برگزاری نخستین کنفرانس ملی آهن سازی در فولاد کاوه جنوب کیش



برای نخستین بار در کشور، کنفرانس ملی آهن سازی مهر ماه 1403 به همت فولاد کاوه جنوب کیش در شهر بندرعباس برگزار خواهد شد.

 

به گزارش صبح ساحل، جواد حاتمی مدیرعامل SKS، با بیان اینکه صنعت فولاد از بخش های اساسي توسعه اقتصادی بوده و نقش قابل توجهی در مسیر توسعه و پیشرفت جوامع ایفا مي کند؛ گفت: به‌طور متوسط، در دنیا حدود ۷۲ درصد از تولید فولاد به روش کوره بلند انجام می‌شود و از طرفی، انتشار کربن در روش کوره بلند بیش از ۲/۵ برابر روش کوره قوس الکتریکی است و این موضوع می تواند محدودیت‌های زیست‌محیطی را برای شرکت هایی که از این تکنولوژی بهره می برند به همراه داشته باشد. این در حالی است که در ایران بیش از 90 درصد تولید فولاد به روش قوس الکتریکی انجام می شود که با توجه به بهره مندی کشور از منابع طبیعی فراوان انرژی نشان از فراهم بودن بستر حرکت صنعت فولاد کشور در مسیر تولید فولاد سبز است. وی افزود: از سوی دیگر با توجه به داده‌های مطالعات طرح جامع فولاد کشور (پایش سال ۱۴۰۱) ایران با فاصله چشمگیر از دیگر کشورها رتبه دوم تولید آهن اسفنجی را در جهان دارد. دکتر حاتمی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر، تولید آهن اسفنجی در جهان روند روبه‌رشدی داشته و به بیش از ۱۲۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است که سهم ایران تولید ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی بوده است.
مدیرعامل فولاد کاوه با بیان اهمیت برگزاری کنفرانس ها و رویدادهای ملي و بین المللی با موضوعات تخصصی صنعت فولاد و نقش مؤثر این رویدادها در انتقال تجربیات شرکت ها، تسهیم دانش و ایجاد ارتباط پایدار بین فعالان این حوزه بیان داشت: ارائه دستاوردهای علمي و فني شرکت های دانش بنیان و ایجاد پل ارتباطي میان تولیدکنندگان صنعت فولاد و پژوهشگران این حوزه، منجر به هم افزایي و تبادل دانش، تجربیات صنایع فولادی و توسعه متوازن و پایدار اکوسیستم دانش بنیان در صنعت آهن و فولاد مي گردد.
دکتر حاتمی با اشاره به پیشرفت های تکنولوژیک و نیاز روزافزون جهان به صنعت فولاد گفت: صنعت آهن و فولاد همواره به دنبال راهکارهای نوین برای بهبود کیفیت و کارایي تولیدات خود در راستای تولید فولاد سبز است. از این رو توسعه پایدار و مسئولانه در این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وی در خصوص لزوم برگزاری کنفرانس های ملی و بین المللی عنوان داشت: هدف از برگزاری این محافل علمی در واقع جذب افراد مستعد این حوزه با رویکرد بکارگیری توان علمی، فنی و مهارت های این افراد در عرصه تولید و صنعت است. مدیر عامل SKSاضافه کرد: از طریق برگزاری این کنفرانس ها و محافل علمی می توان زمینه توسعه، تعالي و پیشرفت افراد مستعد و شکوفایی بیش از پیش صنعت فولاد کشور را مهیا کرد. دکتر حاتمی همچنین با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی ها و دستاوردهای موفق مجموعه بزرگ فولاد کاوه جنوب کیش گفت: توان بالای فنی و مهندسی مجموعه SKS در کنار بیش از 10 سال تجربه موفق و پر افتخار در زنجیره تولید فولاد کشور و دستاوردها و افتخارات این مجموعه عظیم تولیدی، سنگ بنا و نیروی پیشران برای برگزاری نخستین کنفرانس ملی آهن سازی کشور توسط مجتمع عظیم فولاد کاوه جنوب کیش را فراهم آورده است.
مدیر عاملSKS محور های اصلی این کنفرانس را توسعه و اقتصاد آهن سازی، تکنولوژی های آهن سازی، فرآیند آماده سازی و احیا، فرآیند ریفرمینگ و تولید گاز احیا کننده و فولاد سبز؛ محیط زیست و توسعه تکنولوژی عنوان کرد و بیان داشت: در حوزه توسعه و اقتصاد آهن سازی به بررسي مزیت ها در انواع روش های تولید آهن اسفنجي، تولید، تجارت و مصرف آهن اسفنجي در سطح منطقه ای و بین المللي، اقتصاد ایران و عوامل مؤثر بر مصرف آهن، راهکارها و روش های افزایش ظرفیت و راندمان در تولید آهن اسفنجی و چالش های فراسوی توسعه صنعت آهن سازی، هوشمندسازی و نقش اتوماسیون و هوش مصنوعي در چابک سازی فرآیند احیاء مستقیم پرداخته خواهد شد. وی تصریح کرد: در حوزه تکنولوژی های آهن سازی و فرآیند آماده سازی و احیا، موضوعاتی مانند: متالورژی و فرآیندهای کوره احیاء مستقیم به روش میدرکس و سایر روش ها، مدیریت مصرف انرژی در فرآیند تولید آهن اسفنجي، افزایش عمر کاتالیست ها در فرآیند احیاء مستقیم و بررسي راهکارهای افزایش عمر و کاهش عیوب (خزش) در تیوب ریفورمرها در دستور کار کنفرانس قرار گرفته است. حاتمی همچنین با اشاره به اهمیت تولید فولاد سبز و حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی دیگر از محورهای این کنفرانس عنوان نمود: امکان سنجي جایگزیني گاز هیدروژن به جای گاز طبیعي، بهینه سازی روش های نوین تولید آهن اسفنجي و سیستم های پایش CO2 از محورهای مهم این رویداد خواهد بود.
مدیرعامل فولاد کاوه در پایان ضمن دعوت از تمام پژوهشگران، فعالان صنعت فولاد و علاقه مندان به مشارکت در این نخستین و بزرگترین رویداد علمی کشور در حوزه آهن سازی گفت: پژوهشگران، علاقه مندان و فعالین صنعت فولاد کشور می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق وب سایت رسمی کنفرانس ملی آهن سازی به نشانی WWW.Nic.sksco.ir یا ایمیل nic2024@sksco.ir اقدام نمایند.
گفتنی است شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با دارا بودن 2 کارخانه آهن سازی به روش میدرکس و با ظرفیت تولید تجمیعی سالانه یک میلیون و 862 هزار تن آهن اسفنجی در سال یکی از بزرگترین تولید کنندگان آهن اسفنجی کشور است که این ظرفیت با تزریق اکسیژن به حدود 2 میلیون تن در سال افزایش یافته است. همچنین این شرکت در راستای توسعه متوازن زیر ساخت ها برای دستیابی به تولید پایدار و تکمیل ظرفیت اسمی کارخانجات فولاد سازی خود، پروژه مدول سوم احیا را با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن در سال 1402 آغاز نموده و این پروژه تا ابتدای خرداد 1403 پیشرفت 35 درصدی را به همراه داشته است که نشان از عزم جدی و تعهد این شرکت به توسعه صنعت فولاد کشور است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها