بحران کمبود برق و زندگی با ناترازی های ساعات اداری در هرمزگان



نویسنده: جلال جوکار

 

این یاداداشت در راستای ناترازی گسترده برق طی روزهای اخیر در سطح استان است که منجر به ناعدالتی در برنامه ریزی برای ساعات کاری مردم جنوب شده است و همچنین خطاب آن برای مسئولینی است که در شرایط استرس سوختن وسایل برقی خانگی مردم، آن هم در ساعت اوج پیک مصرف برق با خیالی راحت، زیر کولر ادارات نشسته اند.‌

ناترازی برق در حالی در کشور از توان مدیریتی خارج شده که در عمل تصمیم دولت بجای افزایش تولید متوازن در سال های اخیر، به محدود ساختن صنایع و محروم ساختن مردم از استفاده ی برق در ساعات پیک مصرف متمرکز شده است. در سال های اخیر دولت با قطع برق شهرک های صنعتی و کارگاههای تولیدی در ساعت پیک، سعی در کنترل ناترازی در ساعات پیک مصرف داشته است.

این در حالی است که استان خوزستان به علت افزایش دمایی شبیه به آنچه استان هرمزگان با آن مواجه است؛ اقدام به تعطیلی ادارات دولتی خود نموده است. در سال های اخیر شکایت مردم از سوختن وسایل برقی و سرمایشی خود، مانند کولر و یخچال بعلت افت برق افزایش داشته است و این جای سوال دارد چرا در استان هرمزگان با گرمای ۵۰ درجه ادارات می بایست در اوج پیک مصرف برق تا ساعت دو و ۴۵ دقیقه بعد از ظهر کماکان دایر باشند و برق را مصرف کنند و سهم زیادی از اتلاف انرژی داشته باشند؛ اما نگاه دولت به تعطیلی بخش خصوصی در همین ساعت معطوف باشد. هر چند تاثیر مصرف قطع برق صنایع در ساعت پیک در مقایسه به مصرف برق ادارات قابل قیاس نیست؛ اما تکرار سوال است که چرا دولت حاضر است در شرایط ناترازی برق مردمی که با وضعیت نا به سامان اقتصادی در استان تورم زده که هر آن استرس سوختن وسایل برقی خانگی و صنعتی خود دارند تنها به قطع برق صنایع روی آورد؛ اما ساعت کار پایانی ادارات که با کمترین حضور مراجعین مردمی نیز مورد استقبال است در راستای کنترل مصرف برق، پایان ساعت کاری را کاهش ندهد.

استان‌های دیگر که دارای آب و هوایی مناسبتری نسبت به هرمزگان هستند با خدمات دهی روز پنجشنبه ساعت شش صبح تا ۱۳ فعالیت اداری دارند. همچنین برخی ادارات مثل گاز و مجموعه ادارات تابعه قوه قضاییه است که با همین ساعت کاری، پنجشنبه نیز تعطیل است. نا گفته نماند اثرات مثبت روحی عاطفی تعطیلات پایان هفته که فرصتی است برای دورهمی خانوادگی و فامیلی، حضور در طبیعت، پارک ها و موجب تقویت بنیان خانواده و تعادل بخشی جامعه خواهد بود.


تاثیر تعطیلات دو روز در هفته بخوبی در ماه‌های اخیر در مجلس بررسی و گفتگو شده است.


بر این مبنا یاد آور می شود که مردم استان هرمزگان به علت گرمای ناسازگار عملا فرصت دور ماندن از زیر کولر و ترک خانه را تا قبل از ساعات نیمه شب نخواهند داشت و در صورت فعال بودن ساعت کاری پنجشنبه، فرصتی که مردم بتوانند به تفریحات بیرون شهری و دورهمی مشغول شوند، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.


اما پرداختن به پنجشنبه کاری از این رو در این مبحث وارد است که برای رعایت ۴۴ ساعت کار هفتگی، مصوبه افزایش ساعت کار شنبه تا چهارشنبه و تعطیلی پنجشنبه به دنبال داشته است. آنچه که در شرایط بحران و تنش پیش می آید، وظیفه دولت ابتدا تامین رفاه، امنیت و آسایش روحی و روانی مردم است حتی اگر موقتا منجر به عدم رعایت برخی قوانین شود. پیشنهاد می‌شود استانداری هرمزگان با کمک از مصوبات تنش زا، داد مردم هرمزگان را بخرد و با کاهش ساعت کاری و ابلاغ ساعت اداری شش تا ۱۳ و تعطیلی پنجشنبه ها، تابستانی با آرامش و بدون دغدغه برای مردم هرمزگان به ارمغان آورد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها