کدام نگرانی‌ها نسبت به ویروس کرونای جهش‌یافته واقعی است؟



دکتر سید محمد جزایری، رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: ویروس کرونا جهش یافته موسوم به کرونا انگلیسی از جنبه‌های مختلف خطرات و نگرانی‌هایی بین مردم ایجاد کرده که برخی از آنها جدی است.

به گزارش صبح ساحل و به ایرنا، دکتر سید محمد جزایری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از نگرانی های مردم در مورد کرونا انگلیسی را انتشار سریع تر این ویروس اعلام کرد و اظهار داشت: این ویروس جهش یافته، مشکلاتی از جمله سرعت انتشار، ابتلای بیشتر جوانان و سرایت پذیری بیشتر را ایجاد کرده است.

وی، نگرانی بعدی مردم در این زمینه را میزان مرگ و میر بیشتر این ویروس دانست و گفت: این موضوع هنوز قطعا به اثبات نرسیده اما یک مطالعه در انگلیس نشان داده بیماران کووید - ۱۹ که مبتلا به این نوع جهش یافته بودند، در سنین ۵۵ تا ۷۰ سال، بیشتر در معرض مرگ و میر قرار گرفته اند که این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: متاسفانه موتاسیون در شاخک ویروس کرونا رخ داده و آن دسته از تست های تشخیصی که در دنیا ژن هدف شان شاخک ویروس است، نمی توانند ویروس جهش یافته را تشخیص دهند.

جزایری افزود: خوشبختانه در کشور ما بیشتر تست های تشخیصی ویروس بر اساس تشخیص از طریق شاخک ویروس طراحی نشده است؛ بنابراین به نظر می رسد که تست های رایج تشخیصی در کشورمان می تواند ویروس جهش یافته انگلیسی را به راحتی شناسایی کنند.

وی، شک در مورد موثر بودن واکسن ها در مقابله با کرونای انگلیسی را از نگرانی دیگر مردم اعلام کرد و گفت: با ارزیابی که در این چند ماه انجام گرفته معلوم شده که این ویروس جهش یافته نسبت به واکسن هنوز حساس است. البته درجه ای از مقاومت در برابر واکسن در این نوع ویروس ها هم دیده شده است.

جزایری افزود: هرچند این مقاومت نسبی بوده و به این معنا نیست که واکسن در برابر این بیماری بی اثر است اما می تواند به این معنی باشد که میزان مناسبی پادتن یا آنتی بادی لزوما باید در فرد واکسینه شده ایجاد شود و در مورد برخی از ویروس های جهش یافته ممکن است این میزان به پایین تر از حد معمول برسد.

وی ادامه داد: کاهش میزان آنتی بادی در بدن ممکن است به خودی خود ایجاد اشکال نکند اما نکته اینجاست که معلوم نیست که این مصونیت چه مدت در بدن فرد پابرجا بوده و آیا در برابر جهش های دیگر فرد واکسن زده می تواند هنوز مصونیت داشته باشد.

جزایری با اشاره به اینکه بیشتر تحقیقات در این زمینه در مورد واکسن های آر ان ای (RNA) دار صورت گرفته است، گفت: کشورهای تولیدکننده اینگونه واکسن به دنبال مکانیزم هایی هستند که بتوانند کارایی این واکسن را در برابر جهش های جدید افزایش دهند.

وی با اشاره به خطراتی که از ناحیه ویروس های جهش یافته می تواند جامعه را مورد تهدید قرار دهد، گفت: به رغم اینکه مردم در دنیا از جمله ایران در انتظار واکسن موثر و کارا هستند اما با این مواردی که در دنیا در حال رخ دادن است، به نظر می رسد که این طرز تلقی خیلی درست نباشد و این موضوع یک مقدار خوشبینانه به نظر می رسد، به عبارتی معلوم نیست که این ویروس چه برخوردی در آینده با افرادی خواهد داشت که تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.

آیا مردم باید نگران جهش‌های ویروس کرونا باشند؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا مردم باید نگران جهش های انجام شده باشند یا نه، گفت: برخی از جهش ها تاثیری بر روند بیماری زایی ویروس ندارند و اتفاقا تعداد این نوع جهش ها بسیار بیشتر از انواعی است که خطرناک است اما تعدادی از این جهش ها بر روند بیماری زایی ویروس روی انسان ها گذاشته است و می تواند نگرانی های جدی را به وجود آورد.

این ویروس شناس اظهار داشت: تا آنجایی که اطلاعات ما نشان می دهد نوع ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی از انواع ویروس های جهش یافته، پیامدهای جدی تری را برای جوامع به دنبال دارد اما خوشبختانه شیوع این نوع ویروس در دنیا کمتر است.

وی به مردم توصیه کرد که رعایت پروتکل های بهداشتی در راس موارد مربوط به مقابله با این ویروس درنظر داشته باشند و نسبت به آن ساده انگاری نکنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها