جدید به قدیم
زنگ بازگشایی مدارس صبح امروز شنبه ۳ مهرماه همزمان با سراسر کشور در مدارس بندرعباس به صدا درآمد. به گزارش صبح ساحل، سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ پس از دو سال تعطیلی، با افزایش روند واکسیناسیون در کشور و استان به صورت نیمه حضوری(آنلاین) و حضوری آغاز شد. کلاس اولیها صبح امروز با حضور در مدارس (با رعایت مقررات بهداشتی) آغاز سال تحصیلی جدید را جشن گرفتند. همچنین دانشآموزان با حداقل تعداد در کلاسهای درس حضور پیدا کردند. براساس اعلام آموزش و پرورش قرار است مدارس تا نیمه دوم آبان در سه مرحله بازگشایی شوند. در گام نخست همه مدارس روستایی وعشایری که جمعیت دانشآموزان آنها کمتر از 15 نفر است در نیمه اول مهر بازگشایی میشوند، در نیمه دوم مهر مدارس روستایی و عشایری که جمعیت کلاسهای درس آنها 30 نفره است باز میشوند. در گام دوم از ابتدای آبان مدارس شهری که کمتر از 300 نفر دانشآموز دارند و در گام سوم از نیمه دوم آبان مدارس شهری که بالای 300 دانشآموز دارند، بازگشایی میشوند. سیاست آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس است. در همین رابطه "علیرضا کاظمی"، سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته است که دانش آموزان کلاس اولی باید حداقل یک روز در هفته به مدرسه بیایند. معلمان، کادر مدرسه، رانندگان سرویس و تمام کسانی که در ارتباط با دانشآموزان هستند، واکسینه شدند و این روند ادامه دارد. در برخی از مدارس خصوصی نیز بنا بر درخواست والدین کلاسها بارعایت مقررات بهداشتی و به صورت حضوری برگزار میشوند. طبق آخرین آمار اعلامی در ۳۰ شهریورماه، مجموع ثبتنام در دوره ابتدایی هشت میلیون و ۵۰۴ هزار و ۸۱۵ نفر بوده است.
امروز سوم مهرماه، همزمان با بازگشایی مدارس، تعدادی از معلمان بندرعباس خواهان اجرای طرح رتبهبندی، مقابله اداره کل آموزشوپرورش هرمزگان تجمع کردند.
شیوع ویروس کرونا، سبک زندگی مردم را تغییر داد. آموزشها از حضوری به مجازی تبدیل شد. اگرچه این ویروس کاسبی گروهی از مردم را کساد کرده و بسیاری از کسبوکارها، آسیب دیدند، اما در عوض کار متقلبان امتحانهای مجازی، حسابی رونق گرفته است.
کشور ما در سالهای اخیر به دلیل تحریمهای ناعادلانهی آمریکا، اوضاع اقتصادی بسیار سختی را تحمل کرده است. آمارها گویای همه چیز است. تورم و گرانی جامعه را به دو بخش تقسیم کرده؛ داراها وندارها. بعضی از مردم آنقدر پول دارند که نمیدانند چگونه خرج کنند و بخش بزرگی از جامعه قدرت خریدشان بسیار کاهش یافته و سفرهی آنها هرروز کوچک و کوچکتر میشود. این روزها خبرهایی همچون حذف موادغذایی از گوشت گرفته تا میوه، به اخباری بسیار عادی تبدیل شده و اوضاع جامعه به قدری نگران کننده است که حتی کارشناسان دربارهی احتمال مواجه شدن جامعه با سوءتغذیه و بروز مشکلات مربوط به سلامتی مردم به ویژه کودکان و دانشآموزان هشدار دادهاند.
ابراهیم منصفی (زاده ۱۶ آذر ۱۳۲۴ در بندرعباس)، شاعر، خنیاگر، نویسنده و هنرمند هرمزگانی بود. او در تیرماه پنجاه و دوسالگی خود در سال ۱۳۷۶ در بندرعباس از دنیا رفت و نخستین آلبوم ترانههایش، ده سال پس از مرگش منتشر شده است. منصفی زندگی سراسر پرفراز و نشیب داشته و بی گمان همین مساله در شعر او نیز تاثیر عمیقی به جای گذاشته است. او که در دوره ای از عمر خود به شغل معلمی مشغول بوده است به واسطهی فراز و فرودهایی که در مسیر زندگیاش قرار گرفت این شغل را از دست داد و دههی پایانی عمر خود را با مصائب و دشواریهای فراوانی گذراند. درخشانترین دوره برای خلق آثار قابل تامل منصفی مربوط به دههی چهل می شود که وی پس از آن دیگر نتوانست آن شعرهای درخشان را تکرار کند.
بوی مهر می آید ؛ بوی شادی و لذت خرید کیف و کفش، لوازم تحریر نو و لمس هر روزه آن
بهراستی چه زیباست اندیشهای که در مقابل قلم زانو زند و واژههایی که در خدمت بیان حق برآید.
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک