بیانیه مشترک سه کشور در خصوص آتش‌بس غزه



دولت‌های قطر، مصر و آمریکا بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس در غزه منتشر کردند.

                                            

به گزارش صبح ساحل، قطر، مصر و آمریکا با صدور بیانیه مشترکی از رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین خواستند تا توافق آتش بس را بر اساس مبانی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی روز جمعه خود اعلام کرد، امضا کنند.

در این بیانیه سه جانبه آمده است: قطر و جمهوری عربی مصر و ایالات متحده آمریکا همگی به عنوان میانجی در مذاکرات دنبال شده برای تضمین آتش بس در نوار غزه، آزادسازی اسرای اسرائیلی و افراد بازداشت شده، از حماس و اسرائیل می‌خواهند که توافق مبتنی بر مبانی اعلام شده از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روز ۳۱ می سال ۲۰۲۴ را بپذیرند.

این بیانیه اعلام کرد که مبانی مطرح شده مطالبات تمامی طرف‌ها را تامین کرده و در راستای منافع متقابل است و می‌تواند به شکل فوری به مصیبت‌های طولانی مدت ساکنان غزه و سختی‌های خانواده های اسیران اسرائیلی پایان دهد.

در این بیانیه آمده است که آتش بس مذکور نقشه راهی برای آتش بس پایدار و پایان دادن به بحران غزه ارائه کرده است.

در همین رابطه شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه و نخست وزیر قطر تماس تلفنی از سوی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دریافت کرده و در خصوص اوضاع و تحولات غزه با او گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این گفتگو تازه‌ترین تحولات مربوط به میانجگری مشترک و پیشنهاد مطرح شده را مورد بررسی قرار دادند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن در این گفتگو از تلاش‌های وزیر خارجه قطر و نقش اساسی این کشور در میانجگری و کمک به تحقق صلح تشکر کرد.

بلینکن تماس تلفنی مشابهی با سامح شکری وزیر خارجه مصر داشته و با وی نیز در خصوص روند مذاکرات و رسیدن به آتش بس گفت‌وگو کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس جزئیات طرح ۳ مرحله‌ای رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس در غزه را که ادعا می‌کند تحویل حماس شده را منتشر کرد.

                                       

این طرح به شرح زیر است:

مرحله اول:

آتش‌بس کامل‌

خروج نیروهای اسرائیل از نواحی پرجمعیت در غزه

آزادی برخی از اسرای صهیونیست و تحویل اجساد برخی از اسرای کشته شده

بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازلشان در غزه‌

افزایش کمک‌های انسانی

مرحله دوم:

پایان دائمی خصومت‌ها

تعامل برای آزادی اسرای باقی‌مانده

خروج نیروهای اسرائیل از غزه

مرحله سوم:

طرح عمده برای بازسازی غزه

اجساد اسرا به خانواده‌هایشان تحویل می‌شوند.

گرچه حماس آمادگی خود را برای برخورد مثبت و سازنده با هر پیشنهادی مبنی بر آتش بس دائمی، خروج کامل نیروهای صهیونیستی از نوار غزه، بازسازی غزه و بازگشت آوارگان به محل زندگی خود اعلام کرده است، اما دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو مصمم است که جنگ را تا زمانی که به تمام اهداف آن دست نیافته است، پایان ندهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها