ریسک‌های سیستماتیک چه تاثیری بر بازار سرمایه دارند؟

راز ریزش بورس با وجود افزایش قیمت دلار


نویسنده: مریم دهقان

توجه به روند شاخص‌ بورس همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه با بررسی و تحلیل آن‌، می‌توان وضعیت کلی بورس را از جنبه‌های مختلف، ارزیابی کرد و حتی روند آینده بورس را نیز پیش‌بینی نمود. سرمایه‌گذارانی که به‌طور مستقیم در بورس اقدام به معامله‌گری می‌کنند؛ برای بررسی جهت بازار پیش از هر چیز به شاخص‌ بورس توجه می‌کنند؛ بدیهی است که وقتی شاخص‌ بورس منفی باشد و ارزش معاملات سهام کاهش یابد؛ بازار سهام روندی نزولی دارد. همان‌طور که می‌دانید؛ چند ماهی است که وضعیت بازار نیز چنین است و حتی با رشد قیمت دلار نیز شاهد حرکت صعودی پرقدرتی در بازار نبودیم. به همین منظور به سراغ علی فراقی، تحلیل‎‌گر بازار سرمایه رفته‌ایم تا با ایشان در خصوص نوسانات اخیر بورس پس از درگیری‌های نظامی و افزایش قیمت دلار به گفتگو بنشینیم. در ادامه با این گفتگو همراه باشید.

     

 لطفا درباره خودتان برای مخاطبان صبح ساحل مختصری توضیح دهید.
علی فراقی هستم و به عنوان معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه فعالیت می‌کنم. تحصیلات اینجانب در رشته حسابداری و تا مقطع کارشناسی ارشد است. فعالیت حرفه‌ای‌ام نیز مرتبط با نهادهای مالی، به‌ویژه کارگزاری‌ها بوده است.
  
 می‌دانیم که در زمان وقوع درگیری‌های نظامی، قیمت دلار بالا می‌رود. از طرفی یک محرک رشد بورس افزایش قیمت دلار است. با توجه به این دو پارامتر نوسانات اخیر بورس را چطور تحلیل می‌کنید؟
همان‌طور که می‌دانید هرچند دلار می‌تواند محرک خوبی برای رشد بازار سرمایه باشد؛ ولی باید دقت کرد که در بسیاری از مواقع بازار سرمایه نسبت به متغیرهای خود هوشمند عمل می‌کند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که دلار به عنوان محرک بازار در کوتاه مدت تثبیت قیمت در عددهای بالاتر را مدنظر ندارد و به همین دلیل بازار برای آن وزن زیادی قائل نیست و عملا از تغییر جهتی که مبنای آن نرخ دلار است؛ پیروی نمی‌کند. بلکه پارامترهای دیگری را ملاک تعیین مسیر خود قرار می‌دهد.
  
 فروکش کردن کشمکش‌های نظامی اخیر، چه تاثیری بر روند بورس خواهد داشت؟
نکته‌ای که باید به آن اشاره نمود این است که هرچند کشمکش‌های نظامی می‌تواند باعث رشد یکباره ریسک‌های سیستماتیک بازار باشد ولی عملا شکل‌گیری اتفاقات مثبت و منفی اگر در جهت روند حاضر بازار باشند؛ می‌تواند تأثیرگذاری زیادی بر بازار سرمایه داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید؛ در چند ماه اخیر شاهد کشمکش‌های مختلفی بودیم. عملا در زمانی که بازار در مسیر صعودی قرار داشت ریسک‌های سیستماتیک را به خوبی هضم می‌کرد و به مسیر خود ادامه می‌داد. اما در یک ماه اخیر شاهد تغییر این روند بودیم. این ریسک‌ها حتی زمانی که اهمیتشان در حد قبل است اما بر بازار فشار بیشتری را اعمال می‌کند.
  
میزان بازدهی بورس را تا پایان سال چطور ارزیابی می کنید؟
هرچند انتظار رشد بازار را در بهمن ماه داشتیم اما بعید است تا پایان بهمن شاهد رشد قابل توجهی در بازار باشیم. همچنین علی رغم تسویه برخی اعتبارات در آخر سال با بررسی‌ پارامتر‌های دیگر در بازار، انتظار یک صعود کوتاه مدت را در اسفندماه سال جاری داریم همچنین انتظار می‌رود شاهد تسویه اعتبارات در حجم بالا نباشیم که این موضوع روی میزان تقاضا در بازار تأثیرگذار خواهد بود.
   
 در شرایط فعلی بررسی کدام صنایع را توصیه می فرمایید؟
در شرایط فعلی بازار سرمایه، عملا نمی‌توان صنعت خاصی را پیشنهاد داد ولی با توجه به رشد مناسب و بهبود کیفیت برخی از شرکت‌های بورسی در سال اخیر می‌توان در اکثر صنایع بازار، تک سهم‌هایی را نام برد که سودآوری بسیار بالاتری را نسبت به کل صنعت خود دارا هستند. ولی در مقیاس بلند مدت به منظور بازدهی در این بازه زمانی می‌توان صنایعی را مدنظر قرار داد که صادرات محور هستند. 
این تک‌ سهم‌ها علی رغم اینکه در برخی موارد با ریسک‌های سیاست‌گذاری مواجه می‌شوند ولی اکثرا می‌تواند در مدار ساختن سود و بازدهی مثبت باقی بمانند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها