نسبت به ۲۱ سال گذشته؛

ارزش پول ملی ترکیه به پایین‌ترین سطح رسید



ارزش پول ملی ترکیه که از ۲ ماه پیش دچار روند نزولی شده، طی چند روز اخیر باز هم کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم خود در طول ۲۱ سال گذشته رسید.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ایرنا، مقایسه ارزش برابری لیره ترکیه در مقابل دلار آمریکا نشان می دهد که ارزش برابری ارز ملی این کشور امروز نسبت به ۲ ماه پیش، ۳۵ درصد کاهش یافته و از ۱۹.۹۶ لیره به ازای هر دلار به ۲۶.۹۴ لیره افت کرده است.

افت ارزش پول ملی ترکیه طی پنج ماه اخیر و از زمان وقوع زلزله شروع شده و طی ۲ ماه اخیر شدت گرفته است.

شبکه ان.تی.وی ترکیه نرخ فروش هر دلار در بازار ارز این کشور در روز جاری را ۲۶.۹۴ لیره و نرخ فروش هر یورو را ۳۰.۲۴ لیره اعلام کرد و نوشت: افزایش ارزش دلار و یورو برابر لیره پس از انتخابات به حدود ۳۵ درصد رسیده و این روند همچنان ادامه دارد.

به نوشته این رسانه، نرخ هر یورو نیز در بازار ارز ترکیه پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ می(هفتم خردادماه ۱۴۰۲) حدود ۲۲ لیره به ازای هر یورو بود که با حدود ۳۷.۴ درصد افزایش امروز به ۳۰.۲۴ لیره برابر هر یورو رسید.

رسانه های ترکیه به نقل از کارشناسان اقتصادی این کشور، رشد نقدینگی ناشی از تصمیم اخیر دولت ترکیه برای افزایش حقوق و دستمزد و نیز افزایش ریسک سرمایه گذاری را از جمله مهمترین عوامل کاهش ارزش پول ملی این کشور عنوان کردند.

تارنمای خبری استار افزایش نرخ بهره از ۸.۵ درصد به ۱۵ درصد را از جمله دلایل افت ارزش لیر در روزهای اخیر ذکر کرد و افزود: دولت ترکیه بهره بانکی را افزایش داد و بنا به پیش بینی کارشناسان، این افزایش تا پایان سال جاری میلادی تا ۴۰ درصد نیز متحمل است و بر همین اساس، در پی بی ثبات شدن فضای اقتصادی، ارزش پول ملی ترکیه نیز دچار روند کاهشی شده است.

گفتنی است؛ نرخ هر دلار در ترکیه در اوایل سال ۲۰۲۱ و هنگام روی کار آمدن کاوجی اوغلو رییس بانک مرکزی سابق ترکیه ۷.۴۵ لیر بود ولی با ۳.۶ برابر افزایش، اکنون به بیش از ۲۶.۹۴ لیره رسیده است.

افزایش نرخ ارزهای خارجی و رشد نرخ تورم در ترکیه در سال گذشته میلادی موجب بروز بحران جدی در اقتصاد این کشور شد به طوری که در نیمه پاییز، نرخ تورم در این کشور به بالای ۸۵ درصد رسید و سال ۲۰۲۲ میلادی نیز با میانگین نرخ تورم ۶۴.۲۷ درصد به پایان رسید.

سیاست‌های اقتصادی دولت جدید ترکیه به خصوص برنامه‌های وزیر اقتصاد و رییس کل جدید بانک مرکزی این کشور تاکنون نتیجه بخش نبوده و دولت ترکیه در صدد جذب سرمایه از منابع خارجی و تقویت پول ملی از طریق تزریق ارز خارجی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها