همچنان پای کار ارزش‌ها


نویسنده: مصطفی قلندری

نویسنده: مصطفی قلندری
 
شهید غیرت؛ کلید واژه ای که در این چند روز اخیر ترند شده و اشاره به واقعه جانفشانی یک جوان سبزواری در دفاع از امنیت و شرافت بانوان و دختران سرزمینمان دارد. در این رخداد چند موضوع قابل مداقه است:
اول: این روزها گزاره های هویت ساز و ارزش مدار در جامعه ما در قالب نمادها و ظواهر مرسوم قابل تحلیل نیست. چه بسا پیشانی پینه بسته ی جدای از دیانت و اخلاق که به مردم خود خیانت می کند و چه آدم های به ظاهر معمولی که جان خود را فدای باورمندی های ارزشی خود می کنند. باید گفت انگاره ی ارزش گریزی در بین مردم یک توهّم است. جریان رادیکال و افراطی با دستاویز قرار دادن برخی شائبه ها سعی در دو قطبی سازی جامعه دارد. باید گفت به همان اندازه که نظامات ارشادی به سبک سطل ماست، باطل و اشتباه است و از طرف یک گروه ؛ این اقدام غیر معقول ضریب داده می شود تا ماهی اهداف سیاسی خود را صید کنند، انتظار است اقدامات ارزش مدار حمیدرضا الداغی هم در جامعه انعکاس داده شود و برخی‌ها سکوت رسانه ای خود را شکسته و این اقدام را برای حفظ اتحاد ملی تحسین نمایند.
دوم: تقلیل ارزشی برخی از مفاهیم در یک چشم انداز نرمالیزاسیون‌سازی و استحاله‌ی چند مرحله ای ؛ یک پروژه‌ی چندین ساله سازماندهی شده در کشور ما محسوب می شود که با بستر فضای مجازی و استخدام سلبریتی ها، بلاگرها و اینفلوئنسرها رشد و سرعت مضاعف گرفته است. باید صحنه را درست تحلیل کرد؛ هویت ملی و ماندگاری ایران ما پیوند با حفظ ارزش ها و سنن ما دارد. ما مردمی هستیم که پایبند به ارزش ها و هویت ایرانی - اسلامی خود هستیم. شاید برخی با نقاب شعارهای زیبای زندگی و آزادی و اینکه حریم شخصی خودم هست در یک روند فتح سنگر به سنگر؛ ابتدا باورمندی های ارزشی ما را به مسلخ برده و بعد از آن تمامیت سرزمینی ما را هم تهدید کرده و ما در یک نمایش تزویر، بازیگر اجاره‌ای خیمه شب بازی دشمنان سرزمینمان شده باشیم. دعوای زرگری اپوزیسیون و دنباله های رسانه ای آنها، دم خروس منفعت طلبی شخصی آنها را بیشتر نمایان کرده است! 
سوم: نسل بی آرمان، نسل بی هدف ، نسل بی نشاط ؛ بلادرنگ یک دیوار بلند و شکاف عمیق برای پیوستگی فرهنگی و ارزشی در انتقال فرهنگ وارزش های بین نسلی خواهد بود. تغییر فرهنگی و ارزشی در یک جامعه تدریجی خواهد بود. آنچه امروز،نسل جدید مطالبه‌گر آن است ؛ عمل ارزش مدار خواهد بود نه صرفا شعار ارزش گرا. این واقعیت را باید پذیرفت ما در حال دگرگونی در عادات ومناسبات رفتاری  نسل نو؛ البته با حفظ هنجارها و تقید به ارزش ها با تنوع در انتخاب نوع و طرز پوشش، طرز گفتار و ادبیات ، موسیقی و سبک‌های هنری نوین و سایر ابعاد ساخت یک فرهنگ ملی با وفاق همگانی هستیم. باید با این واقعیت همراهی کرد، تبیین کرد؛ البته نه با باتوم. اما آنچه در درجه اهمیت قرار دارد یک مدل حکمرانی عقلایی برای هدایت نسلی باید پایه ریزی گردد. آینده ایران عزیز ما با همین نسل ساخته خواهد شد، نظرات آنان را در اصلاحات اجتماعی نادیده نگیریم! قطعا ارزش مدار خواهند ماند.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها