ولیعهد عربستان سعودی:

ما خواستار روند صلح جدی برای کشور فلسطین هستیم


نویسنده: عدنان نگاری

 نگاهی به عرب نیوز
ولیعهد عربستان سعودی روز سه شنبه گفت که عربستان خواستار آغاز یک روند جدی و جامع صلح برای ایجاد کشور فلسطینی در امتداد مرزهای سال 1967 است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سخنانی در اجلاس مجازی گروه بریکس گفت:«هیچ راهی برای دستیابی به امنیت و ثبات در فلسطین وجود ندارد مگر از طریق اجرای تصمیمات بین المللی مربوط به راه حل دو دولتی.» ولیعهد عربستان سعودی افزود که این کشور جابجایی اجباری فلسطینی ها را رد می‌کند و از همه کشورها می‌خواهد که صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف کنند و خواستار توقف فوری عملیات نظامی اسرائیل در غزه شد. ایشان در ادامه گفت:« پادشاهی سعودی از ابتدای بحران برای محافظت از غیرنظامیان در نوار غزه خستگی ناپذیر کار کرده است و خواستار ورود فوری کمک ها به این منطقه شده است.»پادشاهی تا کنون 15 هواپیما حامل کمک‌های امدادی مختلف از جمله مواد سرپناه، غذا و آمبولانس برای مردم فلسطین در داخل نوار غزه ارسال کرده است. همچنین هفته گذشته یک پل دریایی برای ارسال کمک به فلسطینی‌ها راه اندازی کرد. در همین حال، رئیس اجلاس فوق العاده بریکس، اسرائیل را به جنایات جنگی و نسل‌کشی در غزه متهم کرد.
 
کابینه عربستان سعودی از پاسخگویی بین المللی در بحبوحه بحران غزه حمایت می کند
 نگاهی به عرب نیوز
ملک سلمان ریاست جلسه شورای وزیران را برعهده داشت که طی آن حمایت عربستان سعودی از اقدامات بین المللی در پاسخ به نقض مداوم قوانین حقوق‌بشر در غزه مورد بحث قرار گرفت. خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد، شورا در ادامه درباره پافشاری پادشاهی بر آتش بس فوری بحث کرد. سلمان بن یوسف الدوساری وزیر اطلاعات گفت که این شورا از نزدیک تحولات منطقه‌ای و بین المللی در نوار غزه را زیر نظر دارد.کابینه همچنین در مورد تعاملات دیپلماتیک اخیر، روابط بین‌الملل و تحولات اقتصادی گفتگو کرد. این گزارش نتایج نشست اخیر بین عربستان سعودی و جامعه کارائیب را بررسی کرد و بر تلاش هماهنگ پادشاهی و اتحادیه برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و پیشبرد طرح‌های انرژی پاک پایدار تاکید کرد. علاوه بر این، این شورا متعهد به انتخاب مجدد عربستان سعودی به عنوان عضو شورای اجرایی یونسکو برای دوره 2023 تا 2027 شد.
 
کمیته وزرای تعیین شده در اجلاس مشترک اسلامی و عربی با وزیر امور خارجه روسیه دیدار می کند
 نگاهی به عرب نیوز
کمیته وزرای تعیین شده در اجلاس مشترک فوق العاده اسلامی و عربی روز سه شنبه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو دیدار کرد. نشست مشترک سران اسلامی و عربی در 11 نوامبر در ریاض برگزار شد و اعضای کمیته که در نشست روز سه شنبه شرکت کردند شامل وزرای خارجه عربستان سعودی، اردن، مصر، فلسطین و اندونزی و رئیس سازمان اسلامی بود. مشارکت. لاوروف از تلاش‌های کمیته برای دستیابی به آتش‌بس طولانی مدت در نوار غزه قدردانی کرد.وی گفت روسیه از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس فوری مطابق با قطعنامه‌های صادر شده از سوی سازمان ملل، نشست صلح قاهره و نشست مشترک فوق‌العاده سران اسلامی و عربی در ریاض حمایت می‌کند. وزیر کشورش مجازات دسته جمعی اعمال شده علیه غیرنظامیان در نوار غزه را محکوم کرد و گفت که این اقدام نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه است. وی بر اهمیت حرکت در جهت توقف تمامی نقض قوانین بین المللی و ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی بی سابقه تاکید کرد.وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه از راه اندازی یک روند صلح جامع مطابق با قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد و ابتکار عربی در سال 2002 با هدف دستیابی به راه حل دو دولتی حمایت می کند. اعضای این کمیته تاکید کردند که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی باید اقدامات موثر و فوری برای دستیابی به آتش‌بس فوری در نوار غزه انجام دهند و تاکید کردند که این یک اولویت برای همه کشورهای عربی و مسلمان است.این کمیته بر اهمیت رفع فوری محاصره تحمیل شده بر نوار غزه، آزادی زندانیان و گروگان‌ها و فعال کردن مجدد روند صلح جدی و عادلانه که از حمایت مقامات قانونی بین‌المللی برخوردار است، اشاره کرد. اعضای این کمیته از جامعه جهانی خواستند تا با  عدم چشم پوشی از جنایات اسرائیل علیه غیرنظامیان غیرمسلح فلسطینی و تجاوزات اسرائیل در نوار غزه، کرانه باختری و قدس شرقی به مسئولیت خود عمل کند.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها