23 بهمن سالروز ولادت وارث المرسلین



10 رجب مصادف با روز شنبه 23 بهمن 1400 مصادف با روز ولادت امام جواد (محمدتقی) علیه السلام و همچنین روز تولد حضرت علی اصغر (ع) می باشد.

         

به گزارش صبح ساحل،امام محمد تقی (ع) در دهم رجب مصادف با ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ در روز میلاد جواد الائمه (ع) مرسوم است.

امام محمد تقی (ع) مشهور به جواد الائمه، پسر بزرگوار امام رضا (ع) در دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشودند. ایشان به بخشندگی، مهربانی و سخاوتمندی شهرت دارند. امام محمد تقی (ع) در سن ۲۵ سالگی به دست همسر خود مسموم شده و به شهادت رسیدند. آرامگاه این امام بزرگوار در شهر کاظمین قرار دارد. حضرت جواد الائمه (ع) ۱۷ سال امامت شیعیان را بر عهده داشتند و در نهایت در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند، بنابراین کوتاه‌ترین دوران زندگی را در میان سایر ائمه داشته‌اند.

حضرت امام محمدتقی علیه السلام میوه دل ثامن الحجج علیه السلام در دهم رجب 195 ق در مدینه منوّره زاده شد و بر شاخسار امامت شکوفا گشت. پدر بزرگوارش حضرت امام رضا علیه السلام و مادرش بانوی گرامی و بافضیلتی به نام «سبیکه» است که امام رضا علیه السلام او را «خیزران» نامید. حضرت همواره از ایشان به نیکی یاد کرده او را با تعابیری چون بانویی پاک دامن و بانوی بافضیلت نام می بردند.

     

دوران امامت امام محمدتقی علیه السلام

از ماه رمضان سال 202 یا آخر ماه صفر 203 ه ، که امام رضا علیه السلام در توس به شهادت رسید، فرزند آن حضرت، امام محمدتقی علیه السلام به مقام امامت و پیشوایی امت مسلمان رسید.

      

امام جواد در سه سالگی

صفوان بن یحیی، از یاران مخلص امام رضا علیه السلام ، می گوید در مدینه به حضور آن حضرت شرف یاب شدم و عرض کردم: پیشی از آن که خداوند ابوجعفر (جواد) را به شما عنایت فرماید، درباره امام بعد از شما پرس وجو می کردیم و شما می فرمودید خداوند به من پسری عنایت خواهد فرمود. اکنون خداوند پسری به شما عنایت کرد و چشم ما به وجود وی روشن گردیده است. تکلیف ما پس از شما چیست و امام ما چه کسی خواهد بود؟

امام رضا در پاسخ به امام جواد که در مقابلش ایستاده بود اشاره نمود. من در جواب گفتم فدایت شوم او که بیش از سه سال ندارد؟! امام رضا علیه السلام فرمود: «کمی سن ایرادی ندارد؛ چون حضرت عیسی در حالی که کم تر از سه سال سن داشت به پیامبری رسید».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها