راه اندازی «صدف‌ها» سامانه تبدیل علم به فناوری/ اختراعات در این سامانه قابل خرید و فروش است



وزیر علوم صبح امروز در آیین رونمایی سامانه  «صدف‌ها» گفت هدف از طراحی این سامانه، ثبت تمام اختراعات و ایجاد یک معدن دانش و فناوری است.
   
 
به گزارش صبح ساحل، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: با تشکر از ریاست جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز که با کار جهادی این آرزوی ما را محقق کردند.زلفی‌گل: در سال ۸۳ نخبگان جلسه‌ای با دکتر عارف داشتند، من گفتم در کشور پایگاه نمایه‌سازی مقالات فارسی را نداریم و پیشنهاد این پایگاه را مطرح کردم و دکتر عارف پیگیری کرد.وی افزود: با پیگیری‌های دکتر عارف اساسنامه آن در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد و دولت عوض شد. من به دکتر زاهدی گفتم این پایگاه راه‌اندازی شود و این کار محقق شد. این پایگاه الان جایگاه بالایی دارد.وزیر علوم در ادامه گفت: یکی از پیشنهادات من مرکز جمع‌آوری نیازهای جامعه بود که محقق نشد تا زمان مسئولیت من که سامانه نان را تأسیس کردیم. زیرا تحقیقات بر اساس نیازهای جامعه باشد.وی افزود: بعد سامانه دانا را تأسیس کردیم. باز یک خلای وجود داشت. اگر صنعتی فرد صاحب‌نظر را پیدا کند. مرحله بعد سامانه جان بود که محصولات دانش‌بنیان در آن سامانه ثبت شود.زلفی‌گل عنوان کرد: یکی از موارد دیگر این بود که چرا برای صنعت دارایی‌های فکری، برنامه‌ریزی نکردیم. طراحی این سامانه برای این بود که تمام اختراعات در سامانه ثبت شود و تبدیل به معدن دانش و فناوری شود. وی اظهار کرد: سامانه صدف‌ها به مرور به بلوغ می‌رسد و به یک پایگاه ارزشمند برای داخل و خارج تبدیل می‌شود. با این پایگاه انگیزه مخترعان بیشتر می‌شود. یک نظام سنجش هم برای نظام فناوری کشور است.زلفی‌گل عنوان کرد: علت نام‌گذاری سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزش‌مدار(صدف‌ها) این است که صدف داخل خودش دُر پرورش می‌دهد.
وی افزود: این سامانه یکی از راهکارهای تبدیل علوم به فنون است. در علم، مالکیت مطرح نیست. اما در فناوری مالکیت مطرح است. این دانش منجر به ارائه خدمت جدید می‌شود.زلفی گل عنوان کرد: سامانه صدف‌ها علومی را نمایه می‌کند که ارزش خرید و فروش دارد و مالکیت آن مطرح است. این سامانه فعالیت و تحقیقات اندیشمندان ما را نیازمحور می‌کند و انگیزه برای نوآوری نیز می‌شود.وی افزود: پیشنهاد من این است که استفاده‌های آماری از این سامانه را از قبل پیش‌بینی کنید که از هوش مصنوعی بتوان نهایت استفاده از این داده‌ها را کرد.
وزیر علوم اظهار کرد: پیشنهاد دیگر من در بحث پیام‌رسان است که وقتی ثبت اختراع جدیدی انجام می‌شود پیام به افراد مرتبط ارسال شود.
وی افزود: تور آموزشی حتما با کلیپ توضیح داده شود. ارتباط این سامانه با جان، نان، دانا را حتما برنامه‌ریزی کنید که با لینک بتوان متصل شد.
زلفی‌گل عنوان کرد: ترویج و آموزش و توانمندسازی بسیار مهم است. فرهنگ‌سازی نیز بسیار مهم است. رایزنی با مراجع ذی‌صلاحی که ثبت اختراع را انجام می‌دهند نیز لازم است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: این اتفاق مبارک قطعا روز به روز تکمیل و در آینده نه چندان دور به پایگاه ارزشمندی برای علم و فناوری کشور تبدبل می‌شود.

سامانه «صدف‌ها» اختراعات را با صنعت ارتباط می‌دهد

مهدی عباسی رئیس پارک علم و فناوری البرز در ابتدای این نشست گفت: این پارک از سال ۱۳۸۷ با مجوز وزارت علوم در جهاد دانشگاهی شکل گرفت.وی افزود: ۱۲۸ واحد فناور در این پارک مستقر هستند. فروش سال گذشته ۱‌.۶ همت بود که ۴۰ درصد آن‌ مربوط به دانش‌بنیان‌ها است و از این ۱۲۸ واحد تعداد ۶۰ شرکت دانش‌بنیان هستند. عباسی عنوان کرد: سه سال پیش هیچ صندوق پژوهش و فناوری را در استان نداشتیم الان این صندوق شکل گرفته است‌. ۵۱ میلیارد تومان به صندوق طی تفاهمنامه با معاونت علمی به صندوق واریز شده است.وی افزود: دبیرخانه مالکیت فکری، با توجه به پتانسیل جهاد دانشگاهی، وجود صندوق پژوهش و فناوری استان و کارهایی که از قبل انجام شده بود شکل گرفت.عباسی عنوان کرد: در این راستا فاز اول آئین‌نامه و ضوابط است. دوم طراحی برنامه‌های آموزشی و ترویجی که بیش از ۲۰ ساعت آموزش آفلاین بارگزاری شده است. در حوزه آموزشی، منطقه‌ای عمل می‌کنیم. در حال حاضر تهران را انجام دادیم.وی افزود: بخش بعدی تدوین مشوق‌های مالی و معنوی برای توسعه فکری است که با تفاهم‌نامه با معاونت علمی از توان مادی و معنوی سایر جاها استفاده کنیم.عباسی عنوان کرد: یکی از مسائل موجود، عدم تمدید بیش از ۵۰ درصد گواهی‌های ثبت اختراع بود. بیش از ۲۰ اختراع ثبت شده که ۶ عدد از آن اختراع‌ها تمدید نشده است و از آن شمول خارج می‌شود. وی افزود: بحث بعدی صنعت است. خیلی از اختراعات فردی است ما از طریق سامانه این ارتباط با صنعت را برقرار می‌کنیم.
عباسی در توضیح اقدامات انجام شده برای دبیرخانه مالکیت فکری گفت: دوره‌های آموزش از سه ماه پیش شروع به کار کرده است. بسته‌ها و برنامه‌ها با همت معاونت فناوری، انجام شده است. همچنین برگزاری جلسات متعدد با صاحبان فکر، تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی، راه‌اندازی سامانه دبیرخانه، تهیه محتوای آموزشی، ایجاد بانک اطلاعاتی و گروه مدیران مالکیت فکری از دیگر اقدامات است.وی افزود: کل اختراعات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم در سال ۱۴۰۱، ۴ درصد و در سال ۱۴۰۲ ۴.۲ درصد است و دانشگاه فردوسی مشهد بالاترین ثبت اختراع را دارد. عباسی عنوان کرد: ضرورت دبیرخانه مالکیت فکری یک دلیل دیگر دارد. در آمارهای جهانی ۸درصد مربوط به دانشگاه و پژوهشکده‌ها، ۲۳ درصد در اختیار افراد و ۶۹درصد مربوط به بنگاه‌ها است اما در ایران ۷۵ درصد اشخاص حقیقی که ۴۳ درصد دارای مالک یک نفر و ۱۷ درصد دو نفر هستند.وی افزود: در این سامانه مخترع می‌تواند اطلاعات را تکمیل کند تا صاحبان صنایع بتوانند با مخترع تماس داشته باشد. در این سامانه جدیدترین اختراعات در حوزه مشخص قابل لیست شدن است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها