صحبت های جنجالی نماینده مجلس در خصوص فضای مجازی/ تا امروز اجازه نداده بودم فرزندانم با فضای اندروید آشنا شوند



فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس از حامیان طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، در خصوص محتوای مستهجن فضای مجازی ابراز نگرانی کرد و گفت: نگرانم که فرزندم وارد اینترنت شود و محتوای مستهجن ببیند. مقاصد کاربران شب تا صبح اینترنت با صبح تا شب متفاوت است.

به گزارش صبح ساحل، چند تن از نمایندگان مجلس طرح "ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی" را مطرح کردند. در این طرح قرار است فعالیت شبکههای اجتماعی مشروط به تایید هیات ساماندهی و نظارت باشد همچنین کاربران اینترنت احراز هویت می شوند. برخی میگویند تصویب این طرح احتمالا باعث مسدود شدن همه پیامرسانهای خارجی میشود.


فاطمه محمدبیگی از نمایندگان مجلس کنونی در این زمینه مطالبی مطرح کرده است که بخشی از آن را در زیر میخوانید:

هر کشوری برای ساماندهی به اموراتش قوانینی را تصویب میکند. ما در حوزه فضای مجازی ۱۰ سال از تمام دنیا عقبتریم. بهتر بود این قوانین یک دهه پیش پایهگذاری میشد که الان به این وضعیت نرسیده باشیم. امروز هر اتفاقی در فضای مجازی میافتد، اما سر و سامانی ندارد. ما در حوزه فضای کسب و کار در فضای مجازی، برای حمایت از مشاغل اینترنتی، افزایش تراکنشها و معرفی محصولاتمان هیچ قانون مدونی نداریم.

در صورتی که اگر قوانین خوبی در حوزه فضای مجازی وجود داشته باشد، حدود ۳ تا ۵ میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. این قوانین، فضای امن و قابل اعتمادی را برای حضور کسب و کارها مهیا خواهد کرد. امروز با توجه به مشکلات اشتغال، جوانان علاقه بیشتری به آغاز کسب و کار در بستر مجازی دارند؛ اما متاسفانه در این زمینه یا فعالیت خوبی نداشتهایم و یا بستر امنیتی آن وجود نداشتهاست.


اگر بتوانیم اینترنت ملی را فعال کرده و با سرورهای داخلی خودمان پیامها را رد و بدل کنیم، هم سرعت اینترنت افزایش مییابد و هم هزینه بهرهمندی از اینترنت را از یکصدم تا یکدویستم برای مردم کاهش میدهد. بحث کسانی که میخواهند ارتباطات جهانی داشته باشند نیز جداست.


 
آقای «اوباما» در مصاحبهای گفته بود اجازه نمیدهد فرزندانش از فیسبوک استفاده کند. امروز نیز، آلمان، انگلیس و کشورهای حوزه شنگن نیز قوانین سختگیرانهای برای استفاده از اینترنت وضع کردهاند. اگر امروز، روسیه و چین میتوانند در مقابل ابرقدرتهای اقتصادی و سیاسی ایستادگی کنند به دلیل داشتن اینترنت ملی در این کشورهاست. ما هم اگر بخواهیم به یک قدرت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جهان تبدیل بشویم باید قوانین ویژهای در این زمینه داشته باشیم. البته که این کار محدودیتهایی را نیز به دنبال خواهد داشت.


من مادر سه فرزند هستم. امروز آنها را به مدرسه بردم و به من گفتند فرزندانم باید در سامانه "شاد"ثبتنام کنیم. تا امروز اجازه نداده بودم فرزندانم با فضای اندروید آشنا شوند؛ به این دلیل که فکر میکنم برای سلامت روحی و اخلاقیشان لازم نیست وارد فضای اندروید شوند. اما حالا نگرانم که نکند فرزند من در فضای اندروید وارد اینترنت شود و محتوای مستهجن ببیند.


سالهای سال تلاش کردهایم که بچههای ما با صحنههای نامناسب مواجه نشوند. اینترنت میتواند به صورت کنترلشده در اختیار قشرهای مختلف قرار بگیرد. دانشمندها، پزشکها، معلمها و دانش آموزان، هرکدام باید پهنای اینترنت و ساعت استفاده مختص به خود را داشته باشند. اما بگذارید بیپرده بگویم. با اجرای این قوانین دست یک عده از مسایل اقتصادی کوتاه میشود و باید هم با این طرح مخالفت کنند. این طرح قابل دفاع است و انشاءلله مشکلات آن نیز در مجلس رفع خواهد شد.

 
این طرح برای حفظ حقوق شهروندی است. ما ایران هستیم و باید قوانین مبتنی بر اصول خودمان را وضع کنیم. من روسیه و چین را مثال زدم و دقیقا نمیخواهیم مثل آنها رفتار کنیم. آلمان را هم مثال زدم. چرا آلمان را نمیگویید؟ چرا فرانسه را نمیگویید؟ شما هموطن من هستید و از شما انتظار میرود که بند به بند این طرح را بررسی کرده و کموکاستهای آن را به ما منتقل کنید.

 
البته یک سری از قوانین این طرح سختگیرانه خواهد بود و این امری طبیعی است. الان تمام والدین ما نگران فضای مجازی هستند. چراکه ما قانون مشخصی در این زمینه نداریم. پژوهشها نشان میدهد که بیش از دو سوم کاربران فضای مجازی صرفا از محتوای نامناسب استفاده میکنند. تعداد کاربرانی که مقاصد علمی و پژوهشی دارند بسیار کمتر است؛ بنابراین استفاده از اینترنت باید مبتنی بر همین پژوهشها طبقهبندی شود. ساعات مصارف اینترنت نیز متفاوت است.


مقاصد فردی که از ۱۲ شب تا ۶ صبح از اینترنت استفاده میکند، با مقاصد کاربران ۶ صبح تا ۱۲ شب متفاوت است. همه اینها باید توسط مسوولان کشور تقسیمبندی شده و در اختیار کاربران قرار داده شود. در ضمن ما نمیخواهیم دریچه گفتوگوی تمدنها را ببنیدیم. این حرف درست نیست. ما در فضای مجازی گفتگو خواهیم داشت و میخواهیم تمدن اسلامی را به جهان صادر بکنیم.


 
همین وزارت ارتباطات ۳۰۰ میلیارد برای تلگرام و اینستاگرام هزینه میکند؛ اما تنها ۱۵ میلیارد از پیامرسانهای داخلی حمایت میکند. چرا باید ۳۰۰ میلیارد برای پیامرسان خارجی هزینه کنیم؟ من معتقدم اجرای این قانون باید به صورت پلکانی اتفاق بیفتد تا هم سیستم به مرور پیشرفت کند و هم با اتفاقات دیگر تطابق پیدا کند

واکنش‌های توئیتری به صحبت‌های خانم نماینده

کاربران فضای مجازی به صحبت‌های یک نماینده مجلس درباره اندروید واکنش نشان دادند

   

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها