موفقیت یک شرکت تولیدی دانش‌بنیان در جزیره؛

طراحی و ساخت آنالایزرهای آنلاین صنعتی در «پیرامون سیستم قشم»


نویسنده: صبح ساحل

شرکت‎ها و موسسات دانش بنیان به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری هستند و همین‌طور تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی، تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می‌شود. شرکت دانش‌بنیان «پیرامون سیستم قشم» در حوزه طراحی آنالایزرهای آنلاین صنعتی سال 86 در جزیره فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون علاوه ثبت چندین اختراع، موفق شده است نیاز بسیاری از صنایع پتروشیمی و نیروگاهی کشور را تامین کند. پیرامون سیستم از شرکت‌های تولیدی فعال در سازمان منطقه آزاد قشم است که توانسته مقاصد صادراتی را نیز در این بخش تقویت کند. در همین رابطه و پیرامون جدیدترین دستگاه‌های طراحی شده در واحد تولیدی پیرامون سیستم قشم با «مسعود فرهمند» مدیر کنترل و کیفیت این شرکت گفت و گو کرده‌ایم. 

      

فعالیتتان را چه سالی در جزیره آغاز کردید؟
به گزارش صبح ساحل، شرکت پیرامون سیستم قشم از سال ۱۳۸۶ در جزیره قشم تأسیس شد و در همان سال فعالیت خودت را با سه تا چهار نیرو آغاز کرد. پیرامون سیستم قشم در زمینه تولید سیستم‌های کنترل و عیار دقیق فعالیت دارد. این شرکت ماهیت صنعتی دارد و آنالایزرهای آنلاین موردنیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را طراحی می‌کند. در حال حاضر 30 نیروی جوان و کار بلد در شرکت پیرامون سیستم قشم مشغول به کارند که 80 درصد آن‌ها از بومیان استان و ساکنین جزیره هستند.
  
 آنالایزرها چه کارکردی دارند و به چه‌کار صنعت می‌آیند؟
فعالیت‌های صنعتی اکثراً طی یک فرآیند انجام می‌شوند و برای کنترل فرآیند، نیاز به آنالیز آنلاین است.
 آنالیز کردن سازوکار مختص خود را دارد و باید مبتنی بر علم روز دنیا و رعایت یک سری شرایط ازجمله شرایط محیطی صورت گیرد؛ در شرکت پیرامون سیستم قشم دستگاه‌هایی طراحی و ساخته می‌شوند که با دقت بالا فرآیند را برای صنایع آنالیز می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال بُردهایی که میزان شاخص آلودگی هوا را نشان می‌دهند یک نوع دستگاه آنالیز هستند که میزان گازهای موجود در هوا{ مونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن} را به نمایش می‌گذارد. به‌نوعی ما این‌گونه دستگاه‌ها را برای صنعت طراحی می‌کنیم؛ کارخانه‌های پتروشیمی یک محصولی به نام پلی‌اتیلن تولید می‌کنند که تولید پلی‌اتیلن ماهیتاً در یک فرایند به دست می‌آید؛ برای اینکه ببینیم فرایند موردنظر به‌درستی انجام می‎شود باید آنالیز انجام دهیم. این آنالیز را دستگاه‌هایی که ما طراحی می‌کنیم انجام می‌دهند. قطعات آنالیز از شرکت‌های معتبر آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره‌ای تهیه می‌شود اما سازوکار استفاده از دستگاه در شرکت پیرامون سیستم طراحی و ساخته می‌شود. این دستگاه‌ها در ورودی یا قسمتی از فرآیند قرار می‌گیرند و میزان ترکیبات و خلوص را نمایش می‌دهند؛ به‌نوعی عیب‌یابی می‌کنند و بدین‌صورت تکنسین متوجه می‌شود نقص در کجای فرآیند اتفاق افتاده است. شرکت پیرامون سیستم قشم با بخش نیروگاهی نیز همکاری دارد و در این بخش، شرکت مپنا بویلر یکی از مشتریان دائمی ما به‌حساب می‌آید که در 25 پروژه نیروگاهی همکاری داریم. با این تفاوت که در واحدهای نیروگاهی ماهیت سیال بخارآب است و آنالیز بر روی آن انجام می‌شود.
   
  
  
 با کدام واحدهای صنعتی در حال حاضر همکاری دارید؟
با گروه صنعتی خلیج‌فارس، گروه صنعتی باختر، پتروشیمی‌های زاگرس، پتروشیمی مهاباد، پتر‌وشیمی کردستان، پتروشیمی مارون، پتروشیمی ایلام و 90 درصد پتروشیمی‌های واقع در منطقه پارس جنوبی، همکاری می‌کنیم.
  
چند شرکت در این حوزه فعال هستند؟
طی سال‌های اخیر حدود سه شرکت درزمینهٔ ساخت ورود کردند.
  
 فعالیت‌های شاخص شرکت پیرامون سیستم را تشریح کنید.
شرکت پیرامون سیستم قشم یک شرکت دانش‌بنیان است که تاکنون چندین ثبت اختراع داشته است. ما با تکیه‌بر دانش و تخصص نیروهای تحصیل‌کرده‌ی داخل توانستیم آنالایزر هیدروژن، آنالایزر میزان اسیدی و بازی، آنالایزر میزان رطوبت، آنالایزر میزان اکسیژن و آنالایزر قابلیت رسانایی را طراحی، ساخت و ثبت اختراع کنیم. این موارد گواه این است که بخش تحقیق و توسعه شرکت، پیشرفت‌های خوبی داشته و چشم‌انداز روشنی را برای آینده نشان می‌دهد. تاکنون به اکثر شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کشور در مباحث تعمیر و نگهداشت پروژه‌ها، مشاوره داده‌ایم. یک سری دستگاه‌های طراحی‌شده{ آنالایزر اکسیژن} را به‌صورت آزمایشی در پتروشیمی مارون قراردادیم که نتایج خوب و موفقیت‌آمیزی دریافت کردیم و با استقبال و تقدیر شرکت مذکور همراه بود.
  
 شرکت‌های دانش‌بنیان با چه چالشی مواجه هستند؟
یکی از چالش‌های بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان «زود نتیجه گرا» بودن است. فرصتی برای آزمون‌وخطا به شرکت‌های دانش‌بنیان داده نمی‎شود. مسئله دیگر اعتماد و نوع نگاه مشتریان داخل به شرکت‌های دانش‌بنیان است که این نگاه چندان مطلوب نیست. 
به‌بیان‌دیگر اعتماد‌سازی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی ما است. نیاز داریم این تفکر که «ساخت داخل می‌تواند مشابه محصول خارجی باشد و همان‌قدر راندمان و بهره‌وری داشته باشد» در میان کارفرمایان واحدهای صنعتی جا بیفتد. سالیان سال است که ما از فرآیند مهندسی معکوس بهره‌برداری کرده‌ایم. بسیاری از قطعاتی که قبلاً وارداتی بودند به همین شیوه، اکنون در کارگاه ‌ما ساخته می‌شوند و مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌طورکلی بالغ‌بر 350 پروژه طراحی کردیم و تحویل دادیم.
  
 فعالیت شرکت در بخش صادرات به چه صورت است؟
با کشورهای عراق، سوریه و لبنان همکاری داشتیم؛ دستگاه‌های تولیدی ما به این کشورها ارسال‌شده است. سال جاری نیز از روسیه پیشنهاد کاری دریافت کرده‌ایم که تا پایان امسال پروژه به این کشور تحویل داده می‌شود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها