هشدار سطح نارنجی و دریایی هرمزگان:

فعالیت سامانه بارشی جدید در استان



 مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به هشدار سطح نارنجی و دریایی هواشناسی در استان گفت: سامانه بارشی جدید از اواخر وقت فردا سه شنبه تا اواخر روز چهارشنبه هفته جاری در سطح استان فعال خواهد بود.

  

به گزارش صبح ساحل، مهرداد حسن زاده عصر دوشنبه با اعلام این خبر افزود: این سامانه ناپایدار موجب رگبار باران و رعد و برق، گاهی تندباد لحظه ای با احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، طغیان رودخانه های فصلی و بالا آمدن آب رودخانه ها می شود.

وی مناطق تحت تاثیر این سامانه بارشی را سواحل غربی استان و ارتفاعات دانست و اظهار کرد: مناطق تحت تاثیر این سامانه شهرهای بستک، پارسیان، کیش، لاوان، حاجی آباد، سیری، سواحل غربی استان و ارتفاعات خواهد بود.

به گفته این مسئول، سامانه مذکور همچنین مناطق اطراف خلیج فارس و نیز دور از ساحل غرب تنگه هرمز را دربر خواهد گرفت که بر اثر فعالیت این سامانه، شاهد سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، احتمال خسارت در اثر تندباد لحظه ای و نیز خسارت به محصولات کشاورزی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه مردم از از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه خودداری کنند، تصریح کرد: مردم همچنین از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه ها، از صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع بپرهیزند و همچنین اطمینان از سازه های سبک ،احتیاط در ترددهای جاده ای و حفاظت از محصولات کشاورزی را در این روزها فراموش نکنند.

حسن زاده، همچنین از صدور هشدار سطح نارنجی دریایی خبرداد و اظهار کرد: بر اثر این سامانه از روز سه شنبه تا اواخر پنجشنبه جاری، شاهد وزش باد شدید و مواج شدن دریا خواهیم بود.

وی ادامه داد: از اواخر روز سه شنبه تا اواخر چهارشنبه وزش باد شدید، شمال غربی در محدوده ۴۰ کیلومتر بر ساعت (۲۴ نات) همراه با رگبار به‌نسبت شدید باران و رعد و برق گاهی با تند باد لحظه ای، افزایش ارتفاع موج تا نزدیک ۱۸۰سانتیمتر نزدیک (۶پا) در خلیج فارس و فراساحل غرب تنگه هرمز را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، ارتفاع موج و شدت باد در روز پنجشنبه در خلیج فارس و تنگه هرمز را بیشتر دانست و افزود: در روز پنجشنبه وزش باد شدید شمال غربی تا جنوب غربی در محدوده ۵۰ کیلومتر بر ساعت (٢٨ نات) همراه با رگبار نسبتا شدید باران و رعد و برق گاهی با تند باد لحظه ای ، همچنین افزایش ارتفاع موج تا نزدیک ۲۰۰ سانتیمتر نزدیک (۷پا) در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز خواهیم داشت.

حسن زاده به خسارات احتمالی در این مخاطره نیز اشاره داشت و تاکید کرد: اثر مخاطره، احتمال خسارت در اثر تندباد لحظه ای و رگبار به‌نسبت شدید باران، اختلال در ترددهای دریایی قایق های صیادی و فعالیت های تفریحی، اختلال در تردد شناورهای مسافربری در بنادر استان، اختلال در تردد کشتی های تجاری، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی و امدادی به ویژه در سواحل مرکزی و شرقی استان و تنگه هرمز، پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها را در دستور کار قرار دهند و مردم نیز از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها پرهیز و در عبور از سیل‌ها احتیاط کنند؛ در این مدت فعالیت‌های کوه نوردی باید ممنوع شود و کشاورزان از محصولات کشاورزی خود محافظت کنند.

حسن زاده توصیه کرد آمادگی دستگاه های امداد رسان در مناطق دریایی‌ استان حفظ و تمهیدات لازم در مناطق دریایی استان و مناطق ساحلی به منظور جلوگیری از خسارت احتمالی اندیشیده و نیز از تردد شناورهای سبک و فعالیت تفریحی خودداری شود؛ همچنین تمدیدات لازم برای تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی های تجاری در خلیج فارس و نیمه غربی تنگه هرمز انجام گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها