جدید به قدیم
در تاریخ نانوشتهی بندرعباس، نامهایی هست که نه فقط قهرمان یک رشته، بلکه قهرمان یک شیوهی زیستناند. هلاکو نیکخواه از همان نامهاست؛ مردی چندوجهی که ورزش، آموزش، جسارت و عشق به مردم را در یک زندگی پرفراز و نشیب جمع کرد و رد پایش را از محله چاه محمودی تا دورترین نقاط ایران به جا گذاشت.
در اغلب روایتهای عاشقانه، فرسایش رابطه به خیانت، سردی هیجانی یا تفاوتهای شخصیتی نسبت داده میشود. کمتر کسی از «ظرفهای نشسته»، «لیست خریدی که همیشه در ذهن مانده» یا «برنامهریزی نامرئی زندگی روزمره» بهعنوان قاتلان خاموش عشق نام میبرد. اما واقعیت این است که بسیاری از روابط، نه با یک بحران بزرگ بلکه با انباشت نابرابریهای کوچک و مداوم از پا درمیآیند. تقسیم نابرابر کار خانگی فقط مسئلهی عدالت اجتماعی یا مطالبهای جنسیتی نیست مسئلهای عمیقا روانشناختی است که مستقیما با خستگی مزمن، خشم فروخورده، احساس نادیده گرفته شدن و در نهایت افسردگی زوجین گره میخورد. در این میان، مفهومی به نام "بار ذهنی" توضیح میدهد چرا حتی در روابطی که ظاهرا کمک وجود دارد، نابرابری همچنان پابرجاست. این مقاله میکوشد نشان دهد چگونه نابرابری در کار خانگی، در بستر جنسیت، شغل و فرهنگ، به فرسایش تدریجی پیوند عاطفی میانجامد و چرا بی توجهی به آن، سلامت روان هر دو طرف رابطه را تهدید میکند.
دادستان مرکز استان هرمزگان خواستار ساماندهی فوری مراکز ضایعاتی در بندرعباس شد.
وزیر بهداشت اعلام کرد حوادث ترافیکی با مرگ بیش از 20 نفر در هر 100 هزار نفر، سومین علت فوت در کشور است و دستور ابلاغ «کمیته فنی سلامت و ایمنی ترافیک» صادر شد.
3 ماهواره سنجشی ایران روز یکشنبه 7 دی ماه پرتاب میشوند.
بارها در جلسات مشاوره، والدینی دیدهام که با نگرانی میگویند: «نیمهشب درِ اتاق را که باز کردم، دیدم زیر پتو با گوشی در اینستاگرام است» یا «هرچه میگویم غریبهها را اَکسِپت نکن، میگوید شما قدیمی فکر میکنید». از آن طرف، نوجوان میگوید: «اگر در شبکههای اجتماعی نباشم، از بقیه عقب میافتم و مسخرهام میکنند».
شب در شهر صرفاً غیاب نور نیست غیاب بخشی از نظم رسمی، تعلیق موقت قواعد مسلط و میدان بروز نابرابریهایی است که در روشنایی روز یا پنهان میمانند یا طبیعیسازی میشوند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، نسبت به گسترش مواد و داروهای غیرمجاز موسوم به «داروهای تجاوز» با پوششهایی مانند شکلات و آدامس هشدار داد.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در نشست با اعضای شورای استان هرمزگان گزارشی از وضعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل ارائه کرد. «منوچهر ضیایی» گفت: به موضوع بازماندگی و ترک تحصیل باید فراتر از نگاه رسانهای و ژورنالیستی نگاه کنیم. عدد ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر بازمانده تحصیل در استان که طی سفر رئیس جمهور به هرمزگان مطرح شد، در ابتدا نه قابل تأیید بود و نه قابل تکذیب، اما با پالایش آماری که انجام دادیم، این عدد به حدود ۲۴ هزار نفر کاهش یافت. بخشی از این کاهش مربوط به فوتشدگان ثبتنشده در ثبت احوال، مهاجران خارج و داخل کشور و دانشآموزان دارای بیماریهای صعبالعلاج بود. ضیایی در این نشست بر اهمیت اثرگذاری دهیاریها، شوراهای روستا، شهر و استان برای بازگرداندن دانشآموزان بازمانده تاکید و درخواست کرد معتمدی در هر روستا برای این امر در نظر گرفته و به آموزش و پرورش معرفی شود.
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید