رازهای مگو درباره نقره

عصر نقره‌ای در دنیای سرمایه‌گذاری


نویسنده: مریم دهقان

حالا که چند ماهی است بازارهای داخلی اغلب دچار ریزش‌های سنگین و رکود در معاملات شده‌است؛ بسیاری از افراد به‌دنبال پیدا کردن راهی برای یک سرمایه‌گذاری امن هستند تا ارزش دارایی خود را حفظ کنند و در سال‌های آینده بتوانند شرایط اقتصادی خود را بهبود ببخشند. یک بازار کمتر شناخته شده در ایران، مربوط به نقره می‌شود که بسیاری از افراد از آن کاملا بی‌اطلاع هستند. نقره یک فلز گران‌بها است که هم در زیورآلات و هم در صنایع مختلف کاربرد دارد و مدتی است در بازارهای جهانی به آن توجه ویژه‌ای شده است. برای بررسی بهتر این بازار و همین‌طور راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در این زمینه به سراغ دکتر پیام نیک‌کام، تحلیل‌گر بازارهای جهانی و اقتصاد کلان رفته‌ایم تا با ایشان در این باره گفتگویی داشته باشیم.

   
  

 چرا سرمایه گذاری در نقره مناسب است؟ 

نقره بعد از نفت دومین کالای پرمصرف دنیا است. اخیرا توجه به سمت این کالا بسیار زیاد شده است و حتی رابرت کیوساکی نویسنده کتاب پدر پولدار پدر فقیر، درباره نقره از اصطلاح جالبی استفاده کرده‌است و گفته است: " نقره پول خدایان است." بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان حوزه کامودیتی معتقدند که نقره قیمت‌های بسیار بالایی را خواهد دید. یکی از دلایل مهم این موضوع این است‌که میزان عرضه و تقاضا در نقره تغییر کرده است. به‌طوری‌که عرضه آن کاهش پیدا کرده است ولی تقاضا برای آن بسیار بالا رفته است. همین موضوع یک کاتالیزر برای افزایش قیمت نقره است. علاوه‌بر این، پس از جنگ روسیه و اوکراین، توجه به انرژی سبز بسیار زیاد شده است. همچنین مساله گرمایش زمین، توجه به خودروهای الکتریکی را بیشتر کرده است. از همین رو، با توجه به اینکه نقره، فلزی است که هم در پنل‌های خورشیدی و هم باتری‌های خودروهای الکتریکی و خودران نقش بسیار مهمی دارد؛ تقاضا برای نقره را بالا و بالاتر برده است. گذشته از این موضوع، یکی از دلایلی که باعث شد تا در چند وقت اخیر، نقره چندان رشد نکند؛ ترس از رکود در دنیا بود که به نظر می‌رسد؛ این ترس در حال کاهش است. حتی با توجه به اعمال تسهیلات پولی سنگینی که چین به زودی خواهد داشت؛ این کشور به مدار رشد بازخواهد گشت و همین موضوع تقاضا برای خرید نقره را بالا خواهد برد. با توجه به جمیع این نکات، نقره یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری است.
  

 پیش بینی شما از قیمت نقره در پایان ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ چه اعدادی است؟

در حال حاضر نقره در محدوده 24تا 25 دلار درحال معامله است ولی پیش‌بینی بنده درباره قیمت نقره در بلند مدت یعنی تا پایان سال 2024 حدود 70 و تا پایان سال 2026 اعداد 80 تا 90 دلار است. با توجه به اینکه در حال رسیدن به انتهای چرخه انقباضی بانک‌های مرکزی هستیم و خوش‌بینی‌ها برای کاهش نرخ بهره در سال 2024 در حال افزایش است؛ درنتیجه می‌توان امیدوار بود که فشار از روی کامودیتی‌ها به‌ویژه طلا و نقره برداشته شود. در بین طلا و نقره، به دلیل مسائلی که عنوان شد؛ نقره فضای بیشتری برای رشد دارد.
 
  

 چه روش هایی برای سرمایه گذاری در نقره وجود دارد؟ 

در داخل کشور، می‌توان نقره فیزیکی را به‌صورت نقره ساچمه‌ای و یا شمس نقره تهیه کرد که بین این دو گزینه، نقره ساچمه‌ای با عیار 925 سرمایه‌گذاری بهتری است. در بازار آتی نیز امکان خرید نقره وجود دارد. اغلب کسانی که از این طریق اقدام به خرید نقره می‌کنند؛ قصد دارند نقره را برای تحویل در سررسید که همان تحویل فیزیکی است؛ معامله ‌کنند. در خارج از کشور نیز صندوق‌های ETF نقره وجود دارد که یکی از معروف‌ترین‌های آن slv نام دارد که به‌نوعی شاخصی برای قیمت نقره در آینده شناخته می‌شود. این ETF را می‌توان از
داخل ایران نیز از طریق بروکرهای معتبر به روش cfd خریداری کرد.
 

 قرارداد آتی نقره چیست ؟

قراردادهای آتی نقره در بازار مشتقه بورس کالا وجود دارند و این امکان را به افراد می‌دهند تا بتوانند این قراردادها را تا قبل از زمان سررسید آن خرید و فروش کنند. افرادی که تمایل به خرید نقره از بورس کالا را دارند نیز می‌توانند در زمان سررسید این قراردادها نقره خریداری شده را از بورس کالا تحویل بگیرند.
  

 ️چه افرادی از قراردادهای آتی نقره استفاده می‌کنند ؟

با توجه به این‌که امکان خرید و فروش قراردادهای آتی نقره تا قبل از زمان سررسید آن وجود دارد. افراد می‌توانند از نوسانات قیمت نقره استفاده کنند و از خرید و فروش قراردادهای آتی نقره کسب سود کنند. اما دسته دیگری از افراد نیز برای این‌که از ریسک حاصل از افزایش قیمت نقره در امان باشند نسبت به خرید نقره از بورس کالا اقدام می‌کنند.
  

  به نظر شما بهتر است؛ چند درصد از سبد سرمایه گذاری خود را به نقره اختصاص دهیم؟

 سه نوع نگاه در سرمایه‌گذاری وجود دارد. افرادی که ریسک گریز هستند؛ افرادی که ریسک پذیر هستند و افرادی که نگاه معتدلی دارند؛ افرادی که ریسک گریز هستند می‌توانند حداکثر بیست درصد از سبد سرمایه‌گذاری خود را به نقره اختصاص دهند. افراد با نگاه متعادل، سی درصد و افرادی که ریسک پذیرند؛ چهل و پنج تا پنجاه درصد سبد دارایی خود را می‌توانند به نقره اختصاص دهند و در کنار آن طلا نیز داشته باشند.

 چطور تشخیص دهیم که کدام روش سرمایه‌گذاری در نقره برای ما مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال بایستی یک دید روانشناسی نسبت به فرد سرمایه‌گذار وجود داشته باشد. ریسک‌پذیر بودن یا ریسک‌گریز بودن فرد بایستی مشخص باشد. اینکه فرد سرمایه‌گذار به فکر سرمایه‌گذاری بلندمدت با بودجه تحت مدیریت خود است یا دید کوتاه مدتی دارد. باید توجه داشت که یک نسخه واحد برای همه وجود ندارد. چراکه روحیات افراد مختلف با هم متفاوت است. مثلا ممکن است فردی بتواند ضرری را تا دو سال تحمل کنند و روحیه خود را حفظ کند اما ممکن است فردی همین که ده درصد دچار زیان شد؛ آرامش خود را از دست بدهد. در نتیجه هر فرد باید خودش تشخیص دهد که مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری برای آن کدام است. پس از پاسخ به این سوالات، اگر فرد سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر بود؛ می‌تواند در بازار آتی، معاملات اهرمی انجام دهد. یا از طریق بروکرهای معتبر در بازار جهانی اقدام به خرید اهرمی نقره کنند. اما افراد ریسک‌گریز و محافظه کار بهتر است وارد این نوع بازارها نشوند. این افراد بهتر است نقره را به‌صورت فیزیکی که شمش نقره یا نقره ساچمه‌ای است؛ خریداری کنند. 
  

 ️در خرید نقره فیزیکی باید به چه نکاتی توجه کرد تا بتوان نمونه اصل از تقلبی را تشخیص داد؟

نقره فیزیکی، با عیارهای مختلفی در بازار موجود است. عیار ۷۵۰، ۸۵۰، ۹۰۰، ۹۲۵، ۹۵۰، ۹۵۸ و ۹۹۰ از جمله عیارهای مرسوم نقره است که معروف‎ترین آن‎ها ۹۲۵ است. به این نوع، نقره استرلینگ می‌گویند. نقره ۹۹۹ خالص‎ترین نوع نقره است که به‎دلیل نرمی زیاد قابل استفاده در زیورآلات نیست. در بازار ایران معمولا از عیار ۸۴۰-۸۵۰ برای این کار استفاده می‌شود و آن را با مس ترکیب می‌کنند تا فرم بگیرد تا بتوان از آن در ساخت زیورآلات استفاده کرد. اگر قصد خرید زیورآلات نقره را دارید باید بدانید که اصلا راه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و برای سرمایه‌گذاری، همان‌طور که عنوان شد؛ باید شمش نقره و یا نقره ساچمه‌ای خریداری کنید. در خصوص راه تشخیص نقره اصل از تقلبی هم باید گفت که بهترین راه تشخیص نقره واقعی از طریق آزمایشگاه است تا اصلت آن را تایید کند. اما با کمک یک آهنربا نیز می‌توان تا حدی به اصالت آن پی برد. به این صورت که هرچه میزان نقره در آلیاژ بالاتر باشد؛ آهنربا را بیشتر دفع می‌کند و هرچه میزان مس ترکیب شده با نقره بیشتر باشد؛ آهنربا را هم بیشتر جذب می‌کند. 
  

تذکر مهم

در این گفتگو سعی شد به بررسی یک بازار جدید که بسیاری از مردم نسبت به آن آگاهی ندارند پرداخته شود و ابعاد مختلف آن توضیح داده شود. این گفت‌وگو بیشتر جنبه آموزشی داشته و هیچ سیگنالی در خصوص خرید و فروش نقره ارائه نمی‌دهد. لذا در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری در نقره را دارید سعی کنید آگاهی خود را در این حوزه بالاتر ببرید و سپس اقدام به معامله کنید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها