رییس مرکز بهداشت کیش:

زنگ خطر پشه آئدس در کیش به صدا درآمد/ ۲ ماه طلایی برای کنترل بیماری در پیش است



رییس مرکز بهداشت کیش یکی از نگرانی‌ها در حوزه بهداشت این جزیره را تب دنگ انتشار یافته توسط پشه آئدس عنوان کرد و گفت: بیماری تب دنگ در کشورهای حوزه خلیج فارس شیوع یافته و این زنگ خطری برای جزیره کیش است.

به گزارش صبح ساحل، «اسدلله احمدی»، رییس مرکز بهداشت کیش روز سه شنبه گفت: طبق اخبار رسیده در کشورهای منطقه این بیماری به وسیله پشه آئدس به طور گسترده‌ای شیوع یافته و به دلیل تبادل مسافر و کالا جزیره کیش با آن‌ها باید حساسیت لازم را داشت.

وی گرم شدن هوا در جزیره کیش را یک فرصت طلایی برای جلوگیری از افزایش پشه آئدس به عنوان ناقل بیماری تب دنگ دانست و افزود: با توجه به اینکه پشه آئدس در طول روز فعالیت می‌کند و با گرم شدن هوا از فضای بیرونی به مناطق خنک‌تر همچون خانه‌ها منتقل می‌شود، عملا ۲ ماه طلایی برای کنترل آن در پیش داریم.

رییس مرکز بهداشت کیش ادامه داد: هرچند کنترل این پشه در بیرون خانه به دلیل کثرت زیستگاه آن بسیار سخت است اما به راحتی می‌توان زیستگاه آن در داخل خانه را با بهسازی محیط نابود کرد.

وی با اشاره به راهکارهای ساده جهت جلوگیری از گسترش این پشه در محیط، بیان کرد: سینی یا سطل زیر کولر، لاستیک‌های مستعمل و بلا استفاده، قایق‌های مستعمل و بلا استفاده، منبع‌های آب، ظروف آب پرندگان و زیر گلدانی از محل‌های مساعد رشد و تخم گذاری این پشه آلوده به ویروس هستند که از بین بردن و جمع آوری این ظروف و خالی کردن مکرر آب آن‌ها باعث می‌شود؛ پشه توانایی رشد و تکثیر را نداشته و از بین برود.

احمدی بهسازی محیط را مهمترین راه مبارزه با پشه آئدس توصیف کرد و گفت: بدون آموزش جهت بهسازی محیط و مشارکت عمومی نمی‌توان به مبارزه با پشه آئدس رفت.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا مورد مثبتی نیز در جزیره کیش از ابتلا به بیماری تب دنگ گزارش شده است؟» گفت: تمامی علائم شبهه برانگیز را مورد آزمایش قرار دادیم که خوشبختانه هنوز مورد مثبتی به ثبت نرسیده است؛ اما باید اذعان کرد که سرعت شیوع این بیماری از طریق پشه شاید بیشتر از شیوع کرونا باشد.

رییس مرکز بهداشت کیش اهدا عضو، از طریق ناف نوزاد و پشه را از عوامل انتقال بیماری تب دنگی عنوان و اضافه کرد: این بیماری از طریق تنفس منتقل نمی‌شود.

وی میزان مرگ و میر تب دنگ را یک درصد از مبتلایان اعلام و اظهار کرد: طبق آمار رسمی در برزیل هم اکنون ۶ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند.

احمدی با بیان اینکه نگرانی شدید از این بیماری میزان مرگ و میر آن نیست، گفت: این بیماری سیستم‌های درمانی و بهداشتی یک کشور را می‌تواند شدیدا درگیر کند.

وی با بیان اینکه پشه آئدس در هر مرحله تخم ریزی بیش از یکصد تخم تولید می‌کند، افزود: در صورتی که حتی نیمی از این تعداد تخم ماده باشند آن‌ها نیز هر کدام امکان تولید یکصد تخم را دارند که در نهایت رقم تولید مثل بالایی را شامل می‌شود.

احمدی ادامه داد: این پشه هفت روز تا ۱۴ روز عمر دارد و می‌تواند در شعاع ۵۰۰ متری جابه جا شود.

رییس مرکز بهداشت کیش خواستار ورود گروه‌ها و نهادهای اجتماعی برای آگاهی سازی و بهسازی محیط جهت جلوگیری از افزایش پشه آئدس در جزیره شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها