سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

در دو ماه اخیر یک مورد مالاریا در رودان شناسایی شد


نویسنده: صبح ساحل

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عمده موارد شناسایی مثبت مالاریا در استان را از نوع وارده دانست و گفت: آخرین موارد انتقال محلی فقط در سال ۹۷ مشاهده شده است.

 

به گزارش صبح ساحل، دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: ۱۹ مورد مثبت مالاریا وارده در سال ۱۳۹۹ در استان نیز شناسایی شد که همگی از اتباع کشورهای همسایه بودند.

دکتر ذاکری با اشاره به شناسایی و درمان موارد مالاریا در سال گذشته ابراز کرد: ۳۱ مورد مثبت مالاریا که همگی وارده بودند در سال ۱۴۰۰ شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند در طول این مدت موارد محلی نیز مشاهده نشد.

وی اظهار کرد: در دو ماه اخیر نیز یک مورد مالاریا وارده در شهرستان رودان شناسایی شد.

سرپرست معاونت بهداشتی با اشاره شناسایی موارد مالاریا فالسیپاروم در دو سال اخیر بیان کرد: دو مورد از این نوع مالاریا در سال ۱۴۰۰ و ۴ مورد نیز در سال ۱۳۹۹ شناسایی شد.

دکتر ذاکری بازنشسته شدن اکثریت نیروهای مراقب و میکروسکپیستها، ورود غیرمجاز اتباع بیگانه به سراسر شهرستانهای استان، تداخل برنامه آئدس و مالاریا و نیاز به تقویت برنامه کنترل ناقلین، کمبود شدید بودجه و همچنین درمانهای ناقص موارد مبتلا در کشورهای پاکستان و افغانستان که اکثر بیماران بدون علامتند را از چالشها و مشکلات پیش روی برنامه حذف مالاریا در استان عنوان کرد.

 وی بیماریابی در (کل خانه های بهداشت، مراکز روستایی، بیمارستانها و مراکز شهری)، توزیع پشه بند، سم پاشی در کانونهای فعال کنترل ناقلین در کل شهرستانها و چک حشره شناسی را از اقدامات انجام شده در استان برشمرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها