غیر رسمی؛

قیمت گندم هر کیلو ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین شد/ شنبه تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم را مشخص می‌شود



قیمت گندم بصورت غیر رسمی  اعلام شد اما وزیر جهاد کشاورزی هنوز این قیمت را تایید نکرده است   قیمت گندم . هر کیلو  ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین شد.

 در حالی که قرار بود اول شهریور قیمت گندم و محصولات کشاورزی پس از یک ماه تأخیر مشخص شود با چندین بار تاخیر سرانجام بیست دوم شهریور   نرخ خرید تضمینی گندم مشخص شد وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، یک هفته، بعد از تعیین قیمت‌ها در شورا، فرصت داشت قیمت‌های مصوب را اعلام کند. فرصتی که چند روزه به پایان رسیده، اما قیمت‌ها هنوز اعلام نشده است.

مهلت اعلام رسمی   قیمت خرید تضمینی گندم  و سایر کالاهای اساسی توسط وزیر جهاد بصورت رسمی روز چهارشنبه گذشته پایان یافته است . بر اساس خبر اولیه قیمت گندم برای سال زراعی جدید   ۱۹.۵۰۰ تومان  خواهد بود

براساس اخبار رسیده دولت شنبه  تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم را مشخص می کند 

 خبرگزاری مهر روز پنجشنبه گذشته این رقم را 19 هزار و 500 تومان اعلام کرد. منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس که در عین حال به عنوان عضو ناظر در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نیز حضور دارد، این رقم را تایید کرده. اما قیمت مورد اشاره از حداقل انتظار گندمکاران کمتر است.

در حالی که هنوز قیمت خرید تضمینی گندم به صورت رسمی اعلام نشده است،  نمایندگان صنفی آنها، پیش از اعلام این نرخ غیررسمی، قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم را بین 20 تا 25 هزار تومان دانسته بودند و بیشتر به ارقامی بین 22 تا 23 هزار تومان اشاره می‌کردند.

گندمکاران هنوز برای فروش محصول سال زراعی جاری از دولت طلبکار هستند. در این شرایط مقامات دولتی وعده افزایش 25 درصدی کشت گندم در سال آینده را می‌دهند.

  شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، چهارشنبه دو هفته پیش در مورد قیمت گندم تصمیم‌گیری کرد و بر طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی یک هفته فرصت دارد که این رقم را تایید و اعلام کند.  این مهلت قانونی، هنوز به پایان رسیده اما با توجه به اینکه تعیین نرخ خرید تضمینی این محصول اساسی، با تاخیر 53 روزه انجام شده بود، انتظار می‌رفت که این مرحله با سرعت بیشتری انجام شود.

عدم تسویه کامل با گندمکاران تا ۴ روز مانده به آخرین وعده

در این میان، با وجودی که ششمین ماه سال رو به پایان است، دولت به دلیل کمبود اعتبار هنوز طلب گندمکاران را از خرید تضمینی سال جاری به صورت کامل پرداخت نکرده است. مسئولان دولتی، تا کنون محصول کشاورزان را به صورت علی‌الحساب با نرخ 11 هزار و 500 تومان خریداری کرده‌اند که فاصله سه هزار و 500 تومانی با قیمت مصوب گندم دارد.

دولت در چند مرحله بخشی از طلب باقی‌مانده کشاورزان را به آنها پرداخت کرده و وعده‌هایی را نیز برای تسویه حساب کامل به آنها داده است؛ آخرین مورد نیز پایان شهریور بوده. حالا و چهار روز مانده به پایان این موعد هنوز طلب کشاورزان تسویه نشده است و ارقام مختلفی نیز از میزان پرداخت طلب گندمکاران اعلام می‌شود.

همین امروز رسانه‌ها سه رقم مختلف در این زمینه منتشر کرده‌اند. سایت تحلیل بازار از قول زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نوشت که دولت بیش از 80 درصد طلب گندمکاران را پرداخت کرده است. اما باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران از پرداخت 71 درصد از طلب آنها خبر داد. در عین حال، محمد بازرگان عضو اتاق اصناف کشاورزی به خبرگزاری دانشجو گفته که هنوز نیمی از طلب گندمکاران پرداخت نشده است.

هر کدام از این ارقام که صحیح باشد، یک واقعیت تغییر نمی‌کند؛ به گفته بازرگان، «دولت موظف است طبق قانون پس از ۲۴ ساعت از تحویل گندم پول کشاورزان را پرداخت کند.»



منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها