سرمایه باغداران سیاهو خاکستر شد:

آتش به جان 10 هکتار از باغ و نخلستان های «جغدر»



حدود 10 هکتار از باغ‌ها و نخلستان‌های روستای "جغدر بالا" سیاهو در آتش سوخت.  صبح پنج‌شنبه گذشته  آتش جرقه‌ای زد و باغ‌های  انجیر، انگور، انار و نارنگی و نخلستان‌های روستا را سوزاند.  با تلاش آتش‌نشانان نیروهای مردمی روز بعد  آتش مهار و خاموش شد. اما شعله‌ها زیر خاکستر تا ظهر امروز زبانه می‌کشید. هرساله با فرارسیدن فصل گرما و افزایش دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد ،وزش بادهای گرم و سوزان ، برخی عوامل انسانی و کمبود ایستگاه آتش‌نشانی برگه برنده شعله‌های سرکش و خشمگینی است که بی‌رحمانه، سطح وسیعی از باغات  و نخیلات سر راهش را می‌بلعد و خسارت‌های سنگینی  به زمین‌های کشاورزی وارد می‌کند. در این میان کشاورزانی هستند که بحث بیمه را جدی نمی‌گیرند ، در مواقع چنین حادثه‌ای هیچ خسارتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و  کل سرمایه‌شان از بین خواهد رفت

       

بررسی میزان خسارت

زهره عباسی سرپرست مركز جهاد کشاورزی سياهو بابیان اینکه منتظر لیست خسارات کشاورزان منطقه هستیم تا پی گیری خسارت‌ها باشیم گفت:  ساعت 10 صبح 15 تیرماه جاری آتش‌سوزی شروع  شد و تاکنون حدود 10 هکتار از سطح باغ و نخلستان‌های  منطقه جغدر سیاهو در آتش سوخت. وی ادامه داد: متأسفانه هیچ‌کدام از خسارت دیدگان این آتش‌سوزی بیمه نبودند ، بارها به آن‌ها تأکید کردیم که حتماً بیمه را جدی بگیرند و محصولاتشان را بیمه کنند تا  در این‌گونه حوادث دچار خسارات شده‌اند، مسئولان امر خسارت‌ها را جبران کنند.وی تصریح کرد: میزان خسارات واردشده به کشاورزان توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بررسی خواهد شد. وی به نبود پایگاه و خودروی آتش‌نشانی در  منطقه سیاهو با داشتن نخلستان و باغ‌های فراوان اشاره‌ای داشت که با گرم شدن هوا شعله‌های آتش دستاویز نخلستان‌ها می‌شود و شاهد از دست دادن نخل‌های و محصولات باغی بسیاری هستیم.عباسی گفت: عدم تجهیزاتی همچون ماشین آتش‌نشانی در مقابله با حوادث آتش‌سوزی در منطقه  سبب می‌شود تا در زمان بروز حادثه گاهی خسارات جبران‌ناپذیری به مردم واردشده و تاوان سنگینی را متحمل شوند ،در این حادثه ، آتش‌نشانان بخش احمدی و بندرعباس حریق را مهار کردند. وی ادامه داد: سالیان متمادی است که مسئولان دهستان سیاهو برای  این امر مکاتباتی داشتند ولی  تاکنون محقق نشده است. سرپرست مركز جهاد کشاورزی سياهو علت حادثه را در دست بررسی خواند.

      

نبود ایستگاه آتش‌نشانی در سیاهو

سیروس بهرامی رئیس شورای جغدر بالا سیاهو با اشاره به اینکه قسمتی از منطقه خسارت‌دیده صعب‌العبور‌است گفت: امروز با تهیه لودر از شهرداری موفق شدیم تا حدودی جاده بین مزارع بازگشایی شود و از آتش‌سوزی جلوگیری‌ شود.وی ادامه داد: هرساله با شروع فصل تابستان که آتش به دامان باغات و مراتع این روستا میزند، که در اثر نبود پایگاه آتش‌نشانی و تجهیزات اطفای حریق در منطقه ،  بارها تقاضای کمک و اعزام  نیروهای آتش‌نشان از بخش‌های  اطراف داده‌شده و یا در بهترین حالت پس از چندین ساعت تلاش درحالی‌که بخش بزرگی از باغات یا مراتع جنگلی از بین رفته آتش مهار می‌شود. بهرامی بیان داشت که هم‌اکنون موقع برداشت انجیر و...بود و کشاورزان  خسارت‌های هنگفتی متحمل شدند که از مسئولان می‌خواهیم برای جبران خسارت پی گیر باشند.

گفتنی است:روستای جغدر از توابع دهستان سیاهو شهرستان بندرعباس است و تا مرکز استان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها