گفتگو با کارشناس مسائل بین‌الملل پیرامون تحولات منطقه؛

اهریمن در تور یمن


نویسنده: روشنک زینی وند

بعد از انجام اقدامات انصارلله یمن در دریای سرخ، در بامداد جمعه آمریکا و انگلیس مواضعی را در یمن مورد هدف قرار دادند. این اقدام آمریکا و انگلیس در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل به اتهام نسل‌کشی در دادگاه لاهه مورد محاکمه قرار گرفته است. همزمانی اقدام این دو کشور علیه یمن و بررسی پرونده اسرائیل به اتهام نسل‌کشی و از سوی دیگر خدشه وارد شدن بر هویت اسرائیل در عرصه بین‌الملل مساله حائز اهمیتی است که باید به آن توجه نمود. در گفتگویی با اکبر معصومی کارشناس مسائل بین‌الملل به گفتگو پیرامون این اقدام انگلیس و امریکا علیه یمن، علت اقدامات انصارلله در دریای سرخ، عدم مشروعیت حمله به یمن، شکست در ائتلاف‌سازی و تاثیر این اقدام در اراده انصارالله پرداخته‌ایم.

  

  
تلاش جهت جلوگیری از کشتار مردم غزه 
معصومی در ارتباط با حملات آمریکا و انگلیس به یمن گفت: بعد از عملیات طوفان‌الاقصی شاهد این مساله هستیم که منطقه وضعیت جنگی به خود گرفته است و رژیم صهیونیستی با حملات شبانه‌روزی که به غزه داشته است شرایط را در منطقه به سمت بحرانی شدن مدیریت می‌کند. با توجه به ورود آمریکایی‌ها به این مسئله به نظر می‌رسد در تلاش هستند تا ابعاد جنگ را در منطقه گسترش دهند. بعد از عملیات طوفان الاقصی شاهد این بودیم که آمریکایی‌ها به طور شبانه‌روزی جنگ غزه را مدیریت کردند و رژیم صهیونیستی به پشتوانه آمریکا به‌طور دائم در غزه مرتکب جنایت شده است و در حال پیش بردن روند نسل‌کشی است. کشتار نزدیک ۲۴ هزار نفر و مجروح شدن نزدیک ۷۰ هزار نفر نشان‌دهنده وضعیت بسیار بسیار بحرانی در غزه است.
در این چارچوب انصارالله یمن وارد عمل شد و با توجه به جایگاهی که انصارالله در محور مقاومت دارد تلاش کرد با توجه به جایگاه ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی یمن در دریای سرخ، تجارت دریایی را برای رژیم صهیونیستی محدود کند تا با تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی از کشتار مردم غزه جلوگیری کند. 
معصومی در رابطه با اهمیت رفتار انصارالله گفت: انصارالله یمن بر دال مرکزی رژیم صهیونیستی دست گذاشته است و با ایجاد محدودیتی که در حوزه تجارت دریایی ایجاد کرده اقتصاد رژیم صهیونیستی را با محدودیت روبرو کرده است. وی با بیان اینکه امروز شاهد هستیم که بر اثر فعالیت‌های انصارالله یمن بندر ایلات در رژیم صهیونیستی تقریبا خالی از تجارت دریایی شده است افزود: در اثر این اقدام انصارالله امروز هیچ کشتی جرئت ورود به سرزمین‌های اشغالی از طریق دریای سرخ را ندارد.
  
عدم مشروعیت حقوقی و سیاسی حمله به یمن
معصومی درادامه بیان داشت: آمریکا و انگلیس برای اینکه از شکست قطعی رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند در دو روز گذشته اقدام به حمله نظامی به سمت انصارالله یمن کردند که در این به اصطلاح عملیات نکاتی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.
حمله دو کشور آمریکا و انگلیس هیچ‌گونه مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد و یمن تا به امروز هیچ‌گونه اقدام مستقیمی علیه این دو کشور نداشته است. بنابراین اقدام این دو کشور مبنی بر حمله به یمن به معنای تلاشی برای جلوگیری از شکست قطعی رژیم صهیونیستی در منطقه است.
معصومی با بیان اینکه عملیات امریکا و انگلیس نشان‌دهنده این است که این دو کشور در زمین محور مقاومت بازی کردند تصریح کرد: کسانی که پشتیبان رژیم صهیونیستی در جنگ غزه بودند و در پشت پرده از نسل‌کشی غزه حمایت کردند با حمله‌ای که این دو کشور به انصارالله یمن داشتند، به طور واضح بر افکار عمومی دنیا و جامعه بین‌المللی عیان شد که آمریکا و انگلیس حامیان رژیم صهیونیستی هستند و ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را هدایت و پرتوان می‌کنند.
  
عدم حمایت افکار عمومی در اقدام علیه یمن
این کارشناس حوزه روابط بین الملل با بیان اینکه اقدام علیه یمن نه در آمریکا و نه در انگلیس مورد حمایت افکار عمومی این دو کشور نیست و برخلاف خواسته‌های افکار عمومی دنیا و حتی افکار عمومی این دو کشور، اقدام به حمایت از رژیم صهیونیستی کردند افزود: اختلافی که در کنگره آمریکا در پی حمله مستقیم به یمن شاهد آن بودیم نشان‌دهنده این است که اقدام خودسرانه بایدن هیچگونه مبنای حمایت داخلی ندارد و تنها از طریق نفوذی که لابی صهیونیست بر کاخ سفید دارد اقدام به حمله به انصارالله یمن کردند تا بتوانند دریچه‌ای را برای رژیم صهیونیستی در دریای سرخ ایجاد کنند و تجارت دریایی را در این منطقه به روال عادی برگرداند در حالی که چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود.
   
شکست در ائتلاف سازی 
معصومی در رابطه با عدم حضور سایر کشورها در اقدام علیه یمن گفت: هیچ یک از کشورهای منطقه به صورت مستقیم و واضح در عملیات علیه انصارالله یمن حضور نداشتند. نه عربستان سعودی و نه سایر کشورها در این جنگ به صورت علنی شرکت نکردند و این نشان‌دهنده این است که آمریکایی‌ها در بحث ائتلاف‌سازی هم که بارها مورد اشاره قرار گرفت شکست خوردند و امروز تنها انگلیس و آمریکا به تنهایی وارد این ماجراجویی شدند و کشورهایی که قبلا در ائتلاف شرکت کردند شاهد بودیم که در این عملیات حضور نداشتند.
  
تاثیرگذاری بر اراده انصارلله
این کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با اینکه این عملیات چه تاثیری در اراده انصارالله یمن مبنی بر محدودسازی تجارت دریایی در رژیم صهیونیستی در دریای سرخ  دارد بیان داشت: یمن در طول ۸ سال گذشته با شدیدترین حملات از سوی ائتلاف عربستان روبرو بود و سلاح‌های آمریکایی در اختیار این ائتلاف بود بنابراین با حمله محدودی که این دو کشور آمریکا و انگلیس داشتند هیچگونه تاثیری در تضعیف روحیه انصارالله یمن نخواهد داشت.
 معصومی با بیان اینکه انصارالله یمن در طول ۸ سال گذشته هرگز ضعیف نشد افزود: امروز انصارالله جایگاه خودش را تقویت کرده است و  با توجه به سلاح‌های راهبردی که در اختیار دارد قطعاً می‌تواند در نبرد با آمریکا هم موفق باشد و این آمریکایی‌ها هستند که شکست خواهند‌خورد. وی در ادامه افزود: با توجه به حمله آمریکا به انصارالله یمن به نظر می‌رسد با توجه به سلاح‌ها و رویکردها و توانی که انصارالله یمن دارد بتوانند شکست دیگری را برای محور مقابل خودشان یعنی محور عبری- غربی داشته باشند و یک پیروزی را برای محور مقاومت و مجدد برای انصارالله یمن به ارمغان بیاورند. بنابراین حضور آمریکا یک خطای راهبردی بود که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در شرایط کنونی مرتکب شدند .
   
سخن پایانی
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر‌نشان کرد: حمله به یمن حاکی از استاندارد دوگانه در نظم بین‌الملل است که در مدیریت غرب ما شاهد آن هستیم. حمایت همه جانبه غرب از اوکراین به بهانه‌های مختلف و چشم‌پوشی از همان بهانه‌ها نسبت به جنگ غزه نشان‌دهنده این است که مشروعیت نظام بین‌المللی امروز زیر سوال رفته است و آمریکایی‌ها که خودشان را پرچمدار این نظم تک‌قطبی نظام بین الملل تلقی می‌کردند در این مساله نیز با شکست مواجه شده است.
حمله آمریکا به و انگلیس به انصارالله یمن در چارچوب نظم نوینی که امروز در جامعه بین المللی آغاز شده است نیز قابل تحلیل و ارزیابی است. اینها تلاش می کنند که مثل روال سابق حتی تجارت دریایی را همچنان در دست داشته باشند و از موفقیت‌های انصارالله یمن جلوگیری کنند که باز هم با شکست مواجه خواهند شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها