نفع بورس ایران از بی‌وای‌دی

غوغای چینی‌ها در عصر خودروهای برقی


نویسنده: مریم دهقان

درحالی که تصور می‌شد آینده خودروهای برقی در دستان ایلان ماسک است؛ خودروسازی چینی BYD بافروش بی‌سابقه خودروهای خود، موفق به عبور از شرکت تسلا شد و بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در دنیا لقب گرفت. این مسئله نشان می‌دهد که تسلا برای پس گرفتن جایگاه خود، همچون سال گذشته، مجبور به دادن تخفیف‌های زیادی است. همین موضوع می‌تواند باعث کاهش سودآوری تسلا شود. از این موضوع که بگذریم؛ رشد BYD و تسلا نشان می‌دهد که داشتن یک رقیب قوی همیشه بد نیست و می‌تواند انقلابی را در عصر خودروهای برقی به‌وجود بیاورد.
  
در سال 2011، ایلان ماسک، در یک مصاحبه تلویزیونی، احتمال تبدیل شدن BYD به رقیب تسلا را رد کرد. اما با گذشت زمان، نظر ماسک در مورد BYD به شدت تغییر کرده است. این شرکت در دهه گذشته به حدی رشد کرده است که ماسک درباره آن گفته است که خودروهای آنها این روزها بسیار رقابتی هستند. خودروهای این شرکت اکنون در 59 کشور از جمله ژاپن، آلمان و استرالیا در دسترس است. اما بیشترین فروش خودروهای برقی چه برای تسلا و چه این شرکت در چین بوده است. به‌طوری‌که بیش از نیمی از 1.8 میلیون خودروی برقی تسلا که سال گذشته در سطح جهان تحویل داده شد؛ از کارخانه شانگهای بود. بی وای دی و تسلا، هردو با بازار چین رشد کرده‌اند. موفقیت آنها در این زمینه نشان می‌دهد که چگونه یک بازار آزاد و رقابت سالم می‌تواند به توسعه یک صنعت و موفقیت در یک زمینه خاص را محقق کند. این قضیه را بگذارید در کنار انحصاری بودن بازار خودرو در ایران که با کوچکترین نوسانی در قیمت دلار، افزایش قیمت را تجربه می‌کنند؛ بدون اینکه کوچکترین تغییری در کیفیت تولید آنها رخ داده باشد. 
  

 جایزه‌ای که بی‌وای‌دی برای افزایش فروشش گذاشت

بی‌وای‌دی پیشتر اعلام کرده بود که در صورت دستیابی به اهداف فروش خود در سال ۲۰۲۳، به ازای هر خودرو ۶۶۶ یوان (۹۳.۱۷ دلار) به نمایندگی‌ها پرداخت خواهد کرد. عدد ۶۶۶ در چین یک رقم مبارک برای چینی‌هاست و معنایی مثل کلمه «فوق العاده» برای آنها دارد. برآورد می‌شود که بی‌وای‌دی تا ۲ میلیارد یوان بابت فروش محصولاتش به نمایندگی‌ها بپردازد.
  

 راز موفقیت بی‌وای‌دی 

علی‌رقم اینکه ایلان ماسک بی‌وای‌دی را رقیب خود نمی‌دانست؛ در سال 2008، چارلی مانگر شریک تجاری بافت، 230 میلیون دلار برای 10 درصد از سهام شرکت چینی که در آن زمان کمتر شناخته شده بود؛ سرمایه گذاری کرد. شرکت برکشایر از آن زمان تاکنون 2 درصد از سهام خود را به قیمت 890 میلیون دلار فروخته است و سهام باقیمانده آن حدود 2.3 میلیارد دلار ارزش دارد. 
این درحالی‌است که قیمت سهام بی‌وای‌دی از ابتدای سال 2020 بیش از 5 برابر افزایش یافته است و ارزش بازار آن 622 میلیارد یوآن است. راز رشد بی‌وای‌دی در یک جمله خلاصه شده است؛ "کنترل هزینه" آن هم به شکل کاملا تهاجمی و نتیجه آن این شده است که بی‌وای‌دی اکنون بزرگترین خودروساز برقی جهان است. BYD که در سال‌های ابتدایی شروع کار خود را از ساخت باتری‌های تلفن همراه و سایر قطعات برای زیمنس، نوکیا و موتورولا آغاز کرده بود؛ قابلیت‌های داخلی خود را توسعه داد و موفق شد تا در تمام زمینه‌های ساخت قطعات خودرو «به جز لاستیک‌ها و شیشه جلو» به خودکفایی برسد. این تاکید بر کاهش هزینه، از ساخت باتری گرفته تا تراشه‌های کامپیوتری و قطعات، باعث شد تا این شرکت امروزه به عنوان یکی از برترین سازندگان باتری در جهان، شناخته شود و حتی رقبای خود از جمله تسلا و تویوتا را نیز تامین کند. درحالی‌که خودروهای تسلا بزرگ، گران قیمت و مملو از وسایل اضافی پیشرفته هستند؛ ماشین‌های BYD ارزان‌تر و کوچک‌تر هستند و به‌جای وسایل لوکس با تکنولوژی بالا، بسیار ساده طراحی شده‌اند. تصور کنید که با 11 هزار دلار می‌توانید صاحب یک خودروی برقی ساخت این شرکت شوید. آیا باز هم به سراغ تسلا می‌روید؟ 
قطعا همین نکته کوچک دلیل پیش‌گرفتن بی‌وای‌دی از تسلاست. چراکه تسلا مدل‌های گران‌قیمت را به غربی‌ها می‌فروشد ولی عمده خریداران محصولاتش چینی‌ها هستند. پس طبیعی است که در این رقابت شکست بخورد. 
اما این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که رقابت این دو شرکت چیزی شبیه رقابت اپل و ماکروسافت است و آینده‌ای متضاد برای وسایل نقلیه الکتریکی را به‌وجود آورده است که احتمالاً برای چندین دهه نیز ادامه خواهد داشت.
  

 نفع بورس ایران از بی‌وای‌دی

در حال حاضر BM Cars که زیر مجموعه گروه بهمن است؛ پروژه واردات خودروهای چینی را دنبال می‌کند و بخشی از این خودروها را به ایران آورده است. به نقل از منابع آگاه BM Cars گروه بهمن برنامه دارد تا محصولات نوین بی‌وای‌دی چین را به صورت وارداتی به بازار ایران بیاورد. سانگ پلاس هیبرید یا همان سانگ پرو i-DM جز اولین کراس اوورهای وارداتی این شرکت چینی است که بزودی توسط BM Cars به بازار ایران می‌آید. آن طور که گفته می شود، خودروهای پلاگین هیبرید و الکتریکی بی‌وای‌دی برای ورود به بازار ایران در اولویت قرار دارند که برای کشور ما تقریباً خودروهای لوکسی به حساب می‌آیند. این قضیه می‌تواند تا حدی بر سهام خبهمن در بورس نیز اثر بگذارد و در کنار سایر پارامترها این نماد را مستعد رشد کند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها