جوان محکوم به قصاص پس از تلاش‌های فراوان رهایی یافت؛

یک مشت طلای مـرگ‌ آفرین



زندانی محکوم ‌به قصاص با همت و مشارکت شرکت پالایش نفت بندرعباس و نفت ستاره خلیج‌فارس از چوبه‌دار رهایی یافت. شایان 30ساله که از پنج سال قبل به اتهام ارتکاب قتل زن جوانی در زندان بندرعباس به سر می‌برد با تأمین ديه از قصاص نجات پيدا كرد.ماجراي اين قتل مربوط به خرداد ماه 98 است. پلیس متوجه مرگ مشکوک زن جوانی در خانه‌ای در جزیره کیش شد و دستبند آهنی را بر دستان شایان بست. پسر جوان قصد سرقت داشت و ناخواسته موجب مرگ معشوقه 24 ساله‌اش شد.  
  
 سرقت دردناک 
پسر جوانی  مدتی بود که فروشگاه لباس در جزیره کیش دایر کرده بود و فروغ گاه‌گداری از آن فروشگاه خرید می‌کرد تا اینکه این ارتباطات و آشنایی سرانجام به خواستگاری از فروغ  و جواب مثبت به شایان در محضر انجامید. مدتی از این ماجرا  گذشت دوست شایان به نام مهیار که چشم به طلاهای فروغ دوخته بود با نقشه حساب‌شده با شایان صحبت کرد که فروغ از خانواده مرفه است و طلاهای زیادی دارد سرقت بخشی از آن باعث نمی‌شود او شکایت کند؛ به همین منظور طلاهای او را به سرقت ببرند بدون اینکه وی چهره سارق را ببیند. شایان در ابتدا در برابر این نقشه شوم مقاومت کرد اما وسوسه سخنان مهیار و بی‌پولی به‌تدریج بر روی او تأثیر گذاشت . شب حادثه شایان، فروغ را برای شام به خانه خود دعوت کرد و خود به بهانه خرید اقلامی از خانه خارج شد و او را تنها گذاشت. لحظاتی بعد دو نفر با سروصورت پوشیده وارد خانه شدند و بدون اینکه صحبتی کرده باشند دست‌وپا و دهان  فروغ وحشت‌زده را بستند و طلاها را از دست و گردن او خارج کردند. سپس  او را در اتاقی دیگر بردند. آن دو نفر برای صحنه‌سازی وسایل خانه را به هم زدند و از صحنه خارج شدند.  شایان که از کرده خود پشیمان بود پس از برداشتن نقاب و عوض کردن لباس در خانه مهیار، خود را به خانه رساند و دهان فروغ را باز کرد اما او نفس نمی‌کشید. شایان شوکه شده بود. بلافاصله پلیس را در جریان گذاشت که در نبود وی، سارقانی به خانه او وارد شدند.
   
 اعتراف 
کارگاهان جنایی پلیس آگاهی پس از تحقیقات و شواهد و نظر اعلام‌شده پزشک قانونی دریافتند که فروغ به بیماری آسم مبتلا بوده و شایان از این موضوع اطلاع نداشته است. 
وی براثر "آسم" ناشی از ترس جان سپرد.پلیس پس از بازجویی‌های مختلف از خانواده مقتول از ضد و نقیض‌گویی شایان و مهیار  متوجه شدند این دو نفر در این پرونده نقش داشته است. تا آنکه شایان  اعتراف کرد به خاطر  نیاز به پول و سخنان وسوسه‌آمیز رفیقش دست به سرقت زده و قصد کشتن فروغ را نداشته است. وی با اظهار پشیمانی و چشمان اشک‌بار بیان داشت که از بیماری "آسم"مقتول خبر نداشته است؛ وگرنه هیچ وقت دست به ارتکاب چنین عملی نمی‌زد.
  
مشارکت 500 میلیون تومانی پالایش نفت بندرعباس و نفت ستاره خلیج‌فارس  
قاضی «پوردهقان‌فراشاه»، معاون اجرای احکام دادگستری استان هرمزگان در رابطه با این پرونده گفت: این پرونده مربوط به سال ۱۳۹۸ است و زندانی محکوم‌به قصاص  در شرف اجرای حکم بود که با ورود اعضای کارگروه پویش صلح با نظارت معاون اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس و اعزام صلح یار ویژه ستاد صبر هرمزگان به شهرستان تهران و مذاکره با اولیاء دم مقتول؛ منجر به اعلام رضایت آنان و نجات زندانی پس از ۵ سال شد. 
وی ادامه داد:در آستانه عید قربان  حدود 300میلیون تومان از سوی شرکت پالایش نفت بندرعباس و 200 میلیون تومان نفت ستاره خلیج‌فارس  برای دیه این  پرونده اختصاص داده شد و با اخذ رضایت و بخشش اولیای دم، زندانی محکوم ‌به قصاص نفس، از اجرای حکم رهایی یافت.
  
 نخستین مصالحه در پرونده‌های قصاص نفس در سال جاری 
گفتنی است: این نخستین مصالحه در پرونده‌های قصاص نفس در سال ۱۴۰۳ در استان هرمزگان بود که در پویش چله خدمت و با مشارکت شرکت پالایش نفت بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس و اعضای کارگروه پویش صلح بندرعباس منجر به نجات یک محکوم‌به قصاص شد. 
این اقدام در قالب پویش چله خدمت و به یاد رئیس‌جمهور شهید انجام شد و در آستانه عید سعید قربان اولیاء دم باگذشت و ایثار از اجرای حکم قصاص صرف‌نظر کردند.
  
/اسامی قاتل و مقتول مستعار است /

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها