دانش‌آموز برگزیده داستان‌نویسی کشور:

کتـــاب‌های مـــــوردعـــلاقه‌ام را نمی‌توانم در بندرعباس تهیه کنم



صبح ساحل ، هنری - "بهار جعفری" دختر هفده‌ساله بندرعباسی و دانش‌آموز رشته ریاضی و فیزیک مدرسه نمونه دولتی صفار زاده رتبه اول داستان‌نویسی کشور را کسب کرد.

دانش‌آموز برگزیده رشته داستان‌نویسی  گفت: از کودکی عاشق کتاب بوده و هستم و با کتاب دنیاهای متفاوتی را تجربه کردم، گاهی دست‌به‌قلم شده و می‌نویسم اما هنوز خود را نویسنده نمی‌دانم.

جعفری با بیان اینکه از زمانی که یادم می‌آید، کاغذ و قلم با من همراه بود، عنوان کرد: نه اینکه از همان ابتدا داستان‌های بلند می‌نوشتم، اما زمانی که خاطره، دل نوشته و روزمرگی‌ها را می‌دیدم و می‌نوشتم، تصمیم گرفتم این حرفه را به‌صورت جدی دنبال کنم و اکنون حدود پنج سال است که در کارگاه‌های کانون پرورش فکری شرکت کرده اما بااین‌وجود معتقدم که کافی نیست و هنوز جا برای پیشرفت وجود دارد.

این دانش‌آموز نویسنده با بیان اینکه قبلاً هم موفق به کسب رتبه‌هایی در سطح استان شده‌ام، افزود: رتبه برگزیده داستان شادی در جشنواره رضوی مرحله استانی، رتبه برگزیده در رشته شعارنویسی و رتبه اول در دومین جشنواره طنز خالو خنده در استان را در کارنامه خود دارم.

وی در خصوص تعداد رقیبانش در این جشنواره گفت: تعداد دانش‌آموزان در رشته داستان‌نویسی را در مرحله اول (آموزشگاهی) 98 هزار و 372 نفر و راه‌یافتگان به مرحله کشوری 71 نفر اعلام شد.

جعفری در خصوص نحوه‌ی داوری مسابقات عنوان کرد: در این مسابقات داوری به شکل پایه‌ای صورت گرفت یعنی هر پایه باهم پایه‌ی خودش مقایسه شد و در واقع به این شکل بوده است که ما از پیش داستان‌هایتان را ارسال کردیم و داوران بدون حضور ما آن نوشته‌ها را داوری کرده بودند، بعدازآن ما به تهران سفر کردیم و در کارگاه‌های داستان‌نویسی با حضور اساتید بسیار خوب شرکت کردیم.

این داستان‌نویس ادامه داد: در این کارگاه‌ها نیز داوری در حال انجام بود و بابت وجه به مطالب آموزش داده‌شده متن یا داستانی می‌نوشتیم؛ مواردی از جمله حضور مرتب در کلاس‌ها، فعال بودن و خلاقیت باعث افزایش امتیاز می‌شد.

وی در خصوص سطح داوری و عادلانه بودن مسابقات، عنوان کرد: اگر بخواهم صادقانه به سؤالتان در خصوص سطح داوران پاسخ دهم، باید بگویم که با دیدن اسامی و رزومه داوران اولین جمله‌ای که به ذهنم آمد این بود"کاش ما به این جشنواره نیامده بودیم" اما وقتی وارد کارگاه‌ها شدیم جو بین ما و داورها بسیار صمیمی بود.

  داستان‌نویس برگزیده سی و ششمین دوره مسابقات فرهنگی هنری تصریح کرد: قبل از خواندن رتبه‌ها، فکر می‌کردم داوری‌ها کاملاً سلیقه‌ای باشد، اما وقتی رتبه‌ها را دیدم، نه به دلیل اول شدنم، صرفاً با توجه به ابرازخورسندی دوستانم از نتایج و با چشم‌پوشی از موارد کوچک، می‌توانم بگویم خوشبختانه داوری خوب و عادلانه‌ای صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه داستانش در کتاب بامداد سه چاپ شد، بیان کرد: داستانی که برای جشنواره نوشتم، داستانی طنز است و درباره مادربزرگی است که هر بار با یک ویژگی‌اش(این بار لجبازی‌اش) اطرافیانش را تا سرحد مرگ پیش می‌برد. داستان‌های "آیا مادربزرگ من می‌تواند یک سوپر قهرمان باشد؟ " در سه قسمت نوشته‌شده است که یکی از آن‌ها به جشنواره را یافت.

جعفری عنوان کرد: توجه،حمایت و یا دست‌کم تشویقی از جانب مسئولان استانی صورت نگرفته است، من و سایر دوستانم مانند سایر افراد موفق در حوزه‌های مختلف استان، منتظر خواهیم ماند.

وی در خصوص خواسته‌هایش از مسئولان، گفت: خواسته‌هایم آن‌قدر زیاد است که نمی‌دانم از کجا شروع کنم! آیا تابه‌حال به کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های شهر دقت کرده‌اید که چقدر انگشت‌شمارند؟ این موضوع من و مطمئناً دیگر نوجوان‌های کتاب‌خوان را آزار می‌دهد.

این داستان‌نویس اضافه کرد: استان هرمزگان با چنین وضعیت اقتصادی خوبی نباید بیشتر از این‌ها کتاب‌فروشی یا کتابخانه داشته باشد؟ 

چرا نباید به‌جای دیدن فست فودها و رستوران‌ها در هر کوچه و محله‌ای، کتابخانه و فرهنگسرا ببینیم؟ چرا من دانش‌آموز حتی کتاب‌های موردعلاقه‌ام را نمی‌توانم از کتاب‌فروشی‌های شهرم تهیه کنم؟ چرا باید مدام هزینه‌ای برای پست صرف کنم و چراهایی که هیچ پاسخی برای آنان نمی‌یابم. امیدوارم روزی برسد که در اتوبوس‌ها و متروها به‌جای موبایل، کتاب ببینیم.

جعفری با اشاره به اینکه هدف‌های زیادی وجود دارد که من را تا رسیدن به چنین مرحله‌ای سوق داده است، افزود: مهم‌ترین هدفم این است که داستان بنویسم و تا جایی که ممکن است ذهن خواننده را تا مدتی هر چند کوتاه از مشکلات و نگرانی‌ها دور کنم. از نظر من این کار بعد از خوردن 4 اسکوپ بستنی کره گردویی لذت‌بخش‌ترین کار دنیاست. مطمئن هستم این هدف برایم آن‌قدر بزرگ است که کمک می‌کند در این راه کم نیاورم و بیش‌ازپیش پیشرفت کنم.

وی در پایان گفت: ممکن است این بخش از صحبت‌هایم به نظر خوانندگان کلیشه‌ای باشد، اما معتقدم هیچ کاری به‌تنهایی صورت نمی‌گیرد پس لازم می‌دانم اول از همه از پدر و مادرم تشکر کنم که همواره برای پیشرفتم از هیچ تلاشی دریغ نکردند و نیز قدردان زحمات مربی صبورم خانم حاجی‌زاده که همیشه بدقولی‌ها و تنبلی‌هایم را تحمل کرده و دانشش را بی‌منت در اختیارم قرار داد، هستم.

چهارده دانش‌آموز دیگر و دانش‌آموزان دو مرکز آموزشی هرمزگان موفق به کسب رتبه‌های کشوری در مسابقات فرهنگی هنری شدند. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

رتبه اول گروه سرود: دبیرستان زینبیه ی میناب

رتبه اول گروه تئاتر صحنه‌ای: هنرستان آیت‌الله صدر ناحیه دو بندرعباس

رتبه اول شعر: زهرا علیدوستی از ناحیه دو بندرعباس

رتبه اول جاجیم‌بافی: مرضیه علیرضایی از حاجی‌آباد

رتبه اول کارگردانی: کوثر محبی از ناحیه دو بندرعباس

رتبه اول بازیگری:درسا عرب زاده از ناحیه دو بندرعباس

  رتبه اول پوستر تئاتر صحنه‌ای: فاطمه رشیدی از ناحیه دو بندرعباس

رتبه اول نویسندگی تئاتر صحنه‌ای: ام‌البنین جایباش از ناحیه دو بندرعباس

رتبه دوم آبرنگ: زهرا مهرام از کیش

رتبه دوم گلیم‌بافی: فرزانه اکبرپور از حاجی‌آباد

رتبه سوم فیلم کوتاه: اسماء درویش نسب از ناحیه دو بندرعباس

رتبه سوم طراحی آرم: مریم زمانی فراز از ناحیه یک بندرعباس

رتبه سوم داستان: رایحه مهدی پور از ناحیه یک بندرعباس

رتبه سوم شعر: زهرا صالحی از کیش

رتبه برگزیده عکاسی: سمانه کشاورز از بستک

رتبه‌های برگزیده فیلم کوتاه: ساجده احمدی از میناب و حدیث آشوری از ناحیه دو بندرعباس

  رتبه برگزیده طراحی بامداد: فاطمه اکبریان از ناحیه یک بندرعباس /ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها