جدید به قدیم
وقتی درباره توسعه در جزیره قشم صحبت میکنیم، نباید فقط به زمین و سواحل فکر کنیم. قشم فقط یک مکان نیست، یک فرهنگ زنده است؛ فرهنگی که قرنها در گفتوگو با دنیا زیسته، از هند تا چین و شرق آفریقا و امروز در پیوند مداوم با دبی و عمان.
در دوازده روز گذشته، یکبار دیگر نام ایران و اسرائیل در صدر اخبار جهان قرار گرفت. مجموعهای از حملات، تهدیدها، واکنشهای نظامی و بیانیههای سیاسی، فضای منطقه را بهشدت ملتهب کرد. بسیاری معتقدند خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری در آستانه یک جنگ تمامعیار قرار گرفت. اما آیا این بحران گذرا بود؟ آیا صلحی که گهگاه از آن صحبت میشود، واقعاً امکانپذیر است یا مانند شیشهای نازک، هر لحظه ممکن است بشکند؟
در جهان امروز، دستیابی به فناوریهای پیشرفته همچون غنیسازی اورانیوم، نهتنها یک دستاورد علمی بلکه نشانهای از اقتدار سیاسی و استقلال کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش بومی، به این فناوری راهبردی دست یافته و هماکنون در برابر فشارهای خارجی، بر حق قانونی و طبیعی خود برای تداوم این مسیر ایستادگی میکند.
استان هرمزگان به دلیل برخورداری از مناطق آزاد تجاری استراتژیکِ قشم و کیش طی دهههای اخیر بیش از سایر استانهای کشور با چالشها و تعارضات موجود در نظام ادارهی این مناطق مواجه بوده است.
توسعه پایدار شهری به دنبال ایجاد شهرهایی است که از نظر محیط زیستی سالم، از نظر اجتماعی فراگیر و از نظر اقتصادی کارآمد باشند و در عین حال، مشکلات ترافیک و آلودگی را کاهش دهند. توزیع صحیح کاربریهای شهری مانند تجاری، مسکونی و درمانی نقش کلیدی در دستیابی به این اهداف دارد. متاسفانه شیوه نامناسب شهرسازی در بندرعباس به دلیل ویژگیهای جغرافیایی، اقلیمی و رشد سریع شهری، مشکلات متعددی را بهویژه در زمینه ترافیک، محیطزیست و کیفیت زندگی ایجاد کرده است. در ادامه به برخی از جنبههای نامناسب شهرسازی در این شهر و اثرات آن اشاره میشود:
سیاستگذاری بدون حضور نخبگان، همانند ساختن ساختمانی بدون نقشه است. تصمیمها عمدتاً بر پایهی تجربیات محدود، نگاههای کوتاهمدت و گاه اعمال نفوذ جریانها و جناحهای مختلف اتخاذ میشوند.
تخریب اکوسیستم و محیط زیست هرمزگان توسط گردشگران، یکی از چالشهای جدی در سالهای اخیر بخصوص امسال بوده است. با افزایش سفرها به مناطق بکر و دیدنی استان، بهویژه جزایری مثل هرمز، قشم، هنگام و سواحل بندرعباس، آسیبهای زیادی به محیطزیست وارد شده که گاهی جبرانناپذیرند.
نوروز، فصل سفر است، اما در بسیاری از شهرهای جنوبی، از جمله بندرعباس، این موج سفرها بیشتر از اینکه سودمند باشد، به بحران تبدیل شده است. پدیدهای که در سالهای اخیر شدت گرفته، چیزی جز گردشگری بیضابطه نیست؛ سفری بدون برنامه، بدون زیرساخت مناسب و بدون رعایت حداقلهای مسئولیتپذیری از سوی مسافران.
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید