مدیرکل حوزه استاندار:

آمار معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی در بندرخمیر بالاتر از میانگین کشوری است



مدیرکل حوزه استاندار هرمزگان گفت: باتوجه به آمار قابل توجه معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی در برخی مناطق، راه‌اندازی مراکز مشاوره ژنتیک در این استان ضروری است.

   

به گزارش صبح ساحل، حمید رضا زارعی شامگاه یکشنبه در ششمین نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان افزود: انجام آزمایش‌های ژنتیکی در افراد مستعد تولد فرزندان معلول پیش از ازدواج و قبل از دوران بارداری ضروری است.

وی بیان کرد: در برخی شهرستان های هرمزگان همچون بندرخمیر آمار معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی بالاتر از میانگین کشوری است که نیازمند چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه جدی است.

مدیرکل حوزه استاندار هرمزگان، با اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای پیشگیری از روند افزایش معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی، عنوان کرد: وجود معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی در جامعه هزینه های بسیاری برای دولت و خانواده ها دارد.

وی بیان کرد: فرهنگ سازی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت های ژنتیکی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

زارعی تصریح کرد: با گسترش دانش پزشکی در بخش های مختلف می توان از گسترش معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی جلوگیری کرد.

مدیرکل حوزه استاندار هرمزگان در همین خصوص، افزود: کاهش هزینه های آزمایش های ژنتیکی و ورود بیمه ها برای پوشش هزینه ها ضروری است.

وی اظهار داشت: تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط اداره کل بهزیستی استان را در اجرای طرح های پیشگیری از گسترش معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی در سطح استان یاری کنند.

زارعی با اشاره به اهمیت طرح پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون گفت: دیابت و فشار خون عامل بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی و عروقی هستند که زمینه ساز مرگ و میرهای بسیاری شده است.

مدیرکل حوزه استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: شرکت در طرح غربالگری دیابت و فشار خون برای تمامی افراد مشمول طرح ضروری است و به ارتقای شاخص های درمانی استان و شناسایی افراد در معرض خطر کمک شایانی می کند.

وی گفت: تمانی دستگاه های اجرایی با دانشگاه علوم پزشکی استان برای اجرای طرح پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون همکاری کنند تا این طرح در هرمزگان به اهداف خود دست یابد.

در این نشست اداره کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان به تشریح اقدامات خود در زمینه اجرای طرح های پیشگیرانه معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی، اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون و اقدامات در شناسایی افراد مبتلا به اچ آی وی پرداختند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها