منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای با ابتکار ایران


نویسنده: امیر رضا منعمی

در دنیایی که تهدیدات هسته‌ای همچنان برقرار است، ایده‌ی ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در عرصه بین‌المللی است. جمهوری اسلامی ایران، که خود را متعهد به اهداف خلع سلاح هسته‌ای می‌داند، طرحی را در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل مطرح کرده است که هدف آن تبدیل خاورمیانه به منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای است.
  
به گزارش صبح ساحل، این طرح که در سال ۱۹۷۴ برای اولین بار توسط ایران مطرح شد همچنان مورد بحث بوده و تاکنون با توجه به تنش‌های موجود در منطقه و نگرانی‌های امنیتی مرتبط با گسترش سلاح‌های هسته‌ای، اهمیت بیشتری یافته است. 
    
  
 ایجاد فضایی ضد برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی
در دوره‌ی فعلی که ایران ریاست کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل را برعهده دارد از فرصت استفاده کرده و با برگزاری نشست‌های متععد با محوریت این طرح، خواستار همکاری بین‌المللی بیشتر برای دستیابی به این هدف شده است. این نشست‌ها که مورد حمایت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، و فعالان حوزه‌ی خلع سلاح بوده است، بر اهمیت ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه تأکید داشته است و فضایی ضد برنامه‌ هسته‌ای رژیم صهیونیستی فراهم کرده است. جمهوری اسلامی چند معاهده‌ی بین‌المللی خلع سلاح، از جمله کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی (BWC) و معاهده‌ی منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) را مذاکره، تدوین و نهایی کرده است و تاکید کرده اقدامات خود در این زمینه تا نابودی و غیرقابل بازگشت بودن تسلیحات هسته‌ای را ادامه خواهد داد.
یکی از بزرگترین چالش‌ها در راه ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای، مقاومت برخی کشورها، به ویژه اسرائیل است که تاکنون به پیمان‌های مربوطه نپیوسته‌اند. ایران اعلام کرده است تا زمانی که رژیم اسرائیل در این طرح مشارکت نداشته باشد و سکوت دولت‌های حامی این رژیم به پایان نرسد، موفقیت این طرح در خطر است. 
   
 ائتلاف منطقه‌ای ضد برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی 
باتوجه به حمایت کشور‌های عربی منطقه‌ای از این طرح و همکاری کشور ترکیه، جمهوری اسلامی می‌تواند در ادامه رسیدن به اهداف خود با به کارگیری دیپلماسی مناسب، ائتلاف منطقه‌ای را ضد برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی به وجود بیاورد. ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه می‌تواند به افزایش امنیت و ثبات در منطقه کمک کند و گامی مهم در جهت پیشبرد اهداف خلع سلاح هسته‌ای در سطح جهانی باشد. جمهوری اسلامی ایران، با پیگیری و تصویب طرح‌ها و معاهده‌های یادشده، نقش مهمی در این روند ایفا کرده و امیدوار است که با همکاری بین‌المللی، به این هدف دست یابد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها