دور همی شاعران هرمزگان و اهالی ادبیات در روز بزرگداشت



به گزارش صبح ساحل ، شنبه بیستم مهر نود و هشت با  حمایت معاونت  پرورشی آموزش و پرورش هرمزگان جشن بزرگداشت حافظ با حضور جمع کثیری از بهترین ‌شاعران و  نویسندگان هرمزگانی، اساتید دانشگاه و دلسپردگان شعر فارسی برگزار شد.
احمد مهرانی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان در آغاز جلسه از حضور گرم مدعوین تشکر کرد و حمایت کامل خود را از حرکت های فرهنگی اعلام داشت.
 سپس مسلم محبی با قرائت غزلی از حافظ به تشریح اهداف این جلسه پرداخت و از تشکیل انجمن ادبی ماهیانه زیر نظر اداره اموزش و پرورش در محل سالن غدیر خبر داد. محبی همچنین از حضور پر شورخوبان شعر هرمزگان در جلسه تشکر کرد.
"پیکرتراش سخن پارسی" عنوان سخنرانی منصورنعیمی بود .نعیمی گفت حافظ تنها پیکرتراش سخن پارسی ست که هیچ کس را یارای برابری با او نیست که هر غزلش تابلو نقاشی بی مانندی ست که هیچ بهایی بر آن نمی توان نهاد.وی با اشاره به رواج اشعار حافظ در زمان حیات خود شاعر ،غزلیات حافظ را تنها رسانه گروهی  آن زمانه بر شمرد.
در ادامه ی  دکتر اسداله نوروزی طی سخنرانی با عنوان" ساده بسیار نقش" ضمن برشمردن  دلائل سادگی و پیچیدگی توامان غزل حافظ از پرداخت شگفت انگیز آثار حافظ گفت که اگر هم برخی مضامین در آثار پیشنیان حافظ وجود داشته است اما حافظ  با تسلط خود بر کلام و پرداخت قوی تر آن مضمون را به نام خود ثبت کرده است.
 
دکتر محمد حیدری زاده نیز با تاکید بر چندلایه بودن غزلیات حافظ به شرح غزلی از حافظ پرداخت و از تعببرها و تفسیر های متفاوت نوشته شده بر آن غزل گفت و نظر خود را نیز در مورد شاعرانگی های آن اثر بیان کرد.
راشد انصاری دیگر سخنران جلسه بود که به بررسی طنز در شعر حافظ پرداخت وی در مقدمه از طنز در آثار دیگر شاعران گفت و همچنین  از طنز پردازان بین المللی ،خاصه طنزپر دازان برجسته  روسی  مثال هایی را عنوان کرد و سپس با برشمردن ویژگی های طنز در اشعار حافظ ، جنس طنز حافظ را متفاوت از دیگر شاعران و نویسندگان دانست، وی سپس به صورت مصداقی نمونه هایی از طنز متفاوت را در ابیات حافظ قرائت کرد.
 در ادامه  حاضرین به قرائت غزلیات حافظ  یا سروده های خود پرداختند و یعقوب باوقار زعیمی جمع را به  دف نوازی و آواز مهمان کرد و صدای تار و اواز هنرمند نونهال ماهان اکرمی    از دیگر زیبایی های مراسم بود.
در خاتمه در قالب بسته های فرهنگی کتاب خالوکوبی  اثر راشد انصاری ، من آنکه دیگران به تو گفتند نیستم اثر مسلم محبی و اوها بلد بودند اثر  سارا سلماسی به عنوان هدیه فرهنگی به حاضرین تقدیم شد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها