دستور بازگشایی قلعه پرتغالی‌های هرمز صادر شد



وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز که هم‌اکنون به‌دلیل اجرای عملیات مرمت در بخشی از این قلعه، تعطیل است، دستور داد که با توجه به مطالبات مردمی، این محل بازگشایی شود و گردشگران بتوانند با رعایت پروتکل‌ها و قواعد مرمت از این محل بازدید کنند.

به گزارش صبح ساحل، «سید عزت‌الله ضرغامی»، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عصر امروز (چهارم آذرماه) در جریان این بازدید گفت: بازدید مردم از این قلعه حتی در بخشی که مرمت انجام می‌شود، مشکلی ندارد و به شرط رعایت پروتکل‌ها، مرمت یکی از جاذبه‌های گردشگری و باعث آشنایی مردم با شیوه‌های بازسازی بناهای تاریخی است. وی با اشاره به اینکه جزیره هرمز یکی از قطب‌های گردشگری ایران است، افزود: این قلعه را ۵۰۰ سال قبل پرتغالی‌ها ساختند و در اینجا توپ‌های زیادی کار گذاشتند، از کشتی‌ها باج گیری می‌کردند و کسی حریفشان نمی‌شد.

ضرغامی با بیان این‌که غربی‌ها وقتی می‌خواهند کارهای خودشان را بزرگ کنند فیلم‌هایی مثل «توپ‌های ناوارون» را می‌سازند تا نشان بدهند پارتیزان‌ها چگونه توپ‌های ناوارون را از بین بردند، عنوان کرد: این در حالی است که اینجا یک قهرمان ملی و جهانی مثل امام‌قلی‌خان با رشادت با پرتغالی‌ها جنگید و موفق شد پرتغالی‌ها را شکست می‌دهد. وی با اشاره به اینکه قلعه پرتغالی‌ها یک اثر باستانی و تاریخی است که در اختیار میراث‌فرهنگی قرار دارد، اظهار کرد: ما مشکلات اعتباری داریم و همین الان پیمانکار مرمت قلعه چند میلیارد تومان طلب دارد و وزارتخانه نتوانسته پاسخگو باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: این نشان می‌دهد که در اعتبارات ما در حوزه مرمت باید یک تحول اساسی انجام شود. ضرغامی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه‌های استانی که در دولت تصویب می‌شود برای ابنیه‌های تاریخی مهم در نظر گرفتیم. ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم و مشارکت بخش خصوصی، خدمات متنوعی  به مردم ارائه خواهد شد.

گفتنی است در اردیبهشت ماه سال جاری، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از فرو ریختن بخشی از دیوار قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز خبر داده بود. به گفته نوروزی، بخش فروریخته نزدیک به ۳۰مترمربع از دیوار این قلعه بوده‌است.  در فروردین‌ماه سال جاری خبری مبنی‌بر این منتشر شد که وجود زمین فوتبال در حریم قلعه پرتغالی‌ها مانع ثبت جهانی آن شده‌است. معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در مورد ساخت زمین فوتبال و آلاچیق در حریم قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز گفته بود: «قلعه پرتغالی‌ها اثر ملی است که حریم شخصی دارد. با کمال تأسف در ادوار گذشته شهرداری هرمز آلاچیق‌ها را احداث کرده‌است. به آن‌ها تذکر دادیم این‌جا جای آلاچیق نیست و امکان ریزش وجود دارد».به گفته «عباس نوروزی» در شرایطی که پرونده ثبت جهانی قلعه پرتغالی‌ها در حال آماده شدن است، برپایی این زمین فوتبال و آلاچیق‌ها مانع بزرگی بر سر راه نهایی شدن این پرونده از سوی کارشناسان یونسکو است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها