جزيره قشم قطب توليد برق از گاز مي شود



 صبح ساحل، شهرستانها _ مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران با اشاره به طرح توسعه ميدان فروز B گفت: جزيره قشم با توسعه اين ميدان گازي و ظرفيت سازي براي توليد 12 هزار مگاوات برق به قطب توليد برق از گاز در منطقه تبديل مي شود.

به گزارش ایسنا، محمود زيرکچيان‌زاده با بيان اينکه توسعه اين ميدان از چند ماه پيش به شرکت مپنا واگذار شده است، تصریح کرد: در حال حاضر مپنا بيش از 86 درصد از عمليات لرزه‌نگاري سه بعدي و تهيه Pre MDP (طرح جامع توسعه مقدماتي) را انجام داده و در حال انتخاب مشاوران سطح‌الارضي است.وي با تاکيد بر اينکه مپنا بايد امسال 200 ميليون دلار در اين طرح هزينه کند، گفت: از سوي ديگر شرکت ملي نفت ايران اعلام آمادگي کرده است که به مدت 25 سال گاز مورد نياز براي توليد 12 هزار مگاوات برق را در اختيار شرکت‌هاي متقاضي قرار دهد. قرارداد توسعه ميدان گازي فروز B اسفند سال گذشته با هدف توليد محصولات گازي و تبديل آن به برق ميان شرکت مپنا و شرکت نفت فلات قاره ايران و پيش از آن تفاهمنامه توسعه ميدان نيز در فروردين سال گذشته امضا شده بود.توليد برق در نيروگاه سيکل ترکيبي به ميزان 3 هزار مگاوات در فاز اول براي ايجاد ارزش افزوده و تبديل بزرگ ترين جزيره خليج فارس (قشم) به منطقه انرژي و تبديل شرکت هاي ايراني به شرکت هاي معتبر در زمينه توسعه ميدان هاي نفت و گاز، از ديگر اهداف اجراي اين طرح است. گاز درجاي ميدان فروز بي 28 تريليون فوت مکعب و ذخيره ميعانات گازي اين ميدان 180 ميليون بشکه برآورد و سقف توليد گاز در فاز اول اين ميدان يک ميليارد فوت مکعب در روز و توليد ميعانات گازي آن نزديک به 10 هزار بشکه در روز پيش بيني شده است. همچنين پيش بيني شده است سالانه يک ميليون و 490 هزار تن توليد مايعات گازي، 466 تن گوگرد در روز در اين فاز توليد شود.

 تبديل سيري به قطب گازي خليج فارس

زيرکچيان‌زاده تبديل جزيره سيري به هاب گازي خليج فارس را از ديگر برنامه‌هاي در دست اجراي اين شرکت اعلام کرد و افزود: از آنجايي که اين جزيره از طريق خط لوله به جزاير کيش و قشم و ميدان سلمان و منطقه عسلويه متصل است، برنامه‌ريزي کرده‌ايم که با اتصال آن به ابوموسي و برخي کشورهاي همسايه، سيري را به هاب گازي خليج فارس تبديل کنيم. وي اظهار اميدواري کرد که عمليات اجرايي اين کار باتوجه به وجود زيرساخت‌ها‌ و ذخاير گازي مناسب در اين جزيره، اطراف و مراکز مصرف متصل به آن در آينده نزديک انجام خواهد شد.

 لاوان، سومين قطب پتروشيمي در کشور

وی همچنين با اشاره به برنامه ديگر اين شرکت مبني بر تبديل لاوان به قطب سوم پتروشيمي در کشور گفت: در اين زمينه همکاري‌هاي نزديکي را با شرکت‌هاي ملي صنايع پتروشيمي و انرژي سپهر در دست انجام داريم. مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران  در پایان از تبديل شدن لاوان به منطقه ويژه اقتصادي خبر داد و خاطرنشان کرد: براي اينکه لاوان به سومين قطب پتروشيمي کشور تبديل شود بايد سه ميليارد فوت مکعب گاز توليدي از ميدان‌هاي اطراف جزيره براي تبديل به محصولات پتروشيمي، به لاوان انتقال داده شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها