ایمنی را جدی بگیریم


نویسنده: عبداسلام جمالی

شعار اول ایمنی بعد کار را بارها شنیده‌ایم. این شعارِ جوامع توسعه یافته در رابطه با ایمنی در محیط کار است.
رهاورد ایمنی، امنیت و ثمره‌ی امنیت آرامش است و بر هیچ کس پوشیده نیست که ذهن و روح و روانی که از آرامش برخوردار است می تواند خوب فکر کند،خوب کار کند و بهترین بهره‌وری را داشته باشد. بر طبق روایت‌های تاریخی بیش از ۲۰۰۰ سال است که انسان متوجه شده اگر اصول ایمنی را در محیط کار رعایت کند راندمان و بازده کار بیشتر خواهد شد.به نیروی کار در هر سطحی باشد به چشم سرمایه ملی نگاه کنیم.
عصر بهره‌کشی و تولید سود و ثروت به هر قیمتی قرن‌هاست سپری شده است.در نگاه اسلام و در جوامع پیشرفته و امروزی اصل حفظ کرامت انسان، حفاظت از جان اوست. باید همه‌ی کارفرمایان در کارگاه‌ها، کارخانجات و صنایع دولتی و خصوصی، امنیت و ایمنی کارکنان و کارگران مجموعه‌ی را سرلوحه کار خود قرار دهند. اخیرا حادثه آتش‌سوزی در یکی از صنایع بندر عباس به‌وقوع پیوست که نگرانی‌هایی را برای کارگران و خانواده‌های آن‌ها بوجود آورده است.
خانواده‌ها می‌پرسند ما با چه تضمینی هر روز جگر گوشه‌های خود را راهی محل کار آن‌ها در صنایع کنیم. با توجه به اینکه دو حادثه آتش‌سوزی در فاصله زمانی کمی اتفاق افتاده است نگرانی‌هایی درخصوص موضوع ایمنی صنایع وجود دارد. با توجه به اینکه مسئله سلامت گروهی از فرزندان این سرزمین است که ممکن است این قبیل حوادث موجب جراحت و مرگ آن عزیزان شود؛ لزوم توجه بیش از پیش مسئولین به بحث ایمنی کارگران در محیط کار را می رساند.
یکی دیگر از گلایه‌هایی که نسبت به صنایع و پالایشگاه‌ها که قطعا سرمایه ملی محسوب می‌شوند و ما هم از سر دلسوزی این نقدها را انعکاس می‌دهیم، مطرح است گله‌مندی مردم روستاهای همجوار این صنایع است. بوی بد و آزاردهنده هیدروکربن‌های گازی متصاعد شده از پالایشگاه‌ها، آن‌ها را کلافه کرده و آرامش را از شهروندان سلب نموده است.
مسئولین صنایع باید بدانند که آن‌ها نه تنها در قبال ایمنی نیروهای زیر مجموعه خود بلکه در برابر امنیت همه‌ی مردمی که در نزدیکی آن صنایع ساکن و زندگی می‌کنند، مسئولیت دارند. مگر می‌شود سلامتی و آرامش مردم را قربانی منافع مادی خود کرد. در چند ماه گذشته بوی گاز کل منطقه را به مسافت ده‌ها کیلومتر گرفته بود و مردم حتی در اتاق خواب خود نیز آسایش و آرامش نداشتند. صنایع از نجابت مردم سوء برداشت نکنند و سکوت آن‌ها راحمل بر رضایت آن‌ها از خود و یا بی‌زبانی‌شان تلقی ننمایند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها