وزیر امور خارجه عربستان:

روند صلح در اوکراین نیاز به مصالحه هر دوطرف دارد


نویسنده: عدنان نگاری

 نگاهی به عرب‌نیوز 
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که هر گونه مذاکرات صلح معتبر در مورد مناقشه در اوکراین به مشارکت روسیه نیاز دارد و این مستلزم سازشِ دشوار است.او همچنین در کنفرانسی در سوئیس با هدف مهندسی صلح بین روسیه و اوکراین افزود که عربستان سعودی متعهد به کمک در پایان دادن درگیری بین این دو کشور است.
وی در ادامه بیان کرد:«ما معتقدیم این امری مهم است که جامعه بین‌الملل هر گامی به سوی مذاکرات جدی برای صلحِ پایدار را تشویق کند و این اتفاق مستلزم سازش دشوار به عنوان بخشی از نقشه راه است که به صلح منتهی می‌شود.»
فیصل بن فرحان بر حمایت کشورش از همه تلاش‌های بین‌المللی با هدف حل بحران و پایان دادن به مناقشه تاکید کرد و عنوان کرد که پادشاهی سعودی از کاهش تنش‌های موجود در اوکراین و جستجوی راه‌حل‌های سیاسی از طریق مذاکره حمایت می‌کند.وزیر امورخارجه عربستان سعودی در اوایل روز شنبه وارد دریاچه لوسرن شد تا در راس هیئت پادشاهی عربستان در نشست صلح اوکراین حضور یابد. 
وزارت امور خارجه این کشور همچنین اعلام کرد که قرار است با رهبران و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در مورد راه‌های دستیابی به صلح  و افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حلی که منجر به پایان دادن به بحران و رهایی از رنج انسانی غیرنظامیان شود، گفت‌وگو کند.وی همچنین قرار بود در حاشیه این اجلاس دیدارهای دوجانبه ای داشته باشد که بیش از 100 نماینده از کشورها و سازمان ها در آن گردهم آمده اند.ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اوایل این هفته برای یک سفر رسمی وارد جده شد و با ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، دیدار داشت . بن سلمان حمایت کشورش را از همه تلاش‌های شخصی و بین‌المللی با هدف حل و فصل بحران تایید کرد و راه‌های کاهش اثرات انسانی در منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داد.
   
امارات و ایران در مورد روابط دوجانبه گفتگو کردند
  
 نگاهی به عرب‌نیوز 
شیخ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات در گفت‌وگوی تلفنی با علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران درباره روابط دوجانبه گفت وگو کرد.
این تماس، با تبریکِ عید قربان آغاز شد و در ادامه در بابِ راه‌های تقویت همکاری‌هایی که در خدمت منافع متقابل کشورها و ملت‌ها و کمک به امنیت و ثبات منطقه باشد، به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
آنها همچنین چندین موضوع مورد علاقه مشترک و همچنین تحولات اخیر در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قراردادند.
  
کاخ سفید اعلام کرد:
قطر و مصر قصد دارند با حماس درباره آتش بس غزه مذاکره کنند
 نگاهی به عرب‌نیوز 
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه گفت که میانجیگران، قطر و مصر، قصد دارند به زودی با نظامیان حماس وارد گفت‌وگو شده و نظر آن‌ها را در باب وجودِ راهی برای پیشبرد پیشنهاد آتش‌بس غزه که توسط جو بایدن مطرح شد، آگاه شوند.
سالیوان در حاشیه نشست صلح اوکراین با خبرنگاران صحبت کرد و از او درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافقی با حماس برای آزادی برخی از گروگان‌هایی که از 7 اکتبر در ازای آتش‌بس حداقل 6 هفته‌ای، در حبس به سر می‌برد، پرسیده شد.
سالیوان گفت که به طور خلاصه با یکی از طرفین اصلی، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر صحبت کرده است و آن‌ها روز یکشنبه در حالی که هر دو برای کنفرانس اوکراین در سوئیس هستند، دوباره درباره غزه به گفت‌وگو خواهند پرداخت.
حماس از پیشنهاد آتش‌بس استقبال کرده اما اصرار دارد که هرگونه توافقی باید پایان جنگ را تضمین کند؛ درخواستی که اسرائیل هنوز آن را رد می کند.
او گفت که مقامات آمریکایی معتقدند راهی برای توافق وجود دارد و گام بعدی این است که میانجی‌های قطری و مصری با حماس گفت‌وگو کنند و از تمایل آن‌ها باخبر شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها