انتقاد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از میزان پیشرفت شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس:

قرارگاه خاتم باید وضعیت پل را تعیین تکلیف کند



عادل پیغامی در نشست با اصحاب رسانه در رابطه با پل خلیج فارس گفت: قرارگاه خاتم الانبیا (ص) یا باید طبق قرارداد پل خلیج فارس عمل کند یا باید این نماد ناکارآمدی جمهوری اسلامی را که در جنوب ایران رقم زده‌است، رها کند.
       
اسناد رفسنجان مانع توسعه جزیره
به گزارش صبح ساحل، پیغامی اولین قدم برای توسعه در هر منطقه را تثبیت مالکیت دانست و اظهارداشت: طبق قانون، اراضی جزیره به نمایندگی از دولت باید در اختیار منطقه آزاد قشم قرار گیرد اما اراضی موسوم به رفسنجان کار را قفل کرده است و باید با کمک رسانه‌ها این مشکل را حل کنیم.
وی با بیان اینکه هر اقدام مهم اقتصادی که به نفع جزیره و مردم بخواهد صورت بگیرد با مانعی به نام اسناد رفسنجان برخورد می‌کند، افزود اخیرا شرکت ایلیا استیل با سرمایه گذاری قریب به ۲۰ همت برای تولید فولاد ضد زنگ زمین دریافت کرد و در حالی که این شرکت توانایی حل مشکلات اشتغال جزیره داشت، دو نفر با داشتن سند رفسنجان مانع کار این شرکت شدند که البته ما از طریق قوه قضاییه پیگیر این موضوع هستیم. پیغامی عنوان کرد: یکی از واقعی ترین اقداماتی که منطقه آزاد قشم در ۵ ماهه اخیر انجام داده است حمایت شرکت جوو چین برای تولید سلف چینی است که خوشبختانه کار را آغار کرده‌اند و این مجموعه قادر است ضمن تولید ال‌.ان‌جی ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌آوری داشته باشد.
   
 رئیس جمهور مدافع جدی پل خلیج فارس است
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بالغ بر ۱۲ سال پیش صحبت از احداث پل خلیج فارس مطرح شده است اما از زمان دولت احمدی نژاد این پروژه جدی شد. این یک پروژه پنجگانه شامل اسکله کاوه، اتوبان کاوه به بندر پل، خط راه‌آهن، خود پل و راه‌های مواصلاتی در سرزمین اصلی است.وی افزود: این پنجگانه را با ساخت پل شروع کردند که از دیدگاه من، عوام‌زدگی است و باید با اسکله آغاز می‌کردند زیرا اسکله کانون اصلی و سود آور این پنجگانه است. در واقع اسکله توجیه اقتصادی است. اگر پروژه با ساخت اسکله آغاز می‌شد با درآمد آن احداث پل سریع‌تر اتفاق می‌افتاد.پیغامی با بیان اینکه قرارداد احداث پل منعقد شده از نوع EPC+F است، اظهار کرد: این قرارداد شامل مطالعه، طراحی، خرید ملزومات و اجرا است که همه با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) بوده؛ علاوه بر این طبق قرارداد تامین مالی پروژه نیز در هر شرایطی برعهده قرارگاه خاتم است. اقداماتی در این راستا انجام شد که در دولت دهم به سد تحریم‌ها خورد و متوقف شد. این پروژه در دولت یازدهم و دوازدهم کلا تعطیل بود.وی با بیان اینکه هنوز هم در بدنه دستگاه‌های اجرایی عده‌ای هستند که‌ با پل موافق نیستند و آن را در اولویت نمی‌دانند، افزود: در دولت سیزدهم بعد از سفر رئیس جمهور به قشم با اجرای آن موافقت شد. رئیس جمهور از مدافعان احداث پل است. تاکید و گفتمان آقای رئیسی باعث شد این پروژه از رکود خارج شود.
  
 نمایندگان مجلس باید درباره حذف ردیف بودجه پل پاسخ دهند
این مقام مسئول در ادامه گفت: طبق صورت جلسه‌ای تعیین شد که بخش دریایی پروژه از خشکی جدا شود و بخش دریایی به دنبال تامین منابع مالی از داخل یا خارج باشد و بخش خشکی پروژه آغاز به کار کند.
پیغامی با بیان اینکه بنا به دستور رئیس‌جمهور مقرر شد دو هزار میلیارد از محل تهاتر نفت به قرارگاه داده شود، عنوان کرد: همچنین مشخص شد ۵۵۰ میلیارد تومان سازمان منطقه آزاد تامین کند و با این ترکیب بخش خشکی شروع به کار کند. از دو هزار میلیاردی که مقرر شد از تهاتر نفت تزریق شود ۷۵ میلیارد تومان تاکنون ابلاغ شده است. منطقه آزاد قشم نیز نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون بودجه تزریق کرده است که یک پنجم درآمد عملیاتی این سازمان است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به کاهش چشم گیر بودجه ملی پروژه پل خلیج فارس گفت: آذر ماه سال گذشته بودجه مربوط به پل به ۵ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد‌. نمایندگان مجلس، سازمان منطقه آزاد و بنده به عنوان مدیرعامل در این خصوص غفلت کردیم.
پیغامی در واکنش به توییت یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر توقف پروژه پل خلیج فارس گفت: نمایندگان هرمزگان باید پاسخ دهند که چرا نسبت به این بند بودجه توجه نکردند.
وی اظهار کرد: ۱۰میلیارد تومان هر دو ماه یک‌بار باید به پروژه تزریق شود، که صرفا هزینه نگهداری کارگاه است. متاسفانه قرارداد مشاوره اشتباه بسته شده، درحالی که پل پیشرفتی ندارد باید هزینه مشاوره را پرداخت کنیم.
   
قرار گاه خاتم باید طبق قرارداد عمل کند
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تنها راه حقوقی که به آن رسیدیم تعلیق قرارداد با قرارگاه خاتم بود، افزود: کارکرد نامه‌ی تعلیق این بود که از طرفی قرارداد مشاوره را متوقف کنیم و از طرف دیگر قرارگاه را تکان دهیم که تکلیف خود را انجام دهد. قرارگاه مکلف است که هزینه را تامین کند.پیغامی گفت: درنتیجه قرارگاه به پای کار آمد و قرار است هفته آینده جلسه‌ای را در این مورد برگزار کنیم. این پروژه باید تکان بخورد. قرارگاه یا پروژه را انجام دهد یا کنار برود.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه پروژه‌ای را تعلیق کردیم که به‌طور جدی درحال ساخت نبود و به کندی پیش می‌رفت، اظهار کرد: در حدی که وظیفه‌ی سازمان منطقه آزاد بوده، پروژه پیش می‌رود اما قرار نبوده که پل را سازمان بسازد.
وی با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم باید بخش خشکی را بسازد، برای بخش دیگر با چند شرکت در چین مذاکره کردیم، افزود: ایرانیان خارج از کشور نیز برای انجام کار اعلام آمادگی کردند اما درصورتی که پیمانکار عوض شود.
پیغامی با بیان اینکه قرارگاه خاتم باید درباره عملکردی که در این رابطه داشته پاسخگو باشد، افزود: تمام طرف‌های خارجی که با آن‌ها مصاحبه کردیم از جمله روسیه، صربستان و دانمارک معمولا دو شرط دارند اول تهاتر نفت-تضمین بانک مرکزی و دومین شرط، تغییر پیمانکار.مدیرعامل منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه یا باید مصالح پل خلیج‌فارس و جزیره را فدای دوستی با قرارگاه خاتم کنم یا باید به‌نفع پل و جزیره با قرارگاه مقابله کنم، اضافه کرد: قرارگاه باید طبق قرارداد عمل کند یا باید این نماد ناکارآمدی جمهوری اسلامی را که در جنوب ایران رقم زده‌است، رها کند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها