیت کنونی با توجه به آمار بالای دانش آموزان روستا نیز پاسخگو نخواهدبود. آموزش در فضای کانکسی باعث بروز لطمه به فرایند آموزشی دانش آموزان به دلیل فرسودگی کانکس، مکان محدود و سرما و گرمای شدید آن در فصل گرما و سرما است.مشخص نبودن حیاط مدرسه باعث شده با توجه به استقرار مدرسه در کنار جاده روستا، جان دانش آموزان در معرض خطر باشد.از سوی دیگر شورای اسلامی و اولیا دانش آموزان و خود دانش آموزان از وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی مدرسه به شدت گلایه داشته و اولیا دانش آموزان مواردی از ابتلا دانش آموزان به بیمارهای واگیردار به دلیل وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی مدرسه را گزارش داده اند. فضای بسیار کوچک این مدرسه که توسط خود اهالی روستا در دهه 70 احداث شده فرایند آموزشی دانش آموزان را به شدت تحت شعاع قرار داده. فضای کوچک کلاس ها باعث شده دانش آموزان روی هر میز چهار نفر بنشیند و فرسودگی و تاریکی کلاس ها باعث بی انگیزگی در فرایند آموزش شده و گروه بندی های آنها را برای فعالیت های آموزشی دچار مشکل کرده است.متاسفانه در دبستان این روستا از فضای آموزشی به عنوان انباری مدرسه و محلی برای نگهداری کنتور برق در داخل کلاس درس استفاده می شود که هر آن خطر برق گرفتگی دانش آموزان را تهدید می کند تصاویر گویای این مطلب است.به دلیل نبود نماز خانه دانش آموزان این روستا از برگزاری نماز جماعت محروم هستند این در صورتی است که یکی از مهمترین هدف های آموزش و پرورش تقویت بعد معنوی دانش آموزان است. با همه این مشکلات بعد از چندین سال متوالی پس از پیگیری های مردمی و شوراها و دهیاری این روستا از طریق بخشداری منطقه، فرمانداری شهرستان میناب، آموزش و پرورش شهرستان و استانداری هرمزگان مقرر شد یک مدرسه سه کلاسه به همت اداره نوسازی مدارس احداث شود با توجه به این که اداره نوسازی اذعان به این قضیه دارد که ساختمان کنونی این مدارس نیاز به تخریب و ساختمان جدیدی است اما احداث سه کلاس برای 217 نفر شاید کارشناسی شده نباشد.

 ساختمان یک کلاسه تنها سهم دبستان 6 پایه ای شهید محمد عزیزی

دبستان شهید محمد عزیزی کلاس های خود را در کانکس برگزار می کند و پس از سال ها تلاش، تنها یک ساختمان یک کلاسه برای آن اختصاص داده شده است.دبستان شهید محمد عزیزی در محله علی آباد روستای هشت بندی 2 قرار دارد. این دبستان دارای 6 پایه اول تا ششم و همچنین پایه پیش دبستانی است که نزدیک به 75 دانش آموز در آن مشغول به تحصیل هستند. کلاس های این دبستان در دو کانکس برگزار می شود که به دلیل نبود فضای لازم، کلاس پیش دبستانی در یک خانه اجاره ای و سه پایه اول تا سوم در یک نوبت و سایر پایه ها در نوبت دیگر برگزار می شود. برای برگزاری کلاس ها نیز، یک مربی برای پایه پیش دبستانی و چهار معلم نیز برای پایه های اول تا ششم در نظر گرفته شده است.فضای آموزشی دبستان شهید محمد عزیزی به دو کانکس یک کلاسه محدود می شود که به دلیل مستهلک بودن مشکلاتی را به همراه داشته اند.هنگام بارش باران، آب از طریق سوراخ های سقف به داخل کلاس ها نفوذ می کند و باعث می شود که آب فراوانی در کلاس ها جمع شود. این امر عملا برگزاری کلاس ها را تا یک هفته مختل می کند. در صورت طوفانی بودن هوا نیز، گرد و خاک از کف و اطراف به درون نفوذ خواهد کرد و باعث اختلال در کلاس ها می شود.پس از سال ها تلاش و انتظار، تنها یک ساختمان یک کلاسه به این دبستان اختصاص داده شده است که ساخت آن از مهرماه 91 آغاز و طبق برنامه باید در مهرماه امسال به بهره برداری می رسید اما با گذشت 15 ماه هنوز چنین چیزی محقق نشده است. این ساختمان با پیشرفت 80 درصدی در حال تکمیل است.رئیس شورای اسلامی روستای هشت بندی ابراز داشت: متاسفانه فضایی که برای این دبستان در نظر گرفته شده است نامناسب است. زیرا این فضا حتی نیاز حال این دبستان را پوشش نخواهد داد. در نتیجه در آینده نیز مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد. در واقع پیش بینی های لازم برای احداث این ساختمان یک کلاسه مورد توجه قرار نگرفته است.

 سرویس بهداشتی مدرسه شهید عزیزی

از منظر دیگر مهمترین مشکل این دبستان را می توان مسئله آب دانست. به طور معمول هر سه روز، 20ساعت آب روستا وصل می شود که برای حل موقتی این مشکل، یک تانکر با حجم 1000 لیتر از طرف دهیاری روستای هشت بندی 2 در اختیار این دبستان قرار گرفته است اما جوابگوی نیاز این دبستان نیست. کمبود آب باعث شده است که دانش آموزان در استفاده از آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی با مشکل روبرو شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها