مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در دومین مراسم شب شعر طبیعت :

شعرا و نویسندگان نقش مهمی در مردمی كردن فرهنگ منابع طبیعی دارند



صبح ساحل ، اجتماعی - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ؛امید ذاكری در دومین شب شعر طبیعت با حضور شاعران استانی  و علاقه مندان به شعرو ادب در سالن آمفی تئاتر اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: با كمك ،یاری ،همفكری و هم افزایی شعرا می توان گامی بزرگ در ترویج فرهنگ منابع طبیعی برداشت.

وی گفت:  اگر مباحث فرهنگ سازی ،ترویجی و آموزشی در كنار اقدامات ما نباشد موفقیت حاصل نمی شود و برای اثر بخشی لازم و ماندگاری مسائل  و استمرار و بهبود مثبت اكوسیستم به سمت تعالی و اوج ،در بحث های فرهنگ سازی به كمك و یاری هنرمندان نیاز است .

ذاكری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود افزود: شعرا و نویسندگان می توانند نقش مهمی در تحقق این فرمایس رهبری داشته باشند زیرا شعر تاثیر گذاری بیشتری از صدها كتاب دارد و تاثیر گذاری شعر موجب شده كه مراسم روز درختكاری محكم و استوار بماند و هر سال با شكوه تر از سالهای قبل اجرا شود.

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: با توجه به اینكه شعار امسال هفته "منابع طبیعی با مردم برای مردم" است ما نیز دست یاری به سمت شما دراز می كنیم و خواهشمندیم در مردمی كردن فرهنگ منابع طبیعی ما را یاری كنید .

ذاكری با اشاره به اینكه تخریب منابع طبیعی دومین تهدید جوامع انسانی است، از شاعران خواست  اشعار طبیعت تنها به یك شب شعر محدود نشود و در طول سال انجمن های شعر فعال در سراسر استان اشعار خود را كه مرتبط به منابع طبیعی است در سطح جامعه نشر دهند .

رئوفی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان گفت : درخت در قرآن از مظاهر خلقت است شاخص سبزی و خرمی و نماد زندگی است و خداوند در قرآن برای توصیف بهشت از باغی با درختان سرسبز و نهرهای روان استفاده می کند و این نشان دهنده ی اهمیت درخت و منابع طبیعی است.

وی با قدردانی از دکتر ذاکری در برگزاری دومین شب شعر طبیعت افزود : نهادینه کردن فرهنگ منابع طبیعی از راه شعر و ادب از بهترین راهکارهاست ولی نباید این اشعار زیبا در این فضا محدود بماند و می بایست با چاپ و انتشار اشعار شاهد افزایش نقش مردم در حفظ منابع طبیعی باشیم.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و تندیس شب شعر  از 20 شاعر برتر تجلیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در جشن ملی روز درختكاری : 

استراتژی ما در مقابله با مخاطرات محیطی حفظ و توسعه منابع طبیعی، آبخوانداری،آبخیزداری و صرفه جویی در منابع آب می باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان امید ذاكری در نخستین روز از هفته منابع طبیعی و روز درختكاری كه با حضور مدیران دستگاهای اجرایی ،دانش آموزان و خبرنگاران برگزار شد افزود: یكی از عوامل اصلی تغییر اقیلم جنگل زدایی است طبق برخی گزارش ها در دهه گذشته در دنیا سالانه حدود 5 میلیون هكتار جنگل از بین رفته است و این امر یکی از  عوامل انقراض گونه های گیاهی و جانوری ،هجوم ریز گردها و بحران آب می شود و لذا با توجه به جهانی بودن موضوعات منابع طبیعی، حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی نیاز به حمایت بیشتر مردم و پوشش سراسری دارد.وی گفت: یكی از اقداماتی كه برای حفاظت از منابع طبیعی  در ایران پیگیری می شود طرح مدیریت جامع در حوزه های آبخیز است كه با هم افزایی تمام دستگاهای اجرایی در یك كارگروه مشترك به ریاست معاون امور هماهنگی استاندار در حاا  اجراست و سند راهبردی مدیریت جامع حوزه آبخیز نیز در حال  تهیه و تدوین است و از سال آینده راهبردهای كلان آن اجرایی می شود.مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان  با بیان اینكه حفظ ،احیا،  توسعه و بهره برداری  پایدار از منابع طبیعی مشاركت مردم و فرهنگ سازی را می طلبدگفت:2 میلیون هكتار از مراتع  استان توسط مرتعداران در قالب پروژه حفاظت مشاركتی حفاظت و صیانت می شود  .

ذاكری افزود: برای توانمند سازی مرتعداران هفتمین صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی برای اقتصادی كردن طرح های مرتعداری در سال جاری راه اندازی شده كه به دنبال افزایش اعتبار برای این صندوق هستیم .

وی گفت: جذب بیش از 21 هزار همیار طبیعت دانش آموز از طی دوسال اخیر  یكی دیگر از اقدامات اداره كل در راستای فرهنگ سازی است .

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با اشاره به بحران آب در دنیا و كشور  افزود:    امسال 15 پروژه آبخیزداری خیرین با سرمایه گذاری حدود  4 میلیارد تومان اجرا شده است وبا احداث  42 سازه آبخیزداری دیگر از محل اعتبارهای دولتی 8 میلیون متر مكعب به  ظرفیت استحصال آب افزوده شده است .

امید ذاكری افزود: امسال پس از 10 سال برای احیا اراضی بیابانی 800 هكتار مالچ پاشی در كانون های بحرانی شهرستان جاسك صورت گرفته است و هزار و 100 هكتار نیز عملیات مدیریت روان آّب نیز انجام شده كه مجموع عملیات مقابله با اثرات بیابانزایی سال جاری با سطحی حدود ۲۳۰۰ هکتار بیش از 10 برابر نسبت به سالهای گذشته افزایش دارد.

وی گفت:  دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی در شاخص های عمومی، رتبه اول کشور در ارزیابی عملکرد استان ها و رتبه یك كشور از نظر جذب همیار طبیعت از افتخارات اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در سال جاری  می باشد.مصطفی خادم رییس سازمان سیما، منظر و و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس نیز گفت:امروزه بدون درخت زندگی شهری بی مفهوم است و برای داشتن شهری سر سبز و توسعه پروژه های فضای سبز نیاز به مشاركت همه شهروندان است

مصطفی خادم افزود: دنبال این هستیم كه از سنین پایه دانش آموزان را برای حفظ و نگهداری فضای سبز آموزش دهیم كه تاكنون 3 هزار همیار فضای سبز آموزش دیده اند.

وی گفت: توسعه جنگل های مانگرو با مشاركت اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ،افتتاح باغ پرندگان ،پارك های سورو دو نیم هكتاری و استفاده از آب شیرین كن و پساب فاضلاب از مهمترین پروژه های است كه برای رفع تنگاههای فضای سبز و كمك به صنعت گردشگری اجرا شده است.

امینی زاده شهردار بندرعباس گفت:با حمایت های استاندار هرمزگان و معاونت عمرانی و همگرایی با اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری ،محیط زیست ، جهاد كشاورزی و همراهی مردم  تلاش می كنیم بتوانیم فضای سبز را توسعه و بركیفیت آن  بیافزاییم.

وی افزود: تلاش می شود در توسعه فضای سبز شهری از گیاهان اصیل و استوار مانند درخت نخل كه نماد استواری و استقامت و هویت شهری است و دیگر گیاهان بومی استان استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز گفت: چالش بزرگ دنیا چالش افزایش دما و تغییر اقلیم است كه سبب می شود در چشم انداز 2050جمعیت بالایی از استانهای كویری راهی استانهای ساحلی شوند  و تنها راه برون رفت از این بحران توسعه منابع طبیعی و حفظ محیط زیست بر مبنای استراتژی مشخص است .

مدرس افزود: كشور ایران هم برای جلوگیری از بحران افزایش دما و تغییر اقلیم  به كنوانسیون های بین المللی پیوسته است و مهمترین  استراتژی ما اكنون  حفظ منابع طبیعی ، آبخوانداری و آبخیزداری، صرفه جویی از منابع آب موجود است .

لازم به ذكر است در مراسم روز درختكاری در شهر بندرعباس هزار اصله نهال و مجموعا در دیگر شهرستانهای استان 7 هزار اصله نهال كاشته شد.

در پایان این مراسم از 16 نفر همیارطبیعت و افراد فعال در حوزه های مختلف منابع طبیعی و فضای سبز  تجلیل شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها